| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Vilka däck ska jag välja ??
|
1204 besök totalt |
|
Mina däck börjar se slutet av sin karriär, och jag börjar nu fundera på vad jag ska köpa istället, har ju precis börjat min "ban-karriär" och vill förstås att mina nya däck ska passa bra på bana, dilemmat är dock att hjulen är så stora som 18 tum, skulle önska att man kunde klämma på 15 tum på en M3 E36, då skulle detta bli mycket billigare, men nu är det 18 tum som gäller, vill förstås hitta så billiga däck som möjligt, men som ändå fungerar bra på bana, och håller mer än 300 mil !! Kör idag Dunlop Sport 9000 !! Aktuell dimension är 225-40-18
_________________ / Martin Spetz Racern: |
||
17" är orginal, men eftersom det idag sitter 18" är det detta som gäller, om jag trodde att jag skulle ha kvar bilen minst ett par år till skulle jag nog byta ner mig till 17", men planen är ju att byta till ett rent banprojekt kanske redan till nästa sommar !! Har inte tänkt att köpa r-däck, utan vanliga gatdäck med bra kvalité, lämpliga för bana, så billiga som möjligt !!
||
|
Kolla mer här: https://rejsa.nu/info/info_rdack.asp
Annars tror jag att Kumho Ecsta MX passar bra in på din beskrivning. _________________ ///Mvh Sören Hall (fd Kristensson) "Raksträckor är bara en transport till nästa kurva" |
||
|
R-däcksdatabasen är kanon, men jag ska ju inte ha rena r-däck utan gatdäck som är ok även på bana och inte allt för dyra.
Vore jättetacksam för några konkreta förslag och gärna lite erfarenheter också !!
||
Lite svårt att säga, har ju inget att jämföra med just, men nog kändes det lite halkigt på Sviestad i fredags, dock verkar dom rätt hållbara, och helt ok på gatan, har kört riktigt hårt med mina, men mönstret håller bra. Finns på dackonline för 6568 inkl frakt vilket måste vara ett ruggit bra pris, sedan tillkommer montering 600 hos en av mina lokala däckfirmor, totalt alltså 7168, den lokala däckfirman skulle ha 10.000 för samma däck monterat och klart !!
||
|
Jag är väldigt nöjd med mina Kumho Ecsta MX. Skulle jag sätta en etikett på dem skulle jag klassa dem som mycket banvänliga gatdäck. De är dock något kinkiga på trycket, för högt och de blir hala. Som nämnts i andra trådar så trivs de med relativt lågt tryck (för att vara gatdäck).
Även om de är banvänliga så upplever jag slitstyrkan som god. Mina har gått ca 1100 mil inkl. 8 banträffar (Sviestad, Mo i Rana, Kinnekulle, Gelleråsen, Knutstorp, 2xGelleråsen, Anderstorp). Jag skall ta det sista ur däcken nu till helgen dvs den knappa 1.5 mm som är kvar. Prismässigt verkar de ligga rätt bra till också, kolla med Wheelbase _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1204 besök totalt |