Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
funderar ang framvagnsgeometri, RC, osv.
2064 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
funderar ang framvagnsgeometri, RC, osv.

jag har läst här och över internet sena nätter, även suttir med penna papper och linjal och ritat..

bilen en 240 som väger 1180
har kommit fram till att RC fram ligger under markplan, och bak i kardan, mitt i bakaxlekåpan.

det stora problemet fram är länkarmsvinklen.
ok. gr-a distanser som sänker ner länkarmen.
högre RC, som ligger näramre tyngdpunkten.
camber minskningen (ökning om man räknar i grader) kommer väl oxå bli mindre när bilen fjädrar?

men, bilen känns ganska balanserad när man kör, och med stel bakaxlen så inställningsmöjligheterna små.
så att höja RC kanske försämrar den total "kännslan" i bilen.?

är det alltid vettigt att höja RC närmare tyngpunkten? och kompensera detta med hårdare fjädrar fram eller hårdare krängpinne?
eller ska man strunta i det?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ajjabajja, detdär är inte tillåtet i Klass 1...

om du undrar varför jag vet kan jag tipsa om att vi inte heller har ngt kul RC... >

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Utan att svara exakt på dina frågor så vill jag nog påstå att det viktigaste är att försöka hitta maximalt med grepp först genom att få däcket att ligga optimalt mot marken, och sen fördela lastförskjutningen med hjälp av kränghämmarna och fjädrarna.

Rollcentra under markplanet innebär samtidigt "camberloss by bump" dvs ytterhjulet får mindre camber när det belastas mer = Inte bra, rätta till detta!! (Distans eller i värsta fall höja bilen.) Detta kommer att ge mer grepp fram vilket kan leda till att bilen överstyr friskt (Been there..) men trots allt har du förbättrat greppet fram utan att försämra bak = mer grepp TOTALT sett.

Greppet fördelar du sedan med krängarna så att bilen blir balanserad igen. Går du i bottenläget på krängarna så får man byta fjädrar, går ganska enkelt att räkna på.

Hoppas du känner dig hjälpt av detta!!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ajjabajja, detdär är inte tillåtet i Klass 1...

om du undrar varför jag vet kan jag tipsa om att vi inte heller har ngt kul RC... >


fan oxå då.

vi få väl hålla diskussionen på en teoretisk nivå då?


Rollcentra under markplanet innebär samtidigt "camberloss by bump" dvs ytterhjulet får mindre camber när det belastas mer = Inte bra, rätta till detta!! (Distans eller i värsta fall höja bilen.) Detta kommer att ge mer grepp fram vilket kan leda till att bilen överstyr friskt (Been there..) men trots allt har du förbättrat greppet fram utan att försämra bak = mer grepp TOTALT sett.

det var just det jag menade..

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Rikard Ahlin
Löddeköpinge
Här sen Dec 2002
Inlägg: 2747



Hur lyder reglementet eftersom detta inte är tillåtet? Ett annat alternativ är ju att bygga nya fjäderben med uppflyttad spindel...

KAN vara så att det lönar sig att höja bilen. Värt att testa och låta klockan avgöra!

_________________
Rikard Ahlin
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Reglementet hittar du på www.slc.se
Klassen heter Klass1.

Man kan säga Grp.N med div modifieringar, dock inte på fjädringssidan. Där är det standard som gäller. Förutom dämpare osv då.

En bil från Fyndbörsen eller BMW Cup standard, som är samma sak i stort, skulle kunna vara en vinnarvagn i Klass 1.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Reglementet hittar du på www.slc.se
Klassen heter Klass1.

Man kan säga Grp.N med div modifieringar, dock inte på fjädringssidan. Där är det standard som gäller. Förutom dämpare osv då.

En bil från Fyndbörsen eller BMW Cup standard, som är samma sak i stort, skulle kunna vara en vinnarvagn i Klass 1.


lätt modifierad VOC. står det väl i reglementet?
i voc får man förlänga länkarmarna på 240.


höja bilen? jag tycker bilen känns hög redan nu.

kommer vi man närmare tyngpunkten med RC trotts att vi höjer bilen?
nån som ritat och exprimenterat?

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Citat:
Hjulupphängning skall vara standard, dock tillåtet att byta till hårdare gummibussningar och modifiera
cambervinkeln. Topplagringar får bytas ut mot egentillverkade aluminium med uniball.



har läst i nån annan text, lätt modifierad voc kan vara framgångsrikt.

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
kommer vi man närmare tyngpunkten med RC trotts att vi höjer bilen?
nån som ritat och exprimenterat?

Svar nej, MEN jag räknat lite på det se (McPherson)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Johan Sjölinder
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3674



LuddeR skrev:
Citat:
Hjulupphängning skall vara standard, dock tillåtet att byta till hårdare gummibussningar och modifiera
cambervinkeln. Topplagringar får bytas ut mot egentillverkade aluminium med uniball.



har läst i nån annan text, lätt modifierad voc kan vara framgångsrikt.

Modifierad betyder inte alltid nåt positivt...

_________________
/Anders Ytterström
#24, #64, #88
Citera
William Ekström
Åland
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1403



Rikard Ahlin skrev:

... eller i värsta fall höja bilen...


Man kanske kan kompencera med mindre hjul. Eller är det för stor nackdel med små hjul?

_________________
William Ekström
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
fuling skrev:
citat:
kommer vi man närmare tyngpunkten med RC trotts att vi höjer bilen?
nån som ritat och exprimenterat?

Svar nej, MEN jag räknat lite på det se (McPherson)
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043


att jag inte laddat ner dessa tidigare thumbs up thumbs up
fast jag kommer nog behövs lite hjälp för att tolka allt..

ska inhandla görans bok så fort ekonomin kommer på fötter

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 8366

Hjälpmoderator

citat:
fast jag kommer nog behövs lite hjälp för att tolka allt..

Skicka pm eller ställ frågorna du har direkt i
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=7043

_________________
Johan Sjölinder
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Ja en VOC som grund att bygga vidare lite på funkar ju alldeles utmärkt (vilket ni bevisat), men bara för att man får förlänga bärarmen i VOC betyder det inte att man får lägga klossar mellan spindel och länkarm för att ändra RC...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Ja en VOC som grund att bygga vidare lite på funkar ju alldeles utmärkt (vilket ni bevisat), men bara för att man får förlänga bärarmen i VOC betyder det inte att man får lägga klossar mellan spindel och länkarm för att ändra RC...


vi har inte byggt vidare å en voc, men det är i princip vocuplägg på bilen..

det är nästan så jag gråter mig till sömns över man inte får ändra.
nu när jag lärt mig så mkt de senaste nätterna när jag läst och ritat

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



LuddeR skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ja en VOC som grund att bygga vidare lite på funkar ju alldeles utmärkt (vilket ni bevisat), men bara för att man får förlänga bärarmen i VOC betyder det inte att man får lägga klossar mellan spindel och länkarm för att ändra RC...


vi har inte byggt vidare å en voc, men det är i princip vocuplägg på bilen..

det är nästan så jag gråter mig till sömns över man inte får ändra.
nu när jag lärt mig så mkt de senaste nätterna när jag läst och ritat


Nä då, ingen VOC... Men som du säger väldigt likt. Vettigt i vilket fall. thumbs up

Gissa vad jag oxå gjort en längre tid över samma problem...

Hoppas du kan få till det så du kan vara med framöver iaf.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
LuddeR skrev:
Andreas Lidström skrev:
Ja en VOC som grund att bygga vidare lite på funkar ju alldeles utmärkt (vilket ni bevisat), men bara för att man får förlänga bärarmen i VOC betyder det inte att man får lägga klossar mellan spindel och länkarm för att ändra RC...


vi har inte byggt vidare å en voc, men det är i princip vocuplägg på bilen..

det är nästan så jag gråter mig till sömns över man inte får ändra.
nu när jag lärt mig så mkt de senaste nätterna när jag läst och ritat


Nä då, ingen VOC... Men som du säger väldigt likt. Vettigt i vilket fall. thumbs up

Gissa vad jag oxå gjort en längre tid över samma problem...

Hoppas du kan få till det så du kan vara med framöver iaf.



jag mår lite bättre, men jag måste jobba in lite pengar.. fick tilloch med sälja åkis bilen=(

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Allmänt banåkaforum
funderar ang framvagnsgeometri, RC, osv.
2064 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande