Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
<<   1, 2, 3, 4   >>
6166 besök totalt
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

LuddeR skrev:
Anton Lillsund skrev:
LuddeR skrev:
fan, hur kör ni långkörning??

drar ju absruda mängder när ni kör?

eller är det jag som har fjäderlätt högerfot när det är långkörning?

Borde den dra mindre än 0.65-0.7?

Ähh den är mindre dyr i drift än allt annat jag är sugen på ändå. thumbs up

som kag skrev tidigare. körde jag från söder om sthlm till norr om sthlm, genom sthlm på 0,6.

borde gå att åka p 0,5med på långkörning

Det har du nog rätt i.

Men jag orkar inte med körstilen som blir klart sövande, iaf i min bil.

Värnamo
Här sen Dec 2002

Det är ju typiskt...snart är alla 318iS uppköpta av folk här på rejsa som har moddat dem så att jag inte kan hitta en orginalare med halvtaskig inredning och bygga banbil. Som student gäller det ju att hitta en till bra pris och det kan ju dröja flera år, fast då har man förhoppningsvis jobb och kan köpa en.

Jönköping
Här sen Dec 2002

David Söderblom skrev:
Det är ju typiskt...snart är alla 318iS uppköpta av folk här på rejsa som har moddat dem så att jag inte kan hitta en orginalare med halvtaskig inredning och bygga banbil. Som student gäller det ju att hitta en till bra pris och det kan ju dröja flera år, fast då har man förhoppningsvis jobb och kan köpa en.

Då är det ju bara att köpa en färdig här på rejsa

Värnamo
Här sen Dec 2002

Micke Eriksson skrev:
David Söderblom skrev:

Inte om man vill lära sig att skruva med bilen man äger...
och anser sig vara mindre duktig på den saken.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

David Söderblom skrev:
Micke Eriksson skrev:
David Söderblom skrev:

Inte om man vill lära sig att skruva med bilen man äger...
och anser sig vara mindre duktig på den saken.

Tro mig, det kommer finnas en vettig bil som tidigare fungerat som bruksbil till dig också.
Jag lovar! thumbs up

Karlskrona
Här sen Feb 2004

Jag har ju Saabs motsvarighet(?) till 318is - 900s. En kul bil i skuggan av stora Turbo och Aero. (ok, det är en bruksbil, men jag har bara råd med en rullande bil så klaga inte... ) Ponera att man skulle byta den nån gång, då hade ju en 318is legat bra till tycker jag. Men den hade legat ännu bättre till om den funnits som touring. Så nu undrar jag lite på skoj om det skulle gå att bygga ihop en sådan med en fräsch E30 touring och en smälld 318is? Jag är inte så insatt i dessa nya BMW-modeller. Går det, eller är bakvagnen helt annorlunda på touringen så man inte får samma fina egenskaper även om man flyttar över motor och bromsar?

Brämhult
Här sen Jan 2003

Anton Lillsund skrev:
Claes Haglund skrev:
Micke Eriksson skrev:
Claes Haglund skrev:
Har ni sånadär färddatorer (som väger bly) i era bilar eftersom ni mäter snittförbrukning hela tiden?

Självklart inte!!! Bara o tanka fullt, nollställa trippmätaren, köra lite sen tanka fullt igen o se hur många liter som gått i och dela med sträckan man kört

Jo, men det lät som att man mätte på varenda tank. Eller är det jag som är lat?

När jag kommer ihåg det så nollar jag trippen varje gång jag tankar. Brukar sällan tanka annat än fullt.

Inser du hur mycket mer bilen väger när den har fulltank mot halvtank?

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

AndersY skrev:
ILiveTORide skrev:
4
97 tror jag att det fanns lite mer än 400 318is E30 kvar som var svensksålda. (inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt) Enda siffran jag fått fram på detta

Är det nån av de 400 bilarna vars ägare inte befinner sig här?

Jag tror alla redan är här... det är som en sciencefictionfilm där folk på något sätt får något blankt i blicken och mumlar något mantra

Sen att en tråd om denna bil plötsligt handlar om hur låg soppaförbrukningen är... det är MYCKET misstänkt. Fasaden verkar spricka lite och det börjar sippra fram konstiga drag hos medlemmarna i iS-maffian... SOPPAFÖRBRUKNING??? Är det därför ni är så förtjusta i denna bilmodell ?????

Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:

Sen att en tråd om denna bil plötsligt handlar om hur låg soppaförbrukningen är... det är MYCKET misstänkt. Fasaden verkar spricka lite och det börjar sippra fram konstiga drag hos medlemmarna i iS-maffian... SOPPAFÖRBRUKNING??? Är det därför ni är så förtjusta i denna bilmodell ?????

det måste vara billigt att åka till banan.. på banan bortser väl de allra flesta från soppaförbrukningen..

jag skulle villja kalla bilen "student-M3:a"

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
M|cke F@.gner
Jönköping
Här sen Dec 2002

Magnus Thomé skrev:
AndersY skrev:
ILiveTORide skrev:
4
97 tror jag att det fanns lite mer än 400 318is E30 kvar som var svensksålda. (inte helt säker på att jag kommer ihåg rätt) Enda siffran jag fått fram på detta

Är det nån av de 400 bilarna vars ägare inte befinner sig här?

Jag tror alla redan är här... det är som en sciencefictionfilm där folk på något sätt får något blankt i blicken och mumlar något mantra

Precis som LuddeR skrev, är man student så är man
Det är ju en M3 CSN

Mantorp
Här sen Nov 2002

Micke Eriksson skrev:

Precis som LuddeR skrev, är man student så är man
Det är ju en M3 CSN

Hehe. True!

Sen funderar jag fortfarande över hur ni lyckas att köra så snålt...fast jag inte tycker det är jätterelevant för egen del. Imagen måste ju hållas upp oxå...

Ska nog köpa en Skoda diesel som bruksare. Den är snål. Så kan jag trimma is:en massor.

Claes Haglund
Brämhult
Här sen Jan 2003

Andreas Lidström skrev:
Ska nog köpa en Skoda diesel som bruksare. Den är snål. Så kan jag trimma is:en massor.

Gick på precis samma linje men hjärtat gjorde att jag var tvungen att styra en bit åt det bättre hållet.

Högspänning till vardags och högoktanigt till helgen
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
snålåkning är lite kul ibland.

några knep som jag har..

små små gaspådrag.
går det ned för: frikoppla och rulla.
ska du stanna motorbromsa i god tid..

sen det bästa. hålla farten uppe genom rondeller, kruvor osv osv..

AL. köp en disel och bli skattad till döds.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Det här blev ju kul!
Magnus har avslöjat vårat stora intresse av att köra snålt på gatan istället för snabbt på banan.

Jag som inte får bidrag från CSN utan som faktiskt gör något för att förtjäna mina pengar.. jag tycker att bilen är perfekt. Jag får lite stålar över som jag kan göra annat för.

Sen det här med full tank eller inte..
När jag har cirka 20 liter kvar i tanken så ligger tankmätaren i botten och pumpen slurpar luft. Detta är endast vid bankörning. >
Med full tank kan jag köra flera varv även om dom första varven då borde gå lite saktare pga den högre vikten.

Kalmar/Åland
Här sen Mar 2004

Andreas Lidström skrev:

Det man kan sakna i en is är väl lite mos i maskin

Är det bara jag som genast tänker: 320iS ! (italienska m3 versionen). Om 318iS är så bra som det sägs så borde ju 320iS vara ytterligare några nivåer bättre, samma sleeperutseende, bättre väghållningskomponenter(?), lika lätt motor, betydligt mera ös, osv.

Mantorp
Här sen Nov 2002

GustavF skrev:
Andreas Lidström skrev:

Det man kan sakna i en is är väl lite mos i maskin

Är det bara jag som genast tänker: 320iS ! (italienska m3 versionen). Om 318iS är så bra som det sägs så borde ju 320iS vara ytterligare några nivåer bättre, samma sleeperutseende, bättre väghållningskomponenter(?), lika lätt motor, betydligt mera ös, osv.

Till betydligt mer pengar...och betydligt knepigare att få håll i.

EXAKT samma chassikomponenter, tyngre motor...

Visst vore en 320is kanon, men som sagt, de kostar mer och växer inte på träd.

Sen vill jag återigen poängtera att "318is är så bra" beror på "kul per krona"-faktorn. Plus att det finns mkt info och delar till alla E30. Men visst, den ÄR ballanserad osv men få nu inte intrycket att iaf jag anser det vara världens bästa bil...för det är det inte. Men dock det "självklara" valet just nu för min del.

ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

David Söderblom skrev:

Problemet är att karossen ger sig bra mycket tidigare än inredningen och motorn.
Ska du hitta en billig att bygga på blir det till att köpa en rostig

Fråga inte hur jag vet

Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

Vad är skillnaden i årsmodeller?
Jag har sett att de flesta har -90 eller senare, men
http://www2.blocket.se/view/2688515.htm kanske duger som banobjekt åt David?

Linköping
Här sen Jun 2004

Vad väger då en 318is och hur mycket kan få upp effekten i motorn för några tusen typ ( filter sportavgas + något mer ? ) !?

Racern:
Citera
Anton Lillsund
Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Det här med 318is och 318iS är knepigt.

1988 sålde BMW Sverige 318iS som hade M40 istället för M10, alltså den nyare generationens motorer. Både 318iS och 318i kunde köpas detta år. 1989 fanns bara 318i med M40 motor och hette således bara 318i.
1990 kom det en bil som hette 318is 16V och det är denna bil som är den primära i denna tråd. Den har alltså M42 motor och är från början en M40 motor som är modifierad. 16 ventils-teknik och kedja till kamdriften. Dessutom hade den bromsar från 325 och grövre kränghämmare. Klädseln var annorlunda och liknande M3:ans inredning.

Alltså finns det flera olika 318is och man blir lätt av allt detta.

1990-1991 såldes 318is 16V och ingen annan 318is. Tidiga -90 såldes i slutet av -89 också. Jag vet dpck inte vad dom har för årsmodell i papprerna.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

Bistec skrev:
Vad väger då en 318is och hur mycket kan få upp effekten i motorn för några tusen typ ( filter sportavgas + något mer ? ) !?

Min väger enligt papperna 1180 kg vilke stämmer hyffsat bra med verkligheten. Jag har ingen taklucka och inget annat krafs heller för den delen. Det enda som är extra är dimljusen fram. På vågen hade jag 1123 kilo med reservhjul, full tank men mig på utsidan.

Motorn kan om den är frisk lämna ifrån sig 160-170 HK med relativt små modifieringar om jag har förstått rätt. Efter det börjar det nog kosta väldigt mycket..

M42:an är vad jag förstått specad lite i underkant av BMW när det gäller effektangivelsen 136 HK.

har djävulen tagit mig?, jag vill ha en 318is (lite OT)
<<   1, 2, 3, 4   >>
6166 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande