Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Bygga udda krängningshämmare
2680 besök totalt
Daniel-635
Västra Småland, nästan i Halland
Här sen Aug 2007
Inlägg: 560


Trådstartare
Bygga udda krängningshämmare

Behöver lite grova riktlinjer för att hamna någorlunda rätt.

Det rör sig om en gatbil, med lite sportigare ambitioner.

Efter att ha byggt om min BMW 635 Csi till Kuggstång hamnade original krängningshämmaren lite på undantag, väldigt nära marken, och med långa pendelstag.

Ynka 19mm och med 300mm långa armar klassar den enl fulings Excel blad in på 13 N/mm.

Krängningshämmaren sitter länkad i stötdämparbenet, och jag gissar mig vilja ha ca. 30-40 N/mm istället.

(Bilen väger 1600 kg, varav ca. 860 över framvagnen.)

Kommande variant behöver troligen se ut något i denna stilen.



Jag funderar på dimensioneringen på tvärröret och fjäderstålen/knivarna.

Hur mycket roll / eller vridning behöver man räkna med ? (60mm på fulings kalkylblad ?)
Verkar jag gissa någorlunda rätt med 30-40 N/mm i hårdhet ?

Tacksam om någon vill bolla idéer.

/ Daniel

_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo
Citera
Racetech
Bygga udda krängningshämmare
2680 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande