Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch" *SÅLD* | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (35684 totalt) |
Vet inte om detta kan ge något kanske: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Annonsen är ju ganska gammal men den uppdaterades senast förra året igen. |
||||
V12 alla dagar i veckan med så raka avgasrör man kan hitta En XJS med V12a och Manuell låda hade ju varit en dröm. Utom när man tankar då. |
||||
Den är såld, finns numera hos en kille i Strömsund som har tre stycken manuella totalt, kan man kalla det en entusiast?
Tur att smaken är olika hos oss alla annars skulle ju alla åka Jaguar med rak sexa och hur kul vore det på en skala Manuella V12 XJSer är ännu mer ovanligt än manuella XJRer, man får betala duktigt för en manuell XJS i UK även om det är en rosthög som inte går att köra _________________ Peter Hällström |
||||
|
||||
Det går långsamt framåt men jag har inte bråttom.
Har bland annat hållit på med tomgången som inte vill bli bra och jag tror jag har hittat problemet, den verkar dra tjyvluft via vakumdosan på fördelaren men en ny vakumdosa är beställd tillsammans med nya stift, tändkablar och lite annat. Har även gått och funderat på vad jag vill med bilen, det varierar varje dag, ena dan vill jag lägga i en vässad rak sexa med manuell låda och nästa dag vill jag behålla tolvan med automaten för att det är en enklare väg att gå så jag tar det piano så får vi se vart det bär och jag börjar med tomgången så får vi se sen, lovar lite bilduppdateringar sen när det finns nått att uppdatera. _________________ Peter Hällström |
||||
Den här såldes nyligen för EUR37500, den är också svår att förneka:
http://www.albionmotorcars.com/forsa _________________ Peter Hällström |
||||
Efter mycket om och men kommer slutligen paketet från drottningens örike, ut i garaget för att demontera vakumdosan på fördelaren men när den nya ska monteras visar det sej att packningen saknas så nu blir det ett mail till leverantören och ny väntan.....
Så ser det ut i diket på en V12a med blottad fördelare. LED-lampan från Jula som syns i bild är bland det bästa jag har köpt på länge, rekommenderas: http://www.jula.se/catalog/el-och-be Gammal läckande och en ny vacumdosa utan packning, mellan den vita och den gröna kartongen ser man delar av den gamla packningen som är hård och spröd som som ett kex efter efter 33 år i en varm och behagfull miljö. _________________ Peter Hällström |
||||
Har sökt efter killen som rejsade min XJS i England och idag fick jag äntligen kontakt med honom, han skickade följande bilder med text:
The first one is of me having an 'off' at Brooklands corner, Silverstone. It was towards the end of the race and the tyres were going off. Brooklands (you may know) is a notoriously understeering corner where cars go off all the time. I didn't keep the car near enough to the inside kerb and it just drifted off. As you see, in those days it was a gravel trap, and there I was stuck for the last lap until got towed out. It is a concrete run-off now, so much easier. The car was covered in dust in pebbles. I don't recall where the second photo was taken; possibly Snetterton in East Anglia. The final photo is coming up the hill towards Druids corner having come round Paddock at Brands Hatch in Kent. The photographer calls this his Gobi Desert photo on account of the large sand trap on the outside of Paddock Hill bend. Det är lite kul att ha lite bakgrund på bilen, nu ska jag fråga vad det sitter för fjädrar på den så kan jag kanske använda den informationen för att rätta till stuket på bilen så att jag får den som jag vill ha den. När det gäller fördelaren så väntar jag fortfarande på lilla packningen till vakuumdosan men jag har varit iväg och införskaffat en sprejburk i rätt färg (RAL7001) så att jag kan snygga till vissa delar av bilen. _________________ Peter Hällström |
||||
Då har vi tagit ett litet steg framåt igen, nu sitter nya vakuumdosan på plats men när jag skulle starta bilen så vägrade den gå.....suck.....
Felsökte högt och lågt utan att hitta felet bl.a kopplade jag ur ena kabeln till extra tändspolen som sitter framför kylaren för att se om det var den som ställde till problemet, nått jag haft tidigare på en annan V12a men den här gången hjälpte det inte. Till slut når man nivån där man inte vet vad man ska ta sej till och häromkvällen höll jag på att ge upp när jag fick ett infall och kopplade ur bägge kablarna till extraspolen och plötsligen startar bilen direkt. Blir och byta spole, har en ny Lucas spole och sen får gamla huvudspolen flytta fram till grillen. Nu kunde jag äntligen börja experimentera med AAVn (Auxiliary Air Valve) som reglerar tomgång och ger extraluft vid kallstart och den är nästan alltid dålig på gamla V12or vilket ger att tomgången går upp och ner mellan 1000 och 1800 varv tills bilen blir varm då dom oftast ger ett vettigt tomgångsvarv. Det här är ju ett budgetprojekt så 2000 spänn på en ny AAV känns fel i dagsläget, plan B är att strypa tilluften till AAVn lite lagom så man slipper pulserande tomgång, en plugg tillverkades och hålets storlek provas fram och 4 mm verkar ge bra funktion. När jag monterat allt slutgiltigt visade det sej att hålet kanske är lite för litet med lite för låg tomgång som följd men det tar vi senare. När bilen äntligen går som den ska och det är barmark ute så vågar jag mej på att backa ut bilen ur garaget för första gången sen jag fick hem den i December, efter en snabb hinktvätt för att få bort all skit den drog på sej under transporten från Skåne i December så känns det lite roligare att jobba med bilens utsida. När jag fick hem bilen var bakskärmen mellan antennhålet och huvudbrytaren intryckt, det är nu grovriktat så den har ungefär rätt grundform igen samt att jag tagit bort backljus och skyltlyktsrampen på bakluckan, den var svart och ska lackas i bilens färg medans panelen mellan baklysena ska bli halvblank svart men först ska alla hål efter emblem och nummerplåtar läggas igen. _________________ Peter Hällström |
||||
|
||||
Tyvärr tror jag inte det för nu i efterhand så förstår jag vart jag gjorde fel. AAVns tilluft leds via en kort slang från ena luftrenaren och när jag provade ut hålet i pluggen så gjorde jag det i luftrenaren vilket var dumt för mitt på slangen sitter en liten anslutning med en tunn slang som är kopplad till fördelarlocket och i andra änden av fördelarlocket sitter en annan slang som leder ut i motorrummet och avslutas med ett vanligt litet bränslefilter i plast. När jag sedan monterade pluggen så gjorde jag det direkt i AAVn och på det viset ändrades alla förutsättningar. Det ventilerade fördelarlocket lär bero på höga temperaturer som gjorde att fördelarlocket hade en tendens att spricka, det finns även en annan inofficiell anledning och det är vevhusgaser som letar sej upp i fördelaren och antänder, kanske är problemet en kombination av dom bägge? _________________ Peter Hällström |
||||
Här har det inte hänt mycket, har mest gått omkring och funderat på vad jag ska göra av den vilket har lett till att jag köpte en XJ40 med manuell låda så det lutar åt rak sexa och manuell låda då V12an inte riktigt är min grej.
En sexa sparar dessutom dryga 100 kg i rätt ände av bilen vilket borde medföra positiva vägegenskapsförändringar. Hittade en våg som jag fick låna så det blev en liten tur för att se ungefär vart jag är viktmässigt, det slutade som ni ser på bilden på 1,60 ton med nästan tom tank utan förare vilket var sämre än jag hoppats på. Tjänstevikten på en sån här bil är 1820 kg och om man drar bort en förare på 75 kg och 75 kg bensin så landar vi på 1670 kg för en originalbil med ungefär samma förutsättning. Min bil är alltså lättad ungefär 70 kg så det är nått att jobba lite på _________________ Peter Hällström |
||||
Här har det inte hänt mycket på riktigt länge och tyvärr är det väl samma sak med bilen
Jag väljer att skylla det hela på min bokstavskombination L.A.T men trots detta så har jag racebilen i tanken hela tiden. Ibland händer det små saker som t.ex att jag riktade höger bakskärm och svetsade igen antennhålet och samtidigt svetsade jag igen emblemhålen i bakluckan och lackade partiet mellan baklysena svart och sen ropade jag in en vinge till bakluckan på eBay som behöver lite renovering innan den kommer på plats. Eftersom jag har allt annat för en manuell konvertering så ropade jag in detta på eBay också: Som ni ser är det en adapterplatta som gör att jag kan hänga dit Getrag 265 lådan från XJ40an i förra inlägget bakom V12an, svänghjulet monterar man på flexplattan till covertern så slipper man hålla på med startkrans och XJ40ans koppling (som ska vara ny?) passar rakt av. Jag har dessutom tidigare köpt ett pedalställ med kopplingspedal så det är mer eller mindre komplett, bara allt jobb som återstår Nu hoppas jag att uppdateringarna kommer lite oftare _________________ Peter Hällström |
||||
Kul projekt!
Håll det enkelt och kör bilen imellanåt så blir det mycker roligare och motiverande I med hårda fjädrar och boka din första trackday. Vad är det för vikt effekt? Undrar om den kan klassas som sportvagn för då kanske roadsport kan vara kul ,GT serier eller tom historisk då den är 30+år nu. _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Den är uppdaterad i fjädringen med hårda fjädrar, ställbara GAZ stötdämpare runt om och kraftigare k-hämmare fram och bak men tyvärr är framfjädrarna lite för långa så den ser ut lite som en rallybil för tillfället med nosen i vädret :-) Har dock skaffat trapetsgängad stång med muttrar som behövs för att avlasta fjädrarna så att jag kan korta ner dom så det är på G liksom.
När det gäller att köra bilen så är det lite knepigt eftersom den är UK registrerad fortfarande men min plan är att få den svenskregistrerad så småningom när allt trillat på plats. _________________ Peter Hällström |
||||
Regga bör du göra då kan du köra den på sommaren, åka på träffar och få mycket körtid för att ställa in allt på gatan.
Att den är hög fram är kanske ingen nackdel då den ser lite framtung ut så flyttar ju detta vikten lite bakåt. Det estitiska är en annan femma _________________ Chriss Rice Mazda MX-5 Roadsport C #61 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74270 Opel speedster https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=113779 |
||||
Startade upp XJSen idag, den har stått orörd i kallgaraget i ganska exakt ett år nu med batteripolen av och motorstyrboxen demonterad liggandes hemma på skrivbordet. Skruvade dit styrboxen och la på minuspolen och startade bilen, inga problem men när jag backat ut bilen så dog den och ville inte vara med hur jag än gjorde men den startade med fullgas och dog sedan direkt, det gick inte att hålla liv i motorn. Det första som poppade upp i huvet var ett knep från Jaguarklubbens Cheap Race 2009 där Team Maggie hade stora problem med sin XJS V12a och då löste man det provisoriskt med ständiga "vakumdumpningar" dvs man lossade vakumslangen från styrboxen. Jag vakumdumpade min V12a och si, bilen gick att köra hem och väl hemma så kopplade jag på slangen igen och nu går den som den ska igen..........nu hoppas vi på att farbror Lucas inte fortsätter bråka med mej :-) _________________ Peter Hällström |
||||
Behövde plåtfälgarna till en annan bil så jag rotade fram 4 st 16" Jaguar Latice fälgar som den kan stå på så länge.
Det blev även nummerplåtar så att den ser lite mer civiliserad ut när jag flyttar den mellan mina garage _________________ Peter Hällström |
||||
Jag börjar sakta inse att jag troligen aldrig kommer att dra detta projekt i hamn så mina tankar går mot en försäljning men jag har svårt att bestämma mej
Vill inte sätta in annons ännu men om någon av er är seriöst intresserad av att ta över så kan ni väl dra iväg ett PM så får vi diskutera vidare _________________ Peter Hällström |
||||
Våra race- och banåkarbilar Jaguar XJS V12 -82 "The Bitch" *SÅLD* | << 1, 2, 3 >> 6 besök senaste veckan (35684 totalt) |