| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
design på länkarmar
|
1 besök senaste veckan (2448 totalt) |
|
design på länkarmar
Tjo! En kombination av för god tillgång till laserskärning, bussningar som blivit över och länkarmar som finns färdiga att köpa är för dyare, har jag tänkt göra egna länkarmar bak. Bilen är min Honda civic, hjulupphäningen är med trailingarm enligt denna bilden:
Bilden visar höger bak. Staget längst till höger justerar man toe med. (har jag ett justerbart idag.) Staget precis under "do not remove" texten justerar camber (kommer jag ha justerbart snart.) Men staget som hålls av skruv 20 och 35, det är det jag tänkte bygga nytt, samtidigt förlänga lite för att öka på spårvidden ca 10mm och "grundcambern". Denna design har jag kommit fram till. Jag jagar även vikt på bilen och dessa väger precis 1kg styck.
vad tror vi? _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
uppdaterade designen lite. Jag har som mål att bilen ska väga 900kg utan förare. Med ca 60/40 viktfördelning. Har försökt uppskatta krafter på länkarmen men får ingen rätsida på det. Fjädern och dämpare sitter i mittenbussningen och fjädern kommer vara 160N/mm. _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Jag tycker radien i spetsarna på urtagen verkar för liten. Öka på dessa något.
Sen skulle jag göra de liggande smala plåtarna som en ryggrad med revben ut till de stående plåtarna, där dessa alltså svetsas. Du vill väl hur som helst inte svetsa allt, med tanke på att det nog lätt slår sig. Edit: Skulle nog också lagt in ett triangulärt urtag till, för att inte få så skarpa vinklar. _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Hade ju glömt krängningshämmarfästet
Så där blev det naturligt med en triangel till. Tänkte du såhär med ryggrad? Detta spar även skärtid så man slipper start och stoppen för varje hål.. Trots ändringarna ligger de på 970g + svetstråd och färg... (snacka om att jaga gram.... )
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Nu tycker jag det ser rätt bra ut!
Har du räknat eller FEM:at på konstruktionen? Är ju bra om det håller också... framför allt mot utmattning! _________________ Roger Näslund Datsun 240Z -73 Blivande banbil Datsun 280ZX -80 Sommarbil Ford Probe GT -93 Såld |
|
Tack
Nej inte räknat något. Har tyvärr inte tillgång att göra någon FE-analys heller, då blästermaskiner är av designen "ju grövre ju bättre så de inte nöts ut i förtid" (typ...) Tänkte flytta ryggradens ben lite sen så de hamnar över trianguleringarna, men har inte exakt mått än på var krängningshämmarhålet skall va. i 3mm väger de 964gram i 4mm väger de 1146gram 364 gram skillnad om man går upp...
original ser ut såhär i 4 eller 5mm pressad plåt, skall försöka hinna plocka av en och väga och mäta tjockleken i helgen.
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Bak på en lätt Civic och som jag kan se det belastas den till största delen i längsled i kompression.
Enligt min vedbod-bedömning borde 3mm räcka gott och väl. Om det är billigt att tillverka en så sätt upp en i en press, se hur mycket den tål jämfört med en original arm.
_________________ Magnus Wennerberg Porsche 911 Targa -77 (originalish) Porsche 911 Coupe -69 (busbil för bana) Porsche 924 -79 (busbil för gata) Porsche 931 -79 |
|
Ja så kan man ju iofs oxå göra... Och på bankörningarna kan man ju i verktygslådan slänga ner en original ifall ifall... (går att sätta både höger och vänster.)
Det är ju den stora bussningen som tar upp mest av krafterna vid tex inbromsning. Den är dessutom en polyurethanbussning av denna variant:
|
![]() |
Skruva banåkabil
design på länkarmar
|
1 besök senaste veckan (2448 totalt) |