Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3240 besök totalt |
Svettsa i gutjärn
Ja, hur svårt är det. Ja har frågat på lite olika ställen o ingen vill göra de för dom säger att de kan spricka. ![]() Det är ett topplock som ja vill svettsa. Och det är ett hål i som är ungefär 5 millimeter stort. Det är ett b20 topplock om de nu skulle vara till nån hjälp. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||
Är det något speciellt med den b20-toppen? (dyr portning)
om inte, kasta och skaffa en ny! Vart är området som ska svetsas, har du en bild? Visst är risken för sprickbildning stor men det får att svetsa om det verkligen är nödvändigt. Alternativt hårdlöda, men då är det ännu viktiga att förvärma hela toppen och kyla den långsamt. |
||
Re: Svettsa i gutjärn
Vad är det för hål? Jag har lagat en del med slaglod i gjutjärn. Det funkar för mindre krävande lagningar. Mindre värme, och man kan förvärma toppen lite först. Det går att svetsa gjutjärn. Vi sprut-svetsade upp kanaler för att ändra portriktningen på 80 talet. Förvärmning och sakta nerkylning i stor låda med rockwool i ett dygn. Jag förstår om man säger nej eftersom få har hållit på så mycket med detta att man vågar garantera resultatet, plus att det blir ohyggligt dyrt om man inte kan göra det själv. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Hur har det blivit ett hål, och går det in till vattnet? Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Insattsgäng går ej, de e inte hål i den gängan, utan bara brevid.
Ja skillnaden på en marintopp o en vanlig e väll att marintoppen är gjord för o klara mer. och ja de e från vattenkylningen, de har ju gått sjövatten där. _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||
Då kan vi utgå ifrån att det handlar om genomrostning. Över vintern så blir toppen det första stället utan vatten så där rostar det när syret kommer till. (Det är sötvattenskylning som gäller). Släng toppen, nästa gån går det hål någon annan stans och så smäller motorn. Göran Malmberg _________________ Hemipanter Göran Malmberg ![]() |
||
Håller med om Görans svar.
Men vad är det egentligen som skiljer en marintopp från en vanlig? "Gord för att klara mer" ? Vadå?! Jag har sett ett par marintoppar under tiden jag jobbade på en motorrenoveringsfirma, iof var det inga närmare studier jag gjorde men tittar man bara på dom så ser dom identiska ut med en vanlig b20-topp, möjligtvis att nått kylrör och några pinnbultar är lite annorlunda men sånt går ju att flytta över från den toppen som du redan har. |
||
det som brukar skilja är ventilsäten och ventiler iom den kontinuerliga belastningen.
jag satte i lösa stålsäten i en biltopp till min vp170/b30 och den har gått i 11år nu utan haveri ![]() vp:s motorblock som baserades på b20-30 hade tjockare cylinderväggar för att klara sig längre utan genomrostning. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
Jag läste svetsteknologi på KTH men det var några år sedan och böckerna är på vinden. Du kommer att få en svets som har hög kolhalt (Mycket kol finns i gjutgodset) som gör att svetsen blir spröd och kommer att spricka, i princip.
Ibland måste man dock reparationssvetsa i gamla broar och andra gamla konstruktioner som byggdes av gjutjärn. I de fall använder man sig av nickel-elektroder (mellan 50-100% nickel) för att minska sprickkänsligheten. Den exakta metalurgiska mekanismen som gör detta kommer jag inte ihåg. Med reservation för att teknikområdet har utvecklats på de senaste 15 åren. Jag vet dock inte var man kan hitta nickel-elektroder men släng iväg en mailfråga till ESAB i Laxå. Ciao och lycka till Peter _________________ Ciao Peter Söderlund Ferrari 328 GTB | Alfa 159 Q4 |
||
okej, tack så mycke.
Ja kasstar inte gärna mitt block ![]() Kanske lite på grund av den dåliga ekonmin ja har ![]() Men de är ingen fara me rost någon annan stans i motorn. De e bara ett litet hål. om man ska nickelsvettsa, va ska man använda för svetts? Har nåra olika, el- o gassvetts (kan ju hyra/låna i annat fall). _________________ Erik Halvarsson Alfa 75TS 90- |
||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
3240 besök totalt |