
18 Feb 2015 20:47
Bygga udda krängningshämmare
Behöver lite grova riktlinjer för att hamna någorlunda rätt.
Det rör sig om en gatbil, med lite sportigare ambitioner.
Efter att ha byggt om min BMW 635 Csi till Kuggstång hamnade original krängningshämmaren lite på undantag, väldigt nära marken, och med långa pendelstag.
Ynka 19mm och med 300mm långa armar klassar den enl fulings Excel blad in på 13 N/mm.
Krängningshämmaren sitter länkad i stötdämparbenet, och jag gissar mig vilja ha ca. 30-40 N/mm istället.
(Bilen väger 1600 kg, varav ca. 860 över framvagnen.)
Kommande variant behöver troligen se ut något i denna stilen.
Jag funderar på dimensioneringen på tvärröret och fjäderstålen/knivarna.
Hur mycket roll / eller vridning behöver man räkna med ? (60mm på fulings kalkylblad ?)
Verkar jag gissa någorlunda rätt med 30-40 N/mm i hårdhet ?
Tacksam om någon vill bolla idéer.
/ Daniel
_________________
Daniel Karlsson
--------------------------------------------------
Med BMW 635 Csi Bi-Turbo