Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (31159 totalt) |
Tjenare, nyligen registrerad på forumet och tänkte dela med mig av mitt projekt:)
Min opel är redan bekant med många av er och många känner säkert till historian bakom den och även hört de allra senaste om den också, så här kommer ni kunna läsa om min återuppbyggnad av bilen, projektet startade för några månader sen så ni ligger lite efter i början men klistrar in alla uppdates fram till dags datum så ni kan läsa igenom de hela:) Stay tuned _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
Första uppdaten i tråden då
![]() bild från gatebil 2014 ![]() påväg hem från gatebil gick de snett, bilen kördes på lastbilstransport och stog därför i lutning under resan hem till göteborg och läckte bensin, när bilen lastades av vreds tändningen på och en gnista i bagaget tände eld på bilen. ![]() som tur var fanns det släckare nära till hands och bilen kunde räddas från att bli totalförstörd iaf. och det är här jag kommer in bilden och tanken är att jag vill rädda och återskapa denna sjuka bil till de det en gång varit. Hoppas detta kan vara en intressant tråd för er att följa mitt bygge att återskapa min drömbil och lyckas få fram samma galna resultat som förr ![]() Ny uppdate inom kort :thumbright: _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
när vi talar om skadorna, de stora viktiga delarna har klarat sig bra från elden!! det som igentligen har förstört mest är brandsläckaren som var av pulvertyp, om vi kollar på själva branden så det som tagit skada är:
Kaross,lack osv som syns på bilden bränsledelar och slangar fälgar och däck, bussningar, bromsrör och bromsok inredning innertak mycket ytbehandlade delar som måste göras om mycket av elsystemet har blivit förstört både framtill och baktill lampor och vinge motordelarna har klarat sig ganska bra från brand men brandsläckaren och rök har förstört mycket av finnish och funktion då nästan allt kärvar ihop och behöver renoveras. tanken är nu att återskapa bilen näst intill exakt så som den varit, alla delar jag byter ut och renoverar kommer bli hemmabyggda, jag har redan 4 st nya centerbulltsfälgar, alla delar kommer lackas och ytbehandlas ungefärligt som tidigare och karossen kommer lackas och göras iordning av mig själv, både av ekonomiska och känslomässiga själ då bilen är helt och hållet egenbyggd utan några köpedelar nästan över huvud taget. 8) när bilen kom hem blev jag väldigt nyfiken på som många andra vilka skador bilen kunde tagit åt sig, de som syns är ju vad man vet, dock ville jag väldigt gärna få en mer exakt bild på skadorna och även utesluta dolda skador i tex elsystem/styrsystem efter kortslutning av elden och dyligt. så mitt första mål var att försöka pilla igång bilen. de första blev att överblicka vilka synliga skador bilen fått. karossen, körde en riktigt grundlig tvätt för att senare gå på och polera fram så bra resultat jag kunde, jag blev faktist väldigt glad när jag såg resultatet, va mycket av de jag trodde va förstört som endast var fastbränt sot och pulver, ser dock lite bättre ut på bilen de finns mycket bubblor i lacken osv. ![]() efter ganska många omgångar såg bilen ut såhär: :roll: efter branden såg motorrummet ut såhär, ni som sett den tidigare och även på gatebil vet ju om vilken otrolig finnish det fanns här, den här bilden är tagen mitt på ljusa dagen och solen lyser in i motorrummet som ni kan se på framhjulen och lite på ramen, här har jag många timmar framför mig ![]() ![]() efter väldigt många tvättar i motorrummet kollades elen över, elhärvan både framåt och bakåt har smält av samt batteri och lampor bakåt,, nya kablar drogs lite provisoriskt till det viktigaste, soppapumpar och vattenledningar osv byttes ut, efter mycket kabeldragning mätande och rengöring konstaterande att troliga de mesta va redo att teststartas. sagt och gjort så verkade styrboxar och det viktigaste fortfarande funka och bilen hoppade igång efter några timmar, lycka på hög nivå!! ![]() tog dock fram tills det nästan blev mörkt innan vi va klara ![]() en bättre överblick över motorrummet, blev inte så mkt bättre av många tvättar :thumbdown: men dagen var lyckad iaf ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
i vantan på nya garaget så kunde jag inte jobba så där jättemycket med bilen då utrymme saknades för att kunna grejja
![]() ![]() så jag rullade ut bilen och började med bakskärmen. hittade många spännande lager med färg och lacker medans jag slipade, bland annat den lila färgen som bilen hade i sina första versioner när den hade v6a ![]() ![]() bakskärmen började bli ganska plåtren så plockade av bilen och fortsatte på bagageluckan nostalgi ![]() men bort ska all färg, allt ska bli plåtrent ![]() får inte glömma insidan, här va de svårt att komma åt med slipmaskin så lämnade denna på blästring ![]() sedan lass det en rostskyddsprimer så länge och bilen såg direkt mycket fräschare ut tänkte jag kunde passa på att bjuda på en bild också på den fina sidan som klarat sig väldigt bra efter lika många tvättar och poleringar som den skadade sidan ![]() allt för denna uppdate men de kommer mer snart ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
har varit lite kaos med jul osv men nu har iaf mantan fått kommit in i sitt nya garage
![]() ![]() ![]() lite bilder på bilen. ![]() ![]() bjuder på en på "inspirationssidan" också ![]() ![]() ![]() ![]() allt för denna uppdate ![]() ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
_________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
Riktigt roligt att du tagit beslutet att återställa bilen, man behöver inte ändra något på det bygget som i mina ögon var nära perfekt
![]() Jag minns själv när jag såg den live första gången ![]() _________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
|
Ny fy farao tänkte jag först..
Men detta kommer nog bli bra! Ja, många gånger man drömt om denna bilen! _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Civic -00 BilsportSS 1.24.12 Civic FK8 Type R -19 Subaru Outback Summit 2,0D -17 |
_________________ Carmatic Racing Team Claes Gustafson |
Lite OT men kolla även in hilmerssons hemsida så ser ni klassen på detta bygge (och hans andra projekt): http://www.hilmersson-racing.com
_________________ Petter Lilled -Porsche 997S Carrera 2 -05 ![]() |
började med att bygga vidare på min slipbox
![]() ![]() när allt va klart såg det ut såhär ![]() ![]() ![]() instalera även ett utsug som går ut ur lokalen ![]() ![]() bilen inplastad ![]() ![]() efter detta va det bara att börja slipa ![]() plåtrent ![]() ![]() spackla och slipa lite så såg de ut såhär efter en stund ![]() ![]() ![]() började även matta ner resten av karossen också ![]() ![]() samma som gjordes på brandskadan i bak gjordes i fram och sedan la jag på spackel till skärmen ![]() ![]() mycket slipa blir de ![]() ![]() ![]() ![]() la på ett lager sprayspackel för att se ungefär hur jag ligger till ![]() ![]() under tiden slipas de plåtrent i bagaget när det var bransdskadat ![]() ![]() sen bättra på lite på framskärmen ![]() ![]() passar även på att ta itu med en gammal skada som var på framskärmen ![]() ![]() ![]() mycket slipa blir de och dammigt ![]() ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
som ni såg på förra uppdaten blev de gaska mycket lappande på framskärmen för att få de någorlunda så jag blev inte nöjd med de och även fått lite tips och ideer/hjälp från lackerare och plåtslagare som la sig i lite då angående mitt "dåliga" arbetssätt:) och detta uppskattas ju så klart så här kommer en bild på den nya spacklingen
![]() ![]() detta tror jag blir mycket bättre och efter bara lite slipning så såg resultatet ut så här än så länge ![]() ![]() ![]() allt för denna uppdate ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
_________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
tjenare, har i går börjat lacka bilen
![]() jag börjar med att dränka bilen i 2k epoxyprimer eftersom mycket är plåtrent och brunnet ![]() jag väljer att använda min egna box och jag väljer att själv hålla i sprutan av ekonomiska själ, jag prioriterar hellre pengarna på att visa upp bilen in action sen istället och jag tycker de är kul att bevara bilens kultstämpel att allting är hemmagjort och där även lacken ![]() ![]() ![]() Lacken jag har valt är en helt och hållet egenblandad kulör som jag inte kommer avslöja i denna uppdate ![]() jag valde att dela upp lakeringen i invändigt och utvändigt/motorrum för att kunna hinna med bättre då jag arbetar ganska långsamt och får fuderamycket innan jag placerar lacken så nästa steg blir så lätt som möjligt utan att ta i överallt i blöt lack ![]() ![]() ![]() ![]() slutresultatet efter primer invändigt ![]() allt för denna uppdate ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
Till en början, lackades hela karossen i en 2k epoxy primer från hagmans. efter detta la jag på min nya först önskade färg som var egen kombinerad och hette Anton Metallic green uppfinningsrik som man är... första intrycket var kanonbra!! verkligen de blev en super duper färg! men efter några dagar när lacken hade torkat igenom och verkligen lagt sig som de kommer se ut i framtiden... va jag inte så nöjd längre, och lacken gjorde sig väldigt dåligt i kamera om inget annat. df blev de aldrig direkt några bilder.
Efter lite funderande tänkte jag följande, jag vill bygga min drömbil. min drömbil har alltid varit 529 orange, min drömbil är inte nytänkande bara för att få prägla sin egen stämpel på bilen utan drömmen är ju sedan många år tillbaka just som bilen såg ut i 12 år innan branden. bestämde mig ganska snabbt då för att skaffa hem en ny basfärg som skulle bli vit och lackera bilen i för att ge 529 sin riktiga lyster. nu börjar dock tiden rinna ut lite, en veckas jobb i onödan. dock har bilen fått många nya lacker skyddande och bra färg samt att jag även har fått bekanta mig lite med färgsprutan som jag aldrig hållt i tidigare i livet, så ångrar inte direkt mina val utan hade man aldrig testat hade man aldrig fått reda på svaret heller ![]() Nu kommer vi till nästa problem. beställa lack, som sagt jag börjar känna tidspress, måste få bort lackboxen ur garaget så kan man börja jobba med resten, efter flera besök i många lackfirmor kommer jag fram till att just den blandningen med ingredienser till 529 orange är blybaserade och en speciell orange som var svår att få tag på, samt även väldigt miljöfarlig, och ett nytt recpet fanns inte att tillgå i mina kretsar iaf, efter mycket letande och frågande så lyckades Färgtillverkaren octoral räkna fram ett nytt anpassat recept som både stämde till punkt och pricka i nyans och även stämde överens med dagen miljökrav på färg:) så nu har även miljön gett mantan höga poäng i sin nya kostym ![]() ![]() efter detta var det dags att lacka utsidan också, tuvärr krånglar uppladningen av bilder så kommande bilder fungerade inte att ladda upp, jag får göra ett nytt försök senare ![]() jag blev väldigt nöjd över lacken, visst den är inte hundra, men de är ändå en rejsbil och jag lägger hällre dom tusenlapparna på att använda bilen istället för att lämna in för en dyrlack och inte våga använda bilen sen ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() efter detta började jag bara mer och mer plocka ihop bilen, de tar lite tid när alla delar ska föröka putsas upp och även mycket måste bytas ut och renoveras ![]() ![]() ![]() ![]() alla bilder och info jag hade för tillfället då bilduppladdningen krångla men kommer mer inom kort ![]() _________________ Anton Lakkapää Karlsson Opel Manta A 16v Turbo & Kompressor Nissan 200sx s14,5 1uz Singeturbo |
Sicket tempo.... allt det där på bara några timmar
![]() ![]() Men riktigt grym bil som även jag drägglat över. Kollade på några Manta A:or för några år sedan, tack vare Hilmersson, innan jag insåg att 70-/80-tals coupen jag skulle ha var en Datsun 240Z (vilket tog ytterligare några år innan det blev rätt ![]() Helt rätt med en originalkulör, själv tänker jag dock inte ta Datsuns orange (vilket karossen hade original) utan lutar nog mer åt Porsches L20E Signal orange. Men ska kolla och jämföra lite mot 529. _________________ /Michael Gustafsson Datsun 240Z -72 busbil Alfa Romeo 75 -?? glassbil BMW I4 M50 -23, bruksbil Aprilia RSV 1000R Touno -06 Aprilia V4 1100 Touno -18 |
SÅ BRA att se att denna bil kommer bli räddat!!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Ser fram till att följa detta projekt! _________________ Kim Frederiksen Nissan S14a -97 2.2 Mazworx BMW 325iM Touring <--- Saknat.. Famous last words: I feel very confident behind the wheel of this car... |
Tittade in i tråden imorse och vart imponerad av graden arbete som du lägger på att renovera bilen.
Är dock lite undrande till hur tanken kunde läcka när bilen stod i lutning på trailern? _________________ Johan Schuman PCS #23 Speedlab Crew. Alltid ett projekt för lite. |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (31159 totalt) |