Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Ljuddämpardilemma Alfetta -76
1, 2   >>
7510 besök totalt
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare

Min banräser är en Alfetta från 1976 med en twincamfyra på två liter som är trimmad. För markfrigångens skull har jag tvingats ge upp mittendämparen mitt under bilen och har nu bara en ljuddämpare kvar och denna sitter längst bak. Problemet är att det låter för mycket och för skränigt på vägen till banan och jag är rädd att jag kan få problem vid ljudmätning. Så jag behöver få ner ljudvolymen och gärna även få bort mycket av de höga frekvenserna.

Den nuvarande dämparen är en Simons 2,5 tum ca 400 mm lång som är sex år gammal. Jag misstänker att bara att byta ut den mot en fräsch gör en del men jag tror det behövs mer. Jag har tittat på apple racing 2,5 slimlong och även deras 3 tum multi frequency för att få det så tyst som möjligt.

Vad tror ni? Vad blir så tyst som möjligt och stör flödet så litet som möjligt?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Ljuddämpardilemma Alfetta -76

Björnbusen skrev:
Min banräser är en Alfetta från 1976 med en twincamfyra på två liter som är trimmad. För markfrigångens skull har jag tvingats ge upp mittendämparen mitt under bilen och har nu bara en ljuddämpare kvar och denna sitter längst bak. Problemet är att det låter för mycket och för skränigt på vägen till banan och jag är rädd att jag kan få problem vid ljudmätning. Så jag behöver få ner ljudvolymen och gärna även få bort mycket av de höga frekvenserna.

Den nuvarande dämparen är en Simons 2,5 tum ca 400 mm lång som är sex år gammal. Jag misstänker att bara att byta ut den mot en fräsch gör en del men jag tror det behövs mer. Jag har tittat på apple racing 2,5 slimlong och även deras 3 tum multi frequency för att få det så tyst som möjligt.

Vad tror ni? Vad blir så tyst som möjligt och stör flödet så litet som möjligt?

Hur stort utrymme har du för ljuddämperi?

Jag skulle gissa att ta ljuddämparna från någon ganska ny vanlig turbobil, typ v70, passat ger ganska låg ljudvolym och inte för tokhögt motstånd.

Uppsala
Här sen Sep 2003

Hur ser systemet ut efter dämparen till själva mynningen? Jag har hört några bilar som låtit överraskande mycket med dämparens korta muff som avslutning. Med ett kort rör efter dämparen blev det helt annorlunda. Jag har ingen exakt info om vad det var för dämpare men det var typ rakt-igenom. Har du funderat på att specialbygga en dämpare? Ta en 2,5"-are och kapa ner kroppen så det bara blir röret kvar på höjden.

Guson

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Det finns rejält med plats men inte oändlig tolerans för vikt...

Hur tror du att V70-lösningen står sig mot något som apples multi frequency-dämpare? Att gå upp till tretum gör det väl bullrigare men den ökade längden och konstruktionen låter intressant.

Guson: Längden efter däparen är nog runt tre decimeter. Tror inte jag förstod receptet på specialbygge?

Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Björnbusen skrev:
Det finns rejält med plats men inte oändlig tolerans för vikt...

Hur tror du att V70-lösningen står sig mot något som apples multi frequency-dämpare? Att gå upp till tretum gör det väl bullrigare men den ökade längden och konstruktionen låter intressant.

Guson: Längden efter däparen är nog runt tre decimeter. Tror inte jag förstod receptet på specialbygge?

Jag tror att ljuddämparna från vilken modern bil gör bilen väldigt mycket tystare än eftermarknads 'raktigenom' dämpare.

Och då det ofta är 'tomma' burkar så väger de inte alltid hur mycket som helst, de kan ju ge en ide om hur du ska bygga egna lättare burkar annars.

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Jag gjorde det bytet på min kärra för några år sedan(visserligen turbobil). Från 2,5" simons till 2,5" apple. Skillnaden mellan dom var verkligen natt och dag, kan ju vara värt å se hur långt du kommer med en appleburk..

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Jag skulle ta Apple varje dag i veckan( det enda vi använder)!
Kolla om du kanske kan ta upp lite i golvet eller liknande för att få dit deras runda längre fram också.
Man vill ju inte bli avflaggad( även om man tycker att det inte låter så mycket så kan ju vind osv påverka).
Använd en app till att kolla hemmavid( även om den kanske inte är 100% så ger den en fingervisning).
Lycka till ( vi satte dit 2.5 oval( största)).

Ekerö
Här sen Jun 2004

På min förra (e30 med 2,5 liters 6) så tappade jag slutrör och då gick det upp över 10dB på mätarna på Mantorp. Hade ett nedvinklat med ett kors av plattjärn i för att klara 85dB, så för mig fanns det att hämta med att rikta utblåset och slå sönder flödet... Utan slutröret hade jag svårt med 95...

Forshaga
Här sen Dec 2002

3" till en tvålitersmotor är väl att ta i ?

Senaste systemet jag byggde var dubbla 2,5 till 4-liters V8 och 470 hk. (visserligen med kors under.)
Det blev tyst så folk blir förbannade...

Förutsättningen är dock en så stor Appel som går dit....och lite till.
Det skadar inte heller att ha någonting som dämpar innan slutdämparen. Men den får inte sitta för långt fram.
Alltså, inga dämpare direkt efter colektorn.

Håller även med om att det ska vara slutrör på dämparen...(1-2 dm ?).....och X i slutröret verkar ju göra nytta.

På 2,5-liters BMW långloppsbilarna sätter vi en extradämpare på tvären, under stötfångaren.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Jag tänkte mig att man kan göra en superlåg dämpare ungefär så:

Kapa ner gavlarna och "platta till" kroppen till dess den möter innerröret.

Jag tror som Håkan att det kan vara en fördel att ha två åtskilda (och olika) dämpare i systemet även om den ena är liten.

Guson

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Tack för alla svar!

Tretum handlar om att apples multi frequency-dämpare som också är deras längsta bara finns i den dimensionen. Så tretum är absolut inget självändamål. Är det någon som vet hur man kan beskriva skillnaden mellan 650mm 3tum multifrequency och 550mm 2,5tum slimlong?

Ok, jag summerar lite:
1. Apple är betydligt tystare än Simons
2. Slutrör är bra (Jag tänker mig även en nittiograders krök som pekar ner i backen.)
3. Tretum är lite väl grovt, frågan är vad som dämpar mer, ovan nämnda längre 3 tum eller den lite kortare 2,5 tum?
4. Liten mittendämpare vore bra, tyvärr tror jag verkligen inte att den ryms.

Citera
robber
08
Här sen Mar 2003

Är inte ett alternativ att köpa en Apple dämpare kapa och "förlänga" plåtarna så den blir mer oval och sen fylla ev tomrum med dämpull?

Vi ska köra Apples 3" full flow dämpare som är stor som bara den på en 3L R6 om ca 300-500hk.

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Bygg om systemet med 2" rör, du kan troligen ha mindre dämpare än ny men ändå ha det tystare.
Lättare med flera kilo också troligen.

Inte en chans att du behöver 2.5"

BMW 330i -05
Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Hej Mats! 😊 Systemet är idag 2,25tum så det ligger junära ditt förslag. Min bänkgubbe tycker att det är för trångt "för min motor". Fan vet...

Men då tror inte du på en större tretummare i alla fall då... 😊

Citera
Björnbusen
Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Ok, efter mycket funderande och diskussioner med de kloka gubbar jag känner landade det i att det ändå blev en liiten främre dämpare och en apple 2,5 tum där bak.

Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Låter bra det!!!!!

Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

Björnbusen skrev:
Hej Mats! 😊 Systemet är idag 2,25tum så det ligger junära ditt förslag. Min bänkgubbe tycker att det är för trångt "för min motor". Fan vet...

Men då tror inte du på en större tretummare i alla fall då... 😊

Det blir större skillnader än man tror...
Är det Christos?

Jag hade ju två trasiga rakt-genom dämpare på GTVn och den klagade alla på att den var för tyst...

BMW 330i -05
Citera
König
Tumba
Här sen Jun 2012

Men sen är väl inte alfa klubben de tystaste!!!
Kommer ihåg vårt inställda knutstorp...

Bromma Stockholm
Här sen Feb 2005

Trådstartare
Hmm, kontrollmätte den lilla walkerdämparen. Det visade sig att innerdiametern är drygt 1,9 tum trots angivna 2 ,25.

Eftersom jag upplevde att redan 2,25 var på gränsen så blir den dämparen nu diskvalificerad. Frågan är, var hittar jag en snarlik i 2,5 tum? Gärna i Stockholmsområdet... Verkar inte vara så vanlig modell...

Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Har du kollat Hansen Racings katalog?

Där finns det enormt många olika typer av ljuddämpare och om inte Hansen säljer direkt (vet inte?) så tar ju alla Mekonomen hem därifrån. Man får förstås försöka bedöma kvaliteten (motståndet) men det är väldigt bra utbud på former i alla fall.

Gustaf

Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Re:

König skrev:
Men sen är väl inte alfa klubben de tystaste!!!
Kommer ihåg vårt inställda knutstorp...

Det där har jag inte hört talas om, vad hände?

BMW 330i -05
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
7510 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande