Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6166 besök totalt |
har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
är jag fast jag oxå nu? polarn har haft en 318is ett par månader, mitt intresse för den har varit lite sådär, mest p.g.a jag kallades in och fick mecka med den i vintras.. ![]() men igår vaknade mitt intresse för den. bilen är orginal i chassi, lite indirekt i styrningen är i behov av framvagansinställning. silentblocken är dags att byta. men inte akut. hursomhelst. tog den på lokala sväng-sväng-vägar... ![]() ![]() ![]() vilken välbalanserad bil.. ![]() och vilken motor. 4500rpm och upp till 6500. ge mig mer säger den. ![]() men bromsarna var lite underdimmensionerade. ![]() balansera bilen med ett lätt avdrag, på igen. 6500varv nästan växel. håller kvar. avdrag lätt på bromsen, trean igen. vägen går lite uppåt, sävnger vänster. svajar till över krönet. håller kvar. svänger höger i en lång böj. får ta några om tag och såga bilen nån gång för att få bilen dit jag vill. får hjälpa till lite med att lätta på gasen lite lite.. så fortsatte det. ![]() ![]() ![]() är det ute för mig ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||
Re: har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
Svar: Ja! ![]() ![]() BTW: Bromsarna är fullt tillräckliga om dom är fräscha. Jag kör med standardgrejer, både belägg och skivor, fungerar kanon! ![]() EDIT: Det är inte världens bästa bil, det kan det inte vara! Men i förhållande till de pengar den kostar så är det väldigt kul! ![]() Du han ju posta innan jag ändrade. ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||
Re: har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
gammla skivor och gammla belägg som småkärvar lite kanske gjorde sitt till. edit: bilen hade diffbroms.. bara en sån sak!!! ![]() ![]() ![]() ![]() _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||
Hur upplever du BMW:n kontra Porschen på bana som ju faktiskt har rätt radikalt olika antal kg/hk? Edit, vilken tråd-stöld kom jag på, ber om ursäkt! _________________ Pär Hylander |
||||||||||||
|
||||||||||||
Vad är en sunkig 318 jämfört med min högpotenta 535! (nästan M5 juh)?
![]() Jag har länge gått och smygkikat på just 318iS, det är inte gott om dem, hur många finns det egentligen? Ytterst nära att jag blev E30 320i-ägare för två år sen men gillade inte rosten... -Hur många 318iS finns det i Sverige? -Antal importerade/svensksålda? -Vad får man ge för en frisk? -Är det nåt drag i dom, eller? (jfr 318i) -Vad kostar priset ungefär för en bra bil? -Är inte E30 en rostkänslig inte-bra-att-ha-som-vinter-bil? -Varför är alla röda eller vita? (Laxsilver vore snyggt...) Maila gärna mej om nån hittar en Laxsilver 318iS med diffbroms och sollucka, helst lågmil och lågpris... ![]() Verkar kul (och billigt) att få vara med i 318iS-maffian på rejsa.nu... _________________ Nüburgare und BMW-fahrer Pål Pålsson Körlinge ![]() |
||||||||||||
Det är väl ingen stöld, klart relevant jämförelse! Hursom så har jag ju inte provat min 318is på bana än, men jag återkommer i ämnet .. |
||||||||||||
-Kommer inte ihåg antalet, men jag ska forska i det, jag har läst det nånstans -Det finns ingen helt frisk 318is ![]() ![]() -Draget är bättre än 318, bättre än 320 och nära en halvtrött 323 -Priset kostar allt mellan 10-40 000 beroende på skick -E30 är rostbenägna som få andra bilar! ![]() -Dom flesta är röda eller svarta eller vita eller silver. Andrew har en silver!! ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||
Jag är oxo sugen på en sådan med sen bygger ju bmw rätt fin 6:or oxo så det är svårt men är balansen verkligen så mycket bättre i en is med diffbroms som endel säger så är det nog en sån man ska satsa på om rätt bil dyker upp.
_________________ Thomas Tegbäck |
||||||||||||
Billigare än samtliga av dom du räknat upp att försäkra. Möjligen samma pris på 320 och 318is. Bränslemässigt har 318is stor fördel! nedåt 0.65-0.7 är inte svårt på långfärd. Drar avsevärt mer på bana, jag vet ärligt talat inte var all soppa tar vägen. ![]() En stor nackdel med 318is och dess motor M42 är oljekylningen, som lyser med sin frånvaro. Krångligt att få bot på men det går. M42:an verkar skottsäker jämfört med M20 (sexorna) som verkar lida av dåliga smörjkanaler till kammen, slagna topplock osv.. _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||
Detta har man hört om, men jag vet i tusan hur man ska bära sig åt. ![]() ![]()
Tomorow we, hopefully, know more... ![]() ![]()
M42:an är en bra mkt behagligare och modernare maskin att pilla med. Hör jag ordet vipparm igen blir jag nog knäpp... MVH "Han som skruvar ihopa en 2,7 liters M20 just för tillfället." |
||||||||||||
Man köper bilen 55 mil hemifrån och kör efter sin far hem. Då är det inga som helst problem. ![]() ![]()
![]() ![]()
Jag tänker inte ens testa.. Jag har kompisar som gjort det. ![]() ![]() _________________ /Anton Lillsund |
||||||||||||
jag körde polarns bil på 0,6 från söder om sthlm till norr om sthlm.. det var lite tungt, hade gått lite billigare om man fått ha lite mer ojämnt tempo här och var. det är ![]() ![]() jag tycker det är kul att se hur billigt man kan köra ibland.. det är bil som helt klart är god kandidat till 0,5 på långresor!! (ska tilläggas att jag bytta alla vacumslangar, insugspackningar, och vevhusvnetilationsslangar i vintras, det är sånt som bra för soppaförbrukningen)
en gat bil med banpotential ![]() ![]() ![]() jag skrev ju "lite OT" i topicen oxå _________________ // Ludde R Ludde Rosten. Hellre Nürburgring än vigselring |
||||||||||||
OCH JAG! ![]() ![]() den kan ev bli till salu i slutet av sommarn.. ![]() |
||||||||||||
41 234 stycken 318is byggdes totalt.
97 tror jag att det fanns lite mer än 400 318is E30 kvar som var svensksålda. (inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt) Enda siffran jag fått fram på detta ![]() Har faktiskt mätt upp 0,72 vid längkörning flera gånger ![]() Efter tre stycken 320i's (M20) varav en med M20B23. Där jag hann med 4 kamaxelbyten, vipparmsbrott och ett motorbyte så tröttnade jag och slutade åka E30. Men efter ett par mellanstick trillade jag dock tillbaka till bästa ( ![]() ![]() _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||||||||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 6166 besök totalt |