Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 60560 besök totalt |
Skitläckert bygge !
Jag har en orginal +2:a som jag tycker är en skön gammal bil, men din verkar ljusår roligare !!! ![]() _________________ Rickard Fritz, Ferrari 308 QV GTS, Porsche GT4 omdöme får man av erfarenhet, erfarenhet får man av dåligt omdöme... |
||
Hej alla kunniga.
Som titeln antyder så är det dags att bygga om den lite mossiga-nästan-original-Lotusens fram och bakvagn. För att göra det hela lite jobbigare så blir det ett helt nytt chassi, jag har sågat ut hela golvet ur bilstackarn. Till saken, jag har länkarmar fram och bak från en super seven, med tillhörande uprights och spindlar (dubbla triangelänkar fram och bak mao) För att detta ska funka bra, sätter jag bara den undre länkarmen så att den är horisontell med marken och därefter den övre så att jag har sisådär noll grader camber, detta är ju justerbart, och noll caster? och hur mäter jag caster och camber på ett enkelt sätt? Vad är viktigt att tänka på med infästningarna, jag tänkte mäta längden mellan infästning fram - bak samt kryssmäta fram bak och se till att det är samma. I början trodde jag detta skulle vara extremt petigt men när jag luggit sömnlös på nätterna och funderat så känns det som att det inte är så mycket mer än detta att tänka på eftersom jag har länkarmar och uprights som är anpassade för varandra, så nu känns det nästan lite för lätt och det är ju alltid oroväckande. Sedan måste ju även styrningen och stötdämperiet fungera men det är ett senare bekymmer och är väl inte heller rocket science väl? Är jag på rätt spår, är helt grön på detta område? Har försökt söka men hittar inget som är direkt som min fråga. Jättetacksam för all hjälp alla ni gurus. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
just det, en till grej var det också.
Spårvidd, vill man ha den något smalare bak än fram? Jag tänker köra med revolution 13 tums fälgar. 205 puckar både fram och bak. Bilen i sin förra tappning vägde rätt så exakt 200 kg per hjul, ska försöka så att det blir samma sak igen. Men huvudfrågan är i inlägget ovan. Tack så mycket på förhand _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Man bör räkna på hur bärarmarna ska sitta. Den övre bärarmen ska inte ha samma lutning som den undre.
Cambern fram bör gå att justera mellan 2 och 4 grader med gatdäck, kanske lite till med R-däck. Castern bestämms av spindelns uppbyggnad., dvs. axeltapslutningen. men ska aldrig vara noll. Bak behöver du ingen caster....men camber bör du ha. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Du är hjälpsam du butterflyHåkan!
Men jag är tyvärr inte riktigt med. Cambern känns ok, det är massa justering i övre länkarmen, en sån där gängad "draglink" som man skruvar in eller ut beroende på hur man vill ha det. Så ang framvagnen då: Om jag sätter cambern nära noll när övre spindelleden är max eller nära max utjusterad så borde jag kunna justera in det massvis med grader. Caster justeras väl om man har den nedre länkarmens bakre infästning justerbar, tänkte bygga om den befintliga länkarmen och ha en uniball där. Kan ju göra liknande där att jag justerar in max och sätter lite caster i grundutförandet och justerar sedan till det? Tänkte köra yoko a048, för dom gillar jag. Ang bakvagnen: Du säger att lutningen på länkarmarna inte bör vara samma, du menar alltså att när den undre länkarmen är helt horisontell med marken så bör den övre ha lite mer/mindre lutning i förhållande till den? Detta var nytt för mig, antar att detta även gäller framvagnen. Spindeln är från Cortina och länkarmarna är från westfield. Jag tror det är Cortina mkIII spindel de använder (?!) Sorry om detta är på sån fånig basicnivå för er, att det är som 2+2 men jag har aldrig sysslat med sådant här. Borde jag köpa väghållningsboken? känns som det är på en så mycket högre nivå att jag ändå inte kommer fatta. När mr Göran Malmberg går loss så fattar jag ju inte ett skvatt. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Re:
Man sätter grejorna så att man kan justera åt båda håll. Men man försöker komma så nära en grundsetup som möjligt redan från början. Övre bärarmen lutar innåt nedåt jämfört med den undre.. Castern bestämms av spindeltappslutninge. Du får mäta grader mellan en tänkt linje genom spindellederna...och axeltappen. Om du mäter tex 5 grader (alltså 95 gradeer mellan linjen och axeltappen), så bör du se till att du kan ställa nästan 4 grader caster som max. Grundsetuppen är då kanske runt 3 grader. Jag pratar inte några exakta mått nu. Utan försöker ge dej en bild av hur det hänger ihop. Köp boken ! Och läs den tills du börjar få ett hum om vad bärarmar handlar om. Eller så hoppas du på att det dyker upp någon här, som har tid att räkna på det. ![]() Jag har tyvärr inte det. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Roligt att du börjar betta tag i att få den gula på rätt fötter inför sommarens bravurer!!!
Antar att ni är helt klara med den röda och att plats nere på golvet nu finns för den gula! Har tyvärr inte mycket att komma med när det gäller att förklara fram-/bakvagnsgeometr!! Håller tummarna för att få mig någon åktur när sommaren nalkas iaf! Får försöka titta upp till er snart igen! Lycka till nu! |
||
Okaj. Men tack så mycket för hjälpen ändå. Trodde inte att man behövde räkna så mycket när man hade prylar som fungerar ihop, men det lät ju lite för lätt som jag trodde.
Linus: Den röda är besiktigad och borta. Lyfte ner den gula häromveckan och har kört lite med den. Huven gjorde en kvadruppelsaltomortal bakåt på söderleden, som tur var träffades ingen annan bil och huven klarade sig ganska bra. Jag rensade en drivaxel och ett nav också, så det var lika bra att riva alltihop. Här är lite bilder på hur det ser ut nu. ![]() Kaross utan golv. När rambygget är klart är det dags att renovera karossen. Har tröttnat på att den är så sliten. (ska ta och såga bort så mycket som möjligt av den först bara ![]() ![]() Eftersom golvet kommer bli helt plant och en upphöjning för avggas kommer kräva så mycket mer material och därmed vikt tänkte jag åka side pipe. Bilen som den var väsnades tokigt mycket så denna gången blir det en rejäl ljuddämpare. För att få in den mer mot karossen har jag vänt på tröskeln på ena sidan. ![]() Gamla chassit med embryot till det som kommer bli buren i det nya. _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Re:
Du kan ju gå en genväg. Skaffa fram måtten på hur det sitter på den bil du har grejorna ifrån och montera det så. Då ska du vara nära saningen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||
Hej gubbar.
Hur är det nu man beräknar längd på styrväxel, jag har sökt lite här men inte fått något riktigt konkret hur det ska vara. Skall det vara så att innerstyrlederna "bryter" vid samma punkt som nedre länkarm eller ska den bryta i en tänkt linje mellan övre och undre länkarmsinfästning? Tac på förhand _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Tjena gubbar, ett tag sedan det uppdaterades här. Har byggt ett nytt chassi under intensiva garagekvällar det sista. Tänkte kolla om någon har någon åsikt om stabiliteten. Jag har försökt tänka att inget rör ska sluta ut i "tomma intet" samtidigt vet jag att jag inte är så världsbäst att alltid tänka på rätt sätt i sådana här sammanhang.
Så är det någon som tycker att något är totalkatastrof får den gärna säga till. Det blir i vart fall tusen gånger stabilare än förra chassit. Återkommer med en större uppdatering med lite mellanbilder, dvs på vägen till det som finns idag, framöver, ingen ordning på varken bilder eller annat för tillfället. Som sagt, ser någon något som är uppåt väggarna så feel free att kladda hur som helst i mina bilder och lufta era åsikter. Någon helbur blir inte aktuellt i den här vändan, kanska framöver. Det ska dit några till pinnar i bak också. Bilderna är inte superbra, men det är framförallt golvet jag är intresserad av om det är felaktigt. Utefter sidorna så är det trianglar hela vägen, så de borde vara ok. Tack för hjälpen. ![]() ![]() _________________ Magnus Arnoldsson |
||
Re:
Känns som man behöver ramla in på en lägeskontroll när man har vägarna förbi nästa gång! (låt oss säga 18-19 december)! Har också ett datum spikat för en årligt återkommande händelse som jag tjatat lite på dig om tidigare år, så det är bara å skynda långsamt ![]() ![]() |
||
Både golv och kardantunnelns ovansida saknar triangularisering, eller hade du tänkt att sätta plåtar för att ta skjuvlaster?
Hur ska du dra avgasröret? Om det ska dras på sidan av bilen skulle du kunna boxa in hela kardantunneln och få en slät undersida. Men om det ska dras i kardantunneln så måste nog tunneln vara öppen nedåt för att det inte ska bli för varmt. _________________ ![]() Ny kulbil i garaget. ![]() |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 60560 besök totalt |