| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Fjädrar som har över 280N/mm och är längre än 140mm ?
|
7680 besök totalt |
|
Jag vill testa med ännu hårdare framfjädrar på min bil med KW 2-way Dom jag har nu är ca 62mm inv och 140mm långa, jag skulle dock vilja ha lite längre fjädrar så 200mm hade varit fint. Men hårdheten är problemet. Dom jag har är på 240N/mm Hårdaste KW kan få fram är 260N/mm vill man ha ännu hårdare så blir dom kortare så då bara 120mm i längd.
Jag har frågat Sellholm men dom har inget så hårt men kan tillverka dock då för över 1300kr/st
Så har ni några tips på 2 fjädrar till rimligt pris? _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
|
KW har spacer som är 50mm för 15euro/st som man kan använda så det är ett alternativ.
Men om det fanns längre än 140mm så skulle det vara bättre.. Jag har ju 240N/mm nu men upplever att den niger för mycket vid inbromsningen och sedan lyfter inner hjulen i kurvan så hoppas hårdare fram fjädrar kan förhindra detta. Frågan är dock hur mycket hårdare jag behöver? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Tack
Men 2.25" är ju bara 57mm inv? Och 2.5" är 63.5mm Men på 2.5" så finns bara upp till 1000lb = 175N/mm Däremot 2.25" finns 1700lbs = 298N/mm men dom blir ju då för smala
http://www.dfaulknersprings.com/acat _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Jag mailade Faulkner och frågade.
Det går att special tillverka 2st på 1700lbs med dom måtten jag vill ha. tar 2-3veckor Pris 65£/st + moms och frakt. Så kanske 1000kr/st när dom är hemma. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Japanska swift, har ju ett sjukt stort ut bud av fjädrar till coilovers + vanliga stöt dämpare
En snabb sökning på goggle hittade jag dena sida, som hade väldigt mycket fjädrar http://store.resuspension.com/home.p FAst kanske är ännu bättre att försöka hitta swift s egna sida, för att se hela utbudet. _________________ Carl-Fredrik Wernboe' Kör Toyota GT86 Tanu Club challange 81# |
||||
|
Den sidan hade mycke godis
Ohlins TTX36 4-way för 850$ eller 1250$ styck kostar dom inte mer
Men Swift fjädrarna var ganska dyra 99$ styck vilket lär bli minst 1000kr/st och i antingen 60 eller 65mm inv och på den sidan fanns inga tillräckligt hårda. Undrar dessutom om inte KW har nån egen dimension
Mäter jag utanpå får jag ytter dim till ca 92mm och tråd tjocklek nästan 15mm vilket betyder att dom bör vara 61-62mm inv. ? Någon som vet om 60mm fjädrar går på KW ben? _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
60mm fjädrar är 61mm invändigt. Att tillverka 300N/mm fjädrar som är 200mm långa går såklart. Men det skulle krävas väldigt tjock tråd vilket inte är helt optimalt.
Hjälpfjäder är bästa lösningen. Låter dock som du har för lite kompressionsdämpning fram. |
||||
|
Hjälp fjäder sitter ju redan där och den bygger ju inte så mycket heller när den är ihop pressad.
Jag provade skruva Bump till hårdaste under en bandag och det blev lite bättre. _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Blir kanske bäst o billigast att köpa från KW
Dom har begagnade 280N/mm för ca 480kr/st + frakt Men 50mm spacern hade dom gett fel pris på så dom kostar ca 300kr/st o inte 15euro. Så då blir det ju typ 800kr per fjäder, dock har man ju spacer då som funkar nästa gång man vill byta fjäder. Ny 120mm långa fjädrar kostar ca 690kr/st från KW _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Re:
Jag har nya H&R fjädrar på hyllan. 380:-/st 140mm 280N/mm 100mm 300N/mm 120mm 340N/mm Har även hjälpfjäder som bygger cirka 20-25mm ihoptryckt. Alltid fraktfritt
Med vänlig hälsning, Samuel |
||||
|
Re:
Hej Är dom 61mm inv ? Som jag sagt innan så har jag redan hjälpfjädrar, hade ni tänkt att jag skulle köra dubbla hjälpfjädrar? https://rejsa.nu/im/user/12768/2014- _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Dom är 61mm invändigt ja. Jag ser att du har "riktiga" hjälpfjädrar. Så du behöver inte köpa nya. Ibland kan man ha en tunn hjälpfjäder som bygger väldigt lite komprimerad.
|
||||
|
Re:
Men du har ingen "spacer" man kan ställa fjädern på för att öka längden eller? (vet dock ej när jag har möjlighet att plocka loss benet och släppa på fjädern så jag kan mäta om 61mm går dit.) _________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Re:
Spacer har jag inget tyvärr. |
||||
|
Det va okej väder idag, så på med långkallingar o mössa sen ut i carporten o skruva lite..
KW fjädrarna verkar vara 62mm inv. Men nedre fjäder muttern är bara 60mm
Dock är distansringen 61.7mm och den är i plast o med bara 2.5mm gods så blir inte mycke kvar om man svarvar
_________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Men sen är problemet: längden...
Mina 140mm är nu nästan i toppen, bara 2 gängor kvar.. (och då har jag inte gjort corner weight än) Så 140mm är minimum för att få dit dom, men skulle vilja ha 160-180mm.
_________________ Martin Ehrsson RS8
||||
|
Hej. Jag får mäta mina fjädrar och se exakt vad dom är invändigt. Ibland är dom 61 ibland 61,5 osv.
Längden är nog svårt att hitta längre. Men eftersom dom är hårdare kommer inte bilen sjunka ihop lika mycket och du får då kanske 2 varv extra på gängen vid samma höjd som nu. Vad gäller cornerweight så kan du ju justera bak isåfall. |
||||
|
Re:
61,4-62mm beroende på var man mäter. 280N/mm är det hårdaste som finns på 140mm lång. Jag har gett 700:-/st + frakt när jag köpte dom. |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
7680 besök totalt |