Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banträff eller tävla? (filosofisk & splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
6405 besök totalt
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Pär Hylander skrev:
...fast antagligen är man expert på självbegrägeri för att motivera sin verksamhet....

..... thumbs up

Rice and shine
Citera
GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Rätt intressant diskussion.

Själv tillhör jag gatbilsåkargänget som (ännu) inte har tävlat. För mig finns det en stor skillnad mellan banträff och tävling. Jag tävlar inte på banan. Jag ingen som helst prestige när jag ute på banan, är någon snabbare så släpps denne om. Naturligtvis försöker man se och lära varför andra, speciellt med likvärdigt material, är snabbare. Ibland hittar man något något att förbättra, ibland märker man bara börjar överköra och då backar jag av för att "börja om" så jag hittar rytmen igen. Belöningen för mig sitter de fåtal gånger man känner det där "flytet" i körningen.

Det skall dock det erkännas att ett sug efter att testa riktig racing i en riktig tävlingsbil finns. Min gatbil (om än hyffsat banvänlig) skall förbli en gatbil, därmed har jag satt upp gränser hur långt jag är beredd att banpreparera den.

Visst finns ekonomisk sida av det hela. För tävling krävs det att det skaffas riktig personlig racing säkerhetutrustning och dumt nog är det svårt att få en själv köpa sådant trots att man kan lägga ut relativt mycket på bilen. Jag siktar på att "lura" mig själv genom att skaffa hela paket lite pö om pö.

En annan aspekt kan ju vara med riktig racing ser man utgifterna tydligare och dessutom i förväg på ett helt annat sätt vilket gör att utgiften känns större relativt sett.

MatroxMGA
Skåne
Här sen Okt 2003

Hur mkt kostar det ungefär per år om man vill tävla i SLC serien? Bara för att få en liten uppfattning om kostnader jämfört med banträffar etc... Är själv väldigt sugen.

Philip Lundh
Citera
Fredrik - SLC

Här sen Nov 2002

MatroxMGA skrev:
Hur mkt kostar det ungefär per år om man vill tävla i SLC serien? Bara för att få en liten uppfattning om kostnader jämfört med banträffar etc... Är själv väldigt sugen.

Enklaste svaret på den frågan är väl.... Hur mycket är du villig att spendera?

Eftersom det är sånt otroligt spann på kostnader beroende på vilken typ av racing man kör (kortlopp, 3h, 8h eller allt typ) och vilken typ av bil (hos oss körs det i allt från bubbla till 996)

Men det finns dom som åker BILLIGT och dom som åker DYRT... allt efter val och möjligheter.

Men man kan väl räkna med att bra team har driftskostnader på en 100-150.000 för en hel säsong och där är dom emellanåt en 5-6 personer som delar på kostnaderna.... så då en 20-30.000:- för en hel säsong per person är möjligt..... men visst går det alltid att göra av med mer pengar om man vill (och bilen vill förståss )

Per Hansson
Norrtälje + Bromma
Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:
Pär Hansson och Peugeotklubben är sugna på att ta steget mot en enkel raceserie med gemensamma regler osså.
Jo, så är det, men jag vet inte om det är görbart än.

Jag tror att det som BMWSC, CAR, PSC-R och ev fler håller på med kan utvecklas till en ännu öppnare dörr in till motorsporten om även vi som organiserar ägare av ännu vanligare och billigare sportiga bilar gör steget kortare från köra banträff till att tävla. Tror också att märkesklubbarna är en långt bättre rekryteringsbas är lokala motorsportklubbar.

Unga människor som är inresserade av motorer och körning kommer ganska naturligt in i en märkesklubb idag oavsett om man egentligen bara ville veta vilken dumpventil som låter coolast eller vilka r-däck som ger mest för pengarna. Men steget till en lokal motorklubb är nog längre eftersom allt är inriktat på tävlingskörning. Om märkesklubbarna på ett enkelt och billigt sätt kan anordna klubbrace, detta i samband med banträffarna, så får karriärstegen lite mer jämnt fördelade pinnar. Om man dessutom kan samordna klubbracen med andra märkesklubbar och etablerade serier så kan man få snurr på det även om man inte har så många tävlingsförare inom klubben.

Som jag skrev i ngn tidigare tråd så tror jag inte för PSC:s del att fria reglementen gynnar idén, så jag vill gärna att det blir racing inom etablerade reglementen och inte så många. Om vi ska köra redan 2006 så blir det nog i en enda, svagt befolkad klass och den tror jag blir GrpN eller liknande.

Jag har inte lusläst BMW Cups tekniska reglemente, men det verkar vid en hastig blick vara rätt likt förra årets reglementen för åtminstone SSK-seriens Kl 1 Fyndbörsen (Standard) och Kl 2 Kamasa (Modifierad)? Detta skulle jag också gilla eftersom det ger folk möjlighet att delta i ytterligare en serie. För att dessutom delta i SLC klass 1 resp 2 får man kanske (?) blya av bilen (=andra inställningar) och skaffa en annan uppsättning däck (även om SSK:s 195:or ryms inom reglementet) om jag tolkat det rätt. Men där är ju BMW:s däcksregler lika som SLC:s.

Grejen är också att en originalbil med bur, stolar, mm ryms inom Kl 1/Fyndbörsen/Standard och att man inte behöver lägga högvis med pengar för att tävla. Men kanske det saknas en klass under GrpN-typen, men där har man ju rallyns GrpE. GrpE - GrpN motsvarar nog britternas Stock Hatch - Hot Hatch -klasser ganska bra.

(har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass)
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Pär Hylander skrev:

Så med detta resonomang så tror jag nog ändå att jag kör räsern på bana till en lägre "minuttaxa" än jag körde gat-Porscharna, fast antagligen är man expert på självbegrägeri för att motivera sin verksamhet....

Jo, men självbedrägeriet när det gäller kostnader för gatbilsbankörningen är nog inte noll den heller - speciellt inte om man skall räkna in risken för plåtkontakt.
om jag t.ex. ser till vår senaste tävling på Sviesta så mekade vi i princip en kväll ifrån racet innan, startavgiften var 1500:-, bensin till dragbilen t.o.r. samt soppa för banköringen. Inget som kostade nåt att laga gick sönder och vi kan utan annat än lite översyn köra nästa tävling. Bilen står faktiskt just nu ute så ingen dyr permanent garageplats kostar den heller. Däcken slets för uppskattningsvis 500:- och bromsbeläggen för ca 100:-. En ganska kraftigt lättad standardbil är ju inte en heloptimerad formelbil där saker går sönder efter nån timmes körning om man inte byter dem, utan i regel håller många saker minst lika länge som för en gatbil som körs på bana.

Problemet med tävling är att det behöver inte kosta mer om man är nöjd med att ligga kvar och fajtas med andra jämnsnabba om 12:e-platsen och ha kul med det, men så är det förstås inte utan nu hägrar kraftig sänkning, nya coiloverdämpare, mer hk, etc... Så jag tror att en hel del av kostnaderna ligger i det här att hela tiden viljan att klättra i resultatlistan.

Däremot håller jag inte med ege om att det inte känns nåt kul efteråt när det går dåligt placeringsmässigt. Det är inte lika kul medges, men om man inte har så jättestora förhoppningar innan och framförallt att man ställer in sig på att ha kul med bankörningen när/om man märker att man inte kommer att placera sig så bra, så kan man även njuta av den rena körningen.

#24, #64, #88
Citera
LuddeR
Täby/Sthlm
Här sen Feb 2003

AndersY skrev:

Problemet med tävling är att det behöver inte kosta mer om man är nöjd med att ligga kvar och fajtas med andra jämnsnabba om 12:e-platsen och ha kul med det, men så är det förstås inte utan nu hägrar kraftig sänkning, nya coiloverdämpare, mer hk, etc... Så jag tror att en hel del av kostnaderna ligger i det här att hela tiden viljan att klättra i resultatlistan.

Däremot håller jag inte med ege om att det inte känns nåt kul efteråt när det går dåligt placeringsmässigt. Det är inte lika kul medges, men om man inte har så jättestora förhoppningar innan och framförallt att man ställer in sig på att ha kul med bankörningen när/om man märker att man inte kommer att placera sig så bra, så kan man även njuta av den rena körningen.

en natrulig "instinkt" om man är tävlingsmänniska.. ?
det tar på psyket att hela tioden bli omkörd av snababre bilar

fajtas om 12 platsen med en enda bil. man kan få lite triktigt rejs, i 4-5varv, sen ska nån i depå. sen dröjer det 30-40varv innan man kan få lite rejsing igen..

det är kul att köra på bana, det är ännuroligare, när man är jämnsanbb med någon..

men du har fortfarande rätt i det du säger, thumbs up men de flesta här som kör verkar ha lite tävlingsinstinkt.

Hellre Nürburgring än vigselring
Citera
AndersY
Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
LuddeR skrev:

fajtas om 12 platsen med en enda bil. man kan få lite triktigt rejs, i 4-5varv, sen ska nån i depå. sen dröjer det 30-40varv innan man kan få lite rejsing igen..

det är kul att köra på bana, det är ännuroligare, när man är jämnsanbb med någon..

men du har fortfarande rätt i det du säger, thumbs up men de flesta här som kör verkar ha lite tävlingsinstinkt.

om det är många startande, typ över 25, så brukar det vara fler än en som vill ha 12:e-platsen så några till brukar man nog kunna fajtas med.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

om du kör racing så ska du passa in bilen i en klass o kämpa för att få resultat i den klassen.

om du kör banträffar så kör alla i sin egen takt o sin egen klass. Då finns ingen press på att man MÅSTE fixa det ena o det andra på bilen för att vara konkurenskraftig i klassen eftersom du alltid är konkurenskraftig i din egen klass Man har aldrig dåliga racehelger om man kör på banträffar (så länge bilen funkar ) på samma sätt som man ofta har i racing.

Täby
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Magnus Thomé skrev:
om du kör racing så ska du passa in bilen i en klass o kämpa för att få resultat i den klassen.

om du kör banträffar så kör alla i sin egen takt o sin egen klass. Då finns ingen press på att man MÅSTE fixa det ena o det andra på bilen för att vara konkurenskraftig i klassen eftersom du alltid är konkurenskraftig i din egen klass Man har aldrig dåliga racehelger om man kör på banträffar (så länge bilen funkar ) på samma sätt som man ofta har i racing.

Nja, ska finns det väl ingenting som säger? om jag vill köra enbart mot mig själv men under ordnade former med alla nödvändiga försäkringar och tillstånd och med en säker bil där andra inte kan börja kräva att jag skall betala deras bilar, etc., så funkar ju det alldeles ypperligt i racing också, åtminstone i lite lägre serier. Det finns åtskilliga som t.ex. kör långlopp enligt de kriterierna. Man kan ju även gå med i en motorsportklubb och anbart köra på träningarna, om man vill vara lite tryggare än man är på en vanlig gatbilsträff. Att bilen skall passa in i en klass är ju inget problem, bara köpa en lämplig bil - även racerbilar är köp- och säljbara.

#24, #64, #88
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Men det är nog vanligare att folk blir besvikna på en racehelg än på en banåkahelg... En mental grej javisst!

Här sen Nov 2002

Magnus Thomé skrev:
Men det är nog vanligare att folk blir besvikna på en racehelg än på en banåkahelg... En mental grej javisst!

Det är väl som att äta mat....

Kör man bara korv med mos varje dag så blir man ju knappast besviken men heller inga roliga överaskningar..... men om man provar olika sorters restauranger varje dag så blir ju några dagar fantastiska och andra mindre bra (och nån gång magsjuk ) men det är ju helt klart roligare.... även dom dåliga restaurangerna är ju roliga i efterhand när man kan prata om det med kompisarna.......

själv förstår jag att man kör bandagar i början och som lite instick sen för att hålla igång.... men ENBART näe........ speciellt inte dom som lägger ner 100 tals timmar och tusentals kronor på att banoptimera sin bil ......... det är ju lite grann som att plugga raggnings-repliker och sen aldrig våga prata med en tjej

ege
Katrineholm
Här sen Dec 2003

ang. de där med att passa in bilen i en spec. klass...

om man bara kör på banträffar och inte bryr sig om ngt reglemente så är det ju enbart pengar som styr över hur fort du kan få bilen att gå. Du behöver aldrig kompromissa om du bara har pengar och kunnande.
om du däremot går efter ett reglemente så kan du hitta lite finurliga saker för att få bilen att gå som bra som möjligt.
men när man följer ett reglemnte är man ju ofta tvungen att lägga ut pengar på saker som man annars kunde slippa...

Dock så tycker jag att alla som bygger banbilar, oavsett ambition, borde följa nåt reglemente (det finns ju rätt många ändå...) för att man dels ska kunna jämföra varvtider, men oxå våga ta steget fullt ut att prova en riktig tävling när man känner sig redo. (OBS, ja sa bygger banbilar, inte entusiaster som gasar med shoppingbilen/ögonstenen).

Kör mest barnvagn och mtb nu för tiden.
Citera
Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

Personligen tycker jag att banträff är "lagom" för mig man måste inte komma till varje tävling och man måste inte vara snabbast.. jag kan satsa precis så mycket som jag själv vill av av ekonomi och tid för att jag ska vara nöjd, inte för att jag måste vinna tävlingar.

Citera
Pär Hylander
Laholm
Här sen Nov 2002

Bara för att man tävlar så är det ju faktiskt inte så att man måste ha ambitionen att vinna.... Förra året körde jag klubbrace Roadsport B, hade inga ambitioner att vinna för eftersom jag visste att jag saknade 50 hk eller så. När jag körde klubbrace i klass Special med Hyllinge MS var skillnaden ännu större, f d DTM-bilar kör i samma klass som jag.

Jag är egentligen rätt extremt tävlingsinriktad (fd landslagsskytt i sportskytte i 7 år), men trots det kunde jag alltså tävla på skoj och uppskatta det. Tävlingsmomentet kan man få ändå, för nästan alltid hittar man ngn på banan som kör ungefär lika sakta som man gör själv så där kan det bli lite kubbning om man så önskar.

Vressel
Här sen Apr 2003

Det finns ju fler sätt att tävla än att köra om bilar på banan. Det viktigaste tycker jag är att tävla mot sej själv, dvs känna att man blir bättre. Jag brukar tappa intresset rätt fort om man inte känner att man utvecklas. I långlopp så är ju tävlingen inom temet också kul, och det blir nog ännu roligare med datalogger.

Diametralt mot rejsa.nu så finns det ju tävlingar i bäst stereo, ballast bil, blankast krom etc. Banträffar inrymmer ibland lite sådant; man radar upp alla sina bilar och dom som legat i garaget hela vintern och stått med polerduken hela våren visar upp sina blanka och fina byggen. Sen kör man lite och snackar tider och spårval utan att för den sakens skull tävla stenhårt. Allt faller inom ramen för generellt bilintresse snarare än tävling. Klart det finns folk som tycker det är kul med det. Banträffar är för en bredare publik, varesej ditt huvudfokus är på racing, på ditt bilmärke eller på Vallåkraträffen så kan du ha kul på en banträff. Steget till racing kan ju vara jättestort!
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

...fast jag har alltid hävdat att sk "ljudbyggen" inte baseras på ett bilintresse, men ett prylintresse...

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

Magnus Thomé skrev:

I mitt fall med tävlingar i CAR:s regi så har vi ingen startavgift (förutom normala banavgiften som alla betalar), inga prispengar, inga presentkort osv. Vi kör för att det är kul och lite för äran. Det innebär ju oxo att folk är måna om att få med sig grejorna hem och det är "ren" körning på banan då man inte riskerar bilen för att nå 3:e platsen...
Jag har inte mer krav på min egen körning än vad jag hade då jag körde banträffar, huvudsaken är att man har kul och det har man verkligen när det skall kappköras

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
griml0ck
Stockholm
Här sen Okt 2003

Jag gör som Magnus: Full ut i konbanan / isbanan. Och stora marginaler på bana. Är väl hyffsat tävlingsinrktad som person. Så jag gillar o jämföra med andra. Inte för man är colin mcrae eller nått, men tar man nåns tid som man vet är duktig på att ratta så blir man ju glad

Hoppas faktist få köra lite rally i framtiden, men måste nog få upp en ekonomi till det först. Man bör väl ha flyttat ur studentlägenheten o skaffat ett jobb först iaf om 5-10 år kanske man har råd att starta en rally "karriär"

Banträff eller tävla? (filosofisk & splittad tråd)
<<   1, 2, 3, 4
6405 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande