Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
volvo 940 som inte funkar så bra.
1 besök senaste veckan (2847 totalt)
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013

Trådstartare

Hej. Har råkat ut för ett problem som jag inte kan lösa.
För ca 2 månader sedan körde jag min 940 och helt utan anledning dog den. Motorn går runt på starten men går inte igång.
Blev sur och lät skiten stå till idag. Hällde i 7 liter bensin och startade den. Och bilen startade. Gick så fint på tomgången så jag lät den gå medan jag skulle hämta ratten. När jag kom tillbaka hade den stannat. När jag körde på starten så startade den inte. Däremot hostade den till när jag släppte nyckeln och en rejäl rökpuff kom ur luftfiltret. Sen testade jag med startgas utan resultat. Inga felkoder registrerade. Mer hann jag inte förrän jag skulle åka och jobba.

Är det nån som kan gissa vad det är för fel?

bilen är volvo 940 b230fb.

Älmhult
Här sen Jun 2013

Trådstartare
Provade idag igen och den startade. Efter ca 3 minuters tomgång och varvande så dog den. Och nu startar den inte. Har en teori om att det är bränslepumpsrelä som spökar. Vad jag har lärt mej är om en gammal volvo inte startar är det pumprelä, spridarrelä eller vr-sensor/vevaxellägesgivare. Någon som kan styrka detta?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Här är en som haft liknande problem
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=245169

Tändmodulen satt inte som den skulle mot plåten och fick ingen kylning, när den blev varm la den av.
Om det inte hjälper så kolla givaren som läser triggerkransen på svänghjulet, sitter på lådan bakom toppen mot torpeden. Typ under fördelaren.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Är det här en banåkabil det gäller?

Älmhult
Här sen Jun 2013

Trådstartare
Re:

Magnus Thomé skrev:
Är det här en banåkabil det gäller?

Njaa, blivande banbil som även skall vara godkänd för allmän väg.
Har inte riktigt ekonomi till att bygga en bil för 100 000:- så ett budgetbygge kan vi kalla det

Vallentuna
Här sen Maj 2004

Kan vara tempsensorn för kylvatten. Om den gett upp och ger konstantvärde blir det inte felkod och man kan få det fenomenet du beskriver.

Mätt motståndet mellan polerna innan du kallstartar och sen när den börjar bråka igen. Om värdet inte ändrats då har du hittat felet

"Kör mest men inte snabbast"

Kommentera gärna
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013

Trådstartare
Hej. Var nyss ute och testade. Stendöd. Gick runt men inte en tendens till att starta.

Ryd Småland
Här sen Nov 2002

Kollat gnistan?bränslet?
Citera
Evojenza
Älmhult
Här sen Jun 2013

Trådstartare
Hej. Tyvärr har jag inte det. Den har blivit begravd i snö för tillfället. Dock tror jag jag har listat ut vad som är fel. Hela plattan som bränslerören sitter på har rostat upp. Den som sitter på tanken då. Sprutade bensin åt alla håll.

1 besök senaste veckan (2847 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande