| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor ang. skruvbur och godkännande
|
6 besök senaste veckan (5277 totalt) |
|
Hej, är inne på att montera i en halvbur i min bil för lite ökad säkerhet vid trackdays. Inser att detta är precis den djungeln jag var rädd för så har lite frågor
Bilen används uteslutande för trackdays och kommer inte tävlas med. Min tanke är att köpa en halvbur i sats från Finess och göra denna skruvbar med bultförband. Allt för att slippa svetsa något i bilen och för möjligheten att kunna återställa om man vill det. Tanken således är att svetsa huvudbågen på plattor som sedan bultas i golvet. Vidare tänker jag mig att göra bakåtsträvor, kryss och bältesstag i en del som sedan fästs i huvudbågen och bakre hjulhus via bultförband. Buren blir alltså i 2 delar enligt paint-bild. Ringarna motsvarar bultförband likt länkad bild.
http://finess.se/media/com_hikashop/ 1. Förstår att denna typ av lösning inte blir godkänd av SBF? Vad jag förstår får inte bakåtsträvorna fästas med sånna bultförband och man måste svetsa förstärkningsplatta 120cm2 även under bilen? Kan någon bekräfta detta? 2. Sneglat på t ex Wiechers för lite inspiration. Bultas dessa endast med de plattor som sitter på huvudbågen, eller svetsar man förstärkningsplattor i golvet vid montering också? Är dessa burar SBF godkända? 3. Är det "Aja-baja" och ingen ökad säkerhet att montera i bur om man inte följer SBF reglementet till punkt och pricka? Hur är det t ex med originalmonterade Porsche Clubsport burar? Är dessa godkända att tävla med? Tacksam för svar!
//Nicklas |
||
|
Re:
Det är det där jag slits lite mellan
Jag ska ju inte tävla men vill ha i en bur för ökad säkerhet, vridstyvhet i kaross samt bättre infästning av 5-punktsbälten. Men om man då inte bygger buren enligt SBFs tävlingskrav, är den då egentligen värdelös och bara "bling-bling"? Hur ligger det till med ni som åker trackdays och har skruvburar från t ex Wiechers. Är dom godkända enligt något reglemente på något sätt? |
||
|
En sån bur är helt klart en förbättring om det börjar rulla ordentligt. Att ha plattor som fördelar ut trycket där bågen är fäst är ganska viktigt annars kan skruven eller bågen slitas bort eller gå rätt genom karossen då det är tunn plåt i bilar. Se till att skarvarna blir starkare en bara en enkel skruv så de tål krafter åt alla håll typ rör i rör med fler skruvar som håller ihop det. Finns även fler varianter på skarvar som håller bra.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
|
Re:
Tackar för svar. Så summa summarum: Ej godkänd SBF skruvbur är bättre än ingen alls? Och kanske köra skarvhylsor svetsade vid huvudbågen till bakåtsträvorna istället för bultförband? Sen bultförband till krysset och vid anslutning till bakre hjulhusen istället? Men är fortfarande nyfiken: Originalmonterade halvburar i t ex GT3 CS, är dessa godkända att tävla med? Samma sak om man köper en Wiechers skruvbur? |
||
|
Jag har en Heigo skruvbur som är godkänd att tävla med. Så det gäller säkert fler tillverkare av sådana, tyo Weicher, OMP etc..
Jag har också reg bes med den så det är inga problem vid besiktningen. MEn min bil är från 1992, så inges helbils krav(heter det så?...) det kom väl senare, då är det nog värre. GT3 Porschars orginalbur behöver en dörr sträva för att få godkända att tävla med som jag har förstått det. _________________ Jens Lanvin |
||
|
Tanken är också att regga min med bur. Den är en 2002a så har ju helfordonsgodkännandet, men ringt och hört mig för med besikningsgubben. Det man gör är att regga om antalet passagerare till endast 1. Då är det ok att ta ur baksätet, för det är egentligen det som är det stora problemet att det inte sitter i vid besiktningen. Plötsligt är bilen ändrad från typgodkännandet från fabrik. Har man väl fått OK på det verkar det vara ok att montera i en bur bakom framstolarna. Får inte täcka originalbälten eller dyl. givetvis.
Burar från Heigo eller Wiechers, då har dom något intyg eller klassning som gör att det är ok att tävla med? Hur fäster man dessa i karossen? Följer man SBF reglementet med att svetsa förstärkningsplattor etc då? |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
6 besök senaste veckan (5277 totalt) |