Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2064 besök totalt |
funderar ang framvagnsgeometri, RC, osv.
jag har läst här och över internet sena nätter, även suttir med penna papper och linjal och ritat.. bilen en 240 som väger 1180 har kommit fram till att RC fram ligger under markplan, och bak i kardan, mitt i bakaxlekåpan. det stora problemet fram är länkarmsvinklen. ok. gr-a distanser som sänker ner länkarmen. högre RC, som ligger näramre tyngdpunkten. camber minskningen (ökning om man räknar i grader) kommer väl oxå bli mindre när bilen fjädrar? men, bilen känns ganska balanserad när man kör, och med stel bakaxlen så inställningsmöjligheterna små. så att höja RC kanske försämrar den total "kännslan" i bilen.? är det alltid vettigt att höja RC närmare tyngpunkten? och kompensera detta med hårdare fjädrar fram eller hårdare krängpinne? eller ska man strunta i det? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Ajjabajja, detdär är inte tillåtet i Klass 1...
![]() om du undrar varför jag vet kan jag tipsa om att vi inte heller har ngt kul RC... > ![]() |
||||||
Utan att svara exakt på dina frågor så vill jag nog påstå att det viktigaste är att försöka hitta maximalt med grepp först genom att få däcket att ligga optimalt mot marken, och sen fördela lastförskjutningen med hjälp av kränghämmarna och fjädrarna.
Rollcentra under markplanet innebär samtidigt "camberloss by bump" dvs ytterhjulet får mindre camber när det belastas mer = Inte bra, rätta till detta!! (Distans eller i värsta fall höja bilen.) Detta kommer att ge mer grepp fram vilket kan leda till att bilen överstyr friskt (Been there..) men trots allt har du förbättrat greppet fram utan att försämra bak = mer grepp TOTALT sett. Greppet fördelar du sedan med krängarna så att bilen blir balanserad igen. Går du i bottenläget på krängarna så får man byta fjädrar, går ganska enkelt att räkna på. Hoppas du känner dig hjälpt av detta!! ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
fan oxå då. vi få väl hålla diskussionen på en teoretisk nivå då? Rollcentra under markplanet innebär samtidigt "camberloss by bump" dvs ytterhjulet får mindre camber när det belastas mer = Inte bra, rätta till detta!! (Distans eller i värsta fall höja bilen.) Detta kommer att ge mer grepp fram vilket kan leda till att bilen överstyr friskt (Been there..) men trots allt har du förbättrat greppet fram utan att försämra bak = mer grepp TOTALT sett. det var just det jag menade.. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Hur lyder reglementet eftersom detta inte är tillåtet? Ett annat alternativ är ju att bygga nya fjäderben med uppflyttad spindel...
KAN vara så att det lönar sig att höja bilen. Värt att testa och låta klockan avgöra! _________________ Rikard Ahlin |
||||||
Reglementet hittar du på www.slc.se
![]() Klassen heter Klass1. Man kan säga Grp.N med div modifieringar, dock inte på fjädringssidan. Där är det standard som gäller. Förutom dämpare osv då. En bil från Fyndbörsen eller BMW Cup standard, som är samma sak i stort, skulle kunna vara en vinnarvagn i Klass 1. |
||||||
lätt modifierad VOC. står det väl i reglementet? i voc får man förlänga länkarmarna på 240. höja bilen? jag tycker bilen känns hög redan nu. kommer vi man närmare tyngpunkten med RC trotts att vi höjer bilen? nån som ritat och exprimenterat? _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
har läst i nån annan text, lätt modifierad voc kan vara framgångsrikt. _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
citat:
kommer vi man närmare tyngpunkten med RC trotts att vi höjer bilen? nån som ritat och exprimenterat? Svar nej, MEN jag räknat lite på det se (McPherson) https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Modifierad betyder inte alltid nåt positivt... _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||
att jag inte laddat ner dessa tidigare ![]() ![]() fast jag kommer nog behövs lite hjälp för att tolka allt.. ska inhandla görans bok så fort ekonomin kommer på fötter _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
citat:
fast jag kommer nog behövs lite hjälp för att tolka allt.. Skicka pm eller ställ frågorna du har direkt i https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Johan Sjölinder |
||||||
Ja en VOC som grund att bygga vidare lite på funkar ju alldeles utmärkt (vilket ni bevisat), men bara för att man får förlänga bärarmen i VOC betyder det inte att man får lägga klossar mellan spindel och länkarm för att ändra RC...
![]() ![]() |
||||||
vi har inte byggt vidare å en voc, men det är i princip vocuplägg på bilen.. det är nästan så jag gråter mig till sömns över man inte får ändra. ![]() nu när jag lärt mig så mkt de senaste nätterna när jag läst och ritat _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
Nä då, ingen VOC... Men som du säger väldigt likt. Vettigt i vilket fall. ![]() Gissa vad jag oxå gjort en längre tid över samma problem... ![]() ![]() Hoppas du kan få till det så du kan vara med framöver iaf. ![]() |
||||||
jag mår lite bättre, men jag måste jobba in lite pengar.. fick tilloch med sälja åkis bilen=( _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
2064 besök totalt |