| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
BMW e39 höghållfast stål?
|
6637 besök totalt |
|
Bmw e39 höghållfast stål?
Någon som vet om bmw använde sig av höghållfast icke svetsbart stål i karossen på en e39 och isåfall var? Behöver exakta svar pga sfro gärna med källhänvisning |
||
|
|
||
|
Re:
På de senaste bilarna har man nu börjat svetsa alu mot stål... Och det är ingen svets du kan återskapa med migen hemma i garaget och få hållbarhet på . _________________ Roland Johansson |
||
|
Frågan är pga av sfro och att den lokala bmw verkstaden inte orka/ville/kunde svara på min fråga.
Har i bmw:s egna reparationshandbok inte hittat något som tyder på förekomsten av osvetsbart stål. Där stod det att punktsvets skulle användas i den mån det var åtkomligt, resten skulle sys ihop med punktsvetsar/sömsvetsar med mag. Har läst undersökningar som visar att e36 är befriad av sådant medans e46 från och med 1997 har det.(tidigaste jag hittat hos bmw) http://www.autosteel.org/~/media/Fil Efterträdaren till e39 nämligen e60 ska ha delar av hss men ingenstans står det att finna om det finns eller inte finns i e39. Vad är min svets för något hemma i garaget? mig? mag? en esab miggy 125 trefas med mison gas och solid tråd? (okunnig) |
||
|
Kan kankse va bor stål som som kräver andra metoder detta infördes första gången i volvo karossen xc90 bstolpe förstärkning. Släpptes 2002 tror jag. Dessa tillverkades av hardtech i luleå i alla fall till att börja med. De kanske vet? Låter tidigt med e39. Vet du vilken detalj det är i e46 an? Ursäkta jag blir nyfiken men lite kul då jag jobbat med tunnplåformning innan.
Edit De övriga hss stålen i alla fall dessa verkar vara möjliga www.brugsa.com.ar/productos/312.pdf Man väl säga att om det är någon detalj vilket troligtvis kanske inte är så är det förstärkningar i eller balkar typ a, b c stolpar eller rambenen, tröskelförstärkning . http://www.svets.se/kunskapsbanken/t Har hittat att det går bra att svetsa i Borstål med lite andra inställningar och tillföra så lite värme som möjligt. http://www.swerea.se/Global/Swerea/D Undrar vad det är som skapar problemet och åtgärd? _________________ Ulf Sanden |
||
|
Tack! Jag trodde nog att det var en Mag jag har (kallas väl Mig i folkmun felaktigt).
Hade inte volvo det tidigare så hade inte bmw det. Men bevis saknas. E39 började utvecklas 1989 och presenterades 1994 (tror 96 är första årsmodellen) Svetsprov på aktuella bitar borde ju kunna funka. Funderar på att göra omfattande svetsarbeten i hela bottenplattan på en e39. |
||
|
Re:
Det är ju inte riktigt så enkelt i alla tänkbara fall. I ert fall med Volvolastbilar är det ju då mest troligt en legering som är lämplig att svetsa med mag, eventuellt ska det vara speciell tillsatstråd och gas etc. Men alla tänkbara höghållfasta legeringar i en bil behöver inte vara lämpliga att svetsa med mag för det, vissa kan kräva mer avancerade svetsrobotar, friktionsvetsar bla bla. _________________ Roland Johansson |
||
|
Fick svar på ett annat ställe av en som hade gjort omfattande reparationer i hela bilen med en vanlig magsvets utan några som helst bekymmer.
Har även hittat ett projekt i tyskland där de tagit bort karossen på en m5 e39 och kortat chassit 21 cm för att passa den nya karossen och fått igenom den i tyska tuv. http://img.xooimage.com/files88/0/3/ Vill ni se mer av det projektet googla: mko cs v8 m5 Svetsprover, hur görs de? |
||
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
|
Uffe 24 om du kollar in inlägget ovan ditt så finns det bilder på materialen använda i e46. sida 11 av 19 i pdf ser du tydligt.
Sen har jag hittat dokument (fått skaka fram dammiga delar av hjärnan för att läsa massa vetenskapliga texter och pdf:er på tyska) som tyder på att ca 40% av e39 karossen består av plåt med högre hållfasthet men ingen som inte är svetsbar med mag. Stålkvalitet som nämns är h220b h220y med sträckgränser runt 220N/mm2 Gränsar till seghärdat om jag förstår rätt och de bruka vara i tjocklek 0.75mm för att få en vuíktreducerande verkan. |
||
|
Sträckgräns på 220 är i sammanhanget mjukt stål. Hss är ju ett begrepp som har funnits länge och finns säkert i mycket stor andel även i e39 i de flesta balkar och förstärkningar men det är frågan om det skulle vara något ytterligare.
Bara för att du har en annat utförande på punktsvetselektroden och andra inställningar betyder inte det att den inte är svetsbar. Om jag läser ditt dokument rätt hade e46 bara "gamla" hss material upp till ca 350 i karossen. Den släpptes 1997 som 1998 års modell. Kan inte vara ett problem med den heller. Däremot efterträdaren som släpptes 2004 där kom lite andra material. I de allra flesta fall är det krocksäkerhet som driver mot högre sträckgräns och ersätter man en hss plåt får man ju tänka på med vad för plåt om origal hade 350 i sträckgräns och tjocklek 1 mm får man ju bedömma om man ersätter med mjuk stål ca 100 i sträckgräns får man ju tjockleks kompensera till 3.5 mm då. Blir ju lite tungt. Trots att allt kanske går att svetsa. Eller få tag i hårdare material. Eller o man monterar bur eller annat. _________________ Ulf Sanden |
||
|
Uffe så tolkar jag det också.
Jag funderar inte egentligen om det skulle kunna fungera längre om utan hur man ska få "bevismaterialet" dvs indiciekedjan i det här fallet att räcka till en friande dom från sfro. |
||
|
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
BMW e39 höghållfast stål?
|
6637 besök totalt |