Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
1, 2, 3, 4   >>
6166 besök totalt
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)

är jag fast jag oxå nu?

polarn har haft en 318is ett par månader, mitt intresse för den har varit lite sådär, mest p.g.a jag kallades in och fick mecka med den i vintras..

men igår vaknade mitt intresse för den.

bilen är orginal i chassi, lite indirekt i styrningen är i behov av framvagansinställning.
silentblocken är dags att byta. men inte akut.

hursomhelst. tog den på lokala sväng-sväng-vägar...

vilken välbalanserad bil..
och vilken motor. 4500rpm och upp till 6500. ge mig mer säger den. .
men bromsarna var lite underdimmensionerade. thumbs down

balansera bilen med ett lätt avdrag, på igen. 6500varv nästan växel. håller kvar. avdrag lätt på bromsen, trean igen. vägen går lite uppåt, sävnger vänster. svajar till över krönet. håller kvar. svänger höger i en lång böj. får ta några om tag och såga bilen nån gång för att få bilen dit jag vill. får hjälpa till lite med att lätta på gasen lite lite..

så fortsatte det.

är det ute för mig

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Re: har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)

LuddeR skrev:



är det ute för mig


Svar: Ja!

BTW: Bromsarna är fullt tillräckliga om dom är fräscha. Jag kör med standardgrejer, både belägg och skivor, fungerar kanon! thumbs up

EDIT: Det är inte världens bästa bil, det kan det inte vara! Men i förhållande till de pengar den kostar så är det väldigt kul!

Du han ju posta innan jag ändrade.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Re: har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)

Anton Lillsund skrev:
LuddeR skrev:



är det ute för mig


Svar: Ja!

BTW: Bromsarna är fullt tillräckliga om dom är fräscha. Jag kör med standardgrejer, både belägg och skivor, fungerar kanon! thumbs up


gammla skivor och gammla belägg som småkärvar lite kanske gjorde sitt till.

edit: bilen hade diffbroms.. bara en sån sak!!! thumbs up thumbs up thumbs up thumbs up

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Ännu en som trillat i träsket. Det är inte lätt att ta sig ur ska jag lova herrn.

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Fast det är ovanligt behagligt och trevligt för att vara ett träsk .. Välkommen!
Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 5241



Dan Hovang skrev:
Fast det är ovanligt behagligt och trevligt för att vara ett träsk .. Välkommen!


Hur upplever du BMW:n kontra Porschen på bana som ju faktiskt har rätt radikalt olika antal kg/hk?

Edit, vilken tråd-stöld kom jag på, ber om ursäkt!

_________________
Pär Hylander
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281




_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Kristian Larsson
Linköping
Här sen Aug 2003
Inlägg: 5290

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Trodde inte att det var tillåtet att prata bruksbilar här...

_________________
/Kristian Elisson
Citera
Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4467



Kristian Larsson skrev:
Trodde inte att det var tillåtet att prata bruksbilar här...


Vem pratar bruksbilar?


Kolla min bilförteckning nedan

_________________
Claes Haglund

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
pålsson
Sollentuna
Här sen Jan 2004
Inlägg: 394



Vad är en sunkig 318 jämfört med min högpotenta 535! (nästan M5 juh)?
Jag har länge gått och smygkikat på just 318iS, det är inte gott om dem, hur många finns det egentligen?
Ytterst nära att jag blev E30 320i-ägare för två år sen men gillade inte rosten...
-Hur många 318iS finns det i Sverige?
-Antal importerade/svensksålda?
-Vad får man ge för en frisk?
-Är det nåt drag i dom, eller? (jfr 318i)
-Vad kostar priset ungefär för en bra bil?
-Är inte E30 en rostkänslig inte-bra-att-ha-som-vinter-bil?
-Varför är alla röda eller vita? (Laxsilver vore snyggt...)
Maila gärna mej om nån hittar en Laxsilver 318iS med diffbroms och sollucka, helst lågmil och lågpris...

Verkar kul (och billigt) att få vara med i 318iS-maffian på rejsa.nu...

_________________
Nüburgare und BMW-fahrer
Pål Pålsson Körlinge
Citera
Dan Hovang
Vressel
Här sen Apr 2003
Inlägg: 1908



Pär Hylander skrev:
Dan Hovang skrev:
Fast det är ovanligt behagligt och trevligt för att vara ett träsk .. Välkommen!


Hur upplever du BMW:n kontra Porschen på bana som ju faktiskt har rätt radikalt olika antal kg/hk?

Edit, vilken tråd-stöld kom jag på, ber om ursäkt!


Det är väl ingen stöld, klart relevant jämförelse!

Hursom så har jag ju inte provat min 318is på bana än, men jag återkommer i ämnet ..
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

pålsson skrev:
Vad är en sunkig 318 jämfört med min högpotenta 535! (nästan M5 juh)?
Jag har länge gått och smygkikat på just 318iS, det är inte gott om dem, hur många finns det egentligen?
Ytterst nära att jag blev E30 320i-ägare för två år sen men gillade inte rosten...
-Hur många 318iS finns det i Sverige?
-Antal importerade/svensksålda?
-Vad får man ge för en frisk?
-Är det nåt drag i dom, eller? (jfr 318i)
-Vad kostar priset ungefär för en bra bil?
-Är inte E30 en rostkänslig inte-bra-att-ha-som-vinter-bil?
-Varför är alla röda eller vita? (Laxsilver vore snyggt...)
Maila gärna mej om nån hittar en Laxsilver 318iS med diffbroms och sollucka, helst lågmil och lågpris...

Verkar kul (och billigt) att få vara med i 318iS-maffian på rejsa.nu...


-Kommer inte ihåg antalet, men jag ska forska i det, jag har läst det nånstans
-Det finns ingen helt frisk 318is om det finns en sån är den inte till salu
-Draget är bättre än 318, bättre än 320 och nära en halvtrött 323
-Priset kostar allt mellan 10-40 000 beroende på skick
-E30 är rostbenägna som få andra bilar!
-Dom flesta är röda eller svarta eller vita eller silver. Andrew har en silver!! thumbs up

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Thomaso
Solna
Här sen Jan 2003
Inlägg: 659



Jag är oxo sugen på en sådan med sen bygger ju bmw rätt fin 6:or oxo så det är svårt men är balansen verkligen så mycket bättre i en is med diffbroms som endel säger så är det nog en sån man ska satsa på om rätt bil dyker upp.

_________________
Thomas Tegbäck
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kristian Larsson skrev:
Trodde inte att det var tillåtet att prata bruksbilar här...


Vad menar du?

Bruka din polisbil istället!

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Joakim Winkler
Ronneby
Här sen Sep 2003
Inlägg: 1491



Hur står sig is:en när det gäller försäkrings- och bränslekostnad jämfört med en 320, 323 eller 325?

_________________
Joakim Winkler
Miata -91, 300ZX -91, Laguna Coupé -09
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Joakim Winkler skrev:
Hur står sig is:en när det gäller försäkrings- och bränslekostnad jämfört med en 320, 323 eller 325?


Billigare än samtliga av dom du räknat upp att försäkra. Möjligen samma pris på 320 och 318is.
Bränslemässigt har 318is stor fördel! nedåt 0.65-0.7 är inte svårt på långfärd. Drar avsevärt mer på bana, jag vet ärligt talat inte var all soppa tar vägen.


En stor nackdel med 318is och dess motor M42 är oljekylningen, som lyser med sin frånvaro. Krångligt att få bot på men det går.

M42:an verkar skottsäker jämfört med M20 (sexorna) som verkar lida av dåliga smörjkanaler till kammen, slagna topplock osv..

_________________
/Anton Lillsund
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Anton Lillsund skrev:

nedåt 0.65-0.7 är inte svårt på långfärd.


Detta har man hört om, men jag vet i tusan hur man ska bära sig åt.

Anton Lillsund skrev:

En stor nackdel med 318is och dess motor M42 är oljekylningen, som lyser med sin frånvaro. Krångligt att få bot på men det går.


Tomorow we, hopefully, know more...

Anton Lillsund skrev:

M42:an verkar skottsäker jämfört med M20 (sexorna) som verkar lida av dåliga smörjkanaler till kammen, slagna topplock osv..


M42:an är en bra mkt behagligare och modernare maskin att pilla med.
Hör jag ordet vipparm igen blir jag nog knäpp...

MVH
"Han som skruvar ihopa en 2,7 liters M20 just för tillfället."

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003
Inlägg: 11883

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:

nedåt 0.65-0.7 är inte svårt på långfärd.


Detta har man hört om, men jag vet i tusan hur man ska bära sig åt.


Man köper bilen 55 mil hemifrån och kör efter sin far hem. Då är det inga som helst problem. Efter det har det aldrig hänt faktiskt.. Efter chipet kom på plats så snittar jag runt 1.0/mil..


Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:

En stor nackdel med 318is och dess motor M42 är oljekylningen, som lyser med sin frånvaro. Krångligt att få bot på men det går.


Tomorow we, hopefully, know more...


thumbs up


Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:

M42:an verkar skottsäker jämfört med M20 (sexorna) som verkar lida av dåliga smörjkanaler till kammen, slagna topplock osv..


M42:an är en bra mkt behagligare och modernare maskin att pilla med.
Hör jag ordet vipparm igen blir jag nog knäpp...


Jag tänker inte ens testa.. Jag har kompisar som gjort det.

_________________
/Anton Lillsund
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 1622


Trådstartare
Andreas Lidström skrev:
Anton Lillsund skrev:

nedåt 0.65-0.7 är inte svårt på långfärd.


Detta har man hört om, men jag vet i tusan hur man ska bära sig åt.




jag körde polarns bil på 0,6 från söder om sthlm till norr om sthlm.. det var lite tungt, hade gått lite billigare om man fått ha lite mer ojämnt tempo här och var. det är thumbs up thumbs up

jag tycker det är kul att se hur billigt man kan köra ibland..

det är bil som helt klart är god kandidat till 0,5 på långresor!!

(ska tilläggas att jag bytta alla vacumslangar, insugspackningar, och vevhusvnetilationsslangar i vintras, det är sånt som bra för soppaförbrukningen)


Kristian Larsson skrev:
Trodde inte att det var tillåtet att prata bruksbilar här...

en gat bil med banpotential
jag skrev ju "lite OT" i topicen oxå

_________________
// Ludde R
Ludde Rosten.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Peter Eklöf

Här sen Nov 2002
Inlägg: 1647



Anton Lillsund skrev:


-Kommer inte ihåg antalet, men jag ska forska i det, jag har läst det nånstans
-Det finns ingen helt frisk 318is om det finns en sån är den inte till salu
-Draget är bättre än 318, bättre än 320 och nära en halvtrött 323
-Priset kostar allt mellan 10-40 000 beroende på skick
-E30 är rostbenägna som få andra bilar!
-Dom flesta är röda eller svarta eller vita eller silver. Andrew har en silver!! thumbs up


OCH JAG!

den kan ev bli till salu i slutet av sommarn..
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003
Inlägg: 2232



41 234 stycken 318is byggdes totalt.

97 tror jag att det fanns lite mer än 400 318is E30 kvar som var svensksålda. (inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt) Enda siffran jag fått fram på detta


Har faktiskt mätt upp 0,72 vid längkörning flera gånger thumbs up

Efter tre stycken 320i's (M20) varav en med M20B23. Där jag hann med 4 kamaxelbyten, vipparmsbrott och ett motorbyte så tröttnade jag och slutade åka E30. Men efter ett par mellanstick trillade jag dock tillbaka till bästa ( ) modellen(E30) men nu med en bättre motor, så nu är jag nöjd och glad

_________________
Thorbjörn Nilsson
Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95)
Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30
Citera
Allmänt banåkaforum
har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
1, 2, 3, 4   >>
6166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande