Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 12507 besök totalt |
Mcfearson frågor
Hej. Håller på med en replika på en rejsbil från tidigt 80tal och där reglementet säger att man ska ha hjulupphängning av orginal typ, vilket leder till mcpherson. vilket jag aldrig har hållt på med direkt. (för rejs alltså) Problem är att det är rätt breda framhjul på bilen 335mm och med dom dämparna jag tänkt jag ska ha så får jag en skrub på nästa 60mm. (är orginal fälgar från serien så vill använda dom) Scruben kan jag ju inte göra så mycke åt men för att kompensera att den blir så spårskänslig så är de ju castern jag behöver lägga på en vettig nivå. Då kommer frågan, hur mycke caster vågar man satsa på? blir ju trots allt servo lös kuggstång. lite bilder för mer info och även en enkel cad ritning för att se måtten. Min tanke är att lägga mig på runt 10 grader i caster men de blir kanske för tungstyr. Nån som har nån bra erfarenhet av detta? ![]() ![]() ![]() _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Vad är det för fjäderben ? Ser ut som Volvo......men det stämmer inte med vinklarna ?
Den vinkel du redovisat som 74, vill jag ha som 90-74=16 och kalla för axeltappslutning. 16 grader är mycket..och det är den vinkeln som kommer göra din bil tungstyrd (tillsammans med castern) Har du 16 grader i axeltappslutning, kan du ha uppemot 75% av den i caster. (=12 grader) Så 10 grader låter bra. Med radialdäck kanske lite mindre. Är det en ren racebil som ska följa något reglemente till punkt och prickar......eller har du en viss frihet ? Har du lite frihet, skulle jag absolut sätta en elservo-rattstång på bilen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Jopp de är Volvo.
Kan ha mätt fel i helgen när jag kika över grejerna. osså kan de ha varit med 2grader camber inräknat. Kan mäta lite i morgon (lite mer seriöst :-) ) för jag tror inte dom är modifierade för mer axeltappslutning. jo de är ju en replika så jag vill ju bygga de så lik orginalet så möjligt men ett elservo skulle man ju kunna gömma undan lite så man får lite hjälp :-) har styrväxlar för både med och utan servoassistans så de e ju inget problem.. Ska mäta lite i morgon så får vi se vad jag kommer fram till. Nu när det sitter fälg på, så blir de ju lite enklare att mäta. _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Du kan ju alltid bygga om spindeln så att dämparen står mer rakt upp, dvs flytta in dämparen så att du inte har en rak linje genom dämparen till den nedre leden. Du får då lite mer plats för fälgen utan att öka scrub. Har tyvärr ingen bra bild....
Tänk även på att du behöver lite space mellan fälg/däck och fjäderben. Fälgarna flexar mer än man tror! och så även däcken. _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Re:
Helr rätt. Du behöver säkert 8-10 mm frigång mellan fälg och ben. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Magnus428 får man inte väldigt konstig böjande kraft i fjäderbenet då? men de ej ju klart en ide.
Har ungefär 11mm frigång till muttern för fjädern när den är precis vid fäljkanten, har inte kikat vid däcket, ska pumpa upp de och testa i helgen. Kikade på vinkeln å fjäderbenet och den är 12grader såg de ut som, räknade nog lite fel sista jag kikade på de. Då får jag istället en scrub på 112,5 mm typ :-) kan ju bli väldigt spännande att köra :-) Framänden väger ungefär 450kg. Kanske något mer om jag stoppar i den sekventiellalådan, den väger otroligt mycke ![]() _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Det är lite lurigt med spindeltappslutning och caster, med så breda däck.
Jag förmodar att det är diagonal..?? Isåfall vill dom inte ha så mycket camber.....och jag tror inte du ska ha så mycet camberökning när du svänger. Jag skulle nog punkta upp det.....och prova med 4-8 grader......vrida på hjulen och se vad som händer. Mycket caster gör att cambern ökar vid sväng.....och lite gör att den minskar.. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Får/kan/vill du bygga en lösning med dubbla spindelleder som exempelvis BMW har? Rätt gjort får man en imaginär ledpunkt som ligger utanför de två lederna vilket brukar minska scrubradien.
Sedan kan man fråga sig hur mycket jobb man ska lägga på just scrubradien om bilen enbart ska gå på släta banor... Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Re:
Vet faktiskt inte hur illa det blir, men har för mig att jag sett det på någon bil. Någon annan på forumet kanske har bättre koll. Borde väl även ge bättre camber kompensation vid infjädring? Bör kanske göras med viss måtta i vilket fall... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
Min tanke är ju att om jag ligger jag med castern runt samma grad som axeltappslutning så borde ju camber hålla sig lika eller öka lite? Men de kanske drar i väg ganska ordentligt. Man läser ju ofta att dom ligger runt 75% som du säger ButterflyRacing.
(Får/kan/vill du bygga en lösning med dubbla spindelleder som exempelvis BMW har? Rätt gjort får man en imaginär ledpunkt som ligger utanför de två lederna vilket brukar minska scrubradien. ) therealpinto har du nån bild eler nåt så man kan se hur du menar, är inte riktigt med på hur den lösningen ser ut. kanske har sett den men kan inte komma på de nu. de e sant magnus428 man ska nog alltid ta de lite lungt med såna grejer, ska räkna lite på de så får jag se. vill inte riskera att kröka dämparna vid kurbskörning eller liknande _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Re:
Nej...inte samma caster som axeltapp. 75 % är massor och jag tvivlar på att du kommer behöva så mycket. Det har inget egenvärde i att ha massor med caster. Den har man för att motverka de nackdelar man får av axeltappslutningen. Och som jag sa förut....du har väl diagonaldäck ? Då finns det ingen vits med att öka cambern vi sväng, med flera grader. Inte ens med jättebreda radial, ser jag någon nytta med att överdriva camberökningen. Du kommer inte orka deformera däcket så mycket. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Det är som du säger diagonaldäck. Ska prova nu när rörchassiet börjar likna nåt att sätta upp hjulet i lite olika castervinklar och se hur mycket skillnad det gör på cambern. Svårt att veta hur mycke roll bilen kommer att göra bara. Men jag har ett antal olika krängningshämare med olika hårdheter. _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Jag vet inte om det kan hjälpa dig, men jag sparade ner några "recept" på hjulinställningnar som funkar på Datsun 240z, det är McPersson runt om.
Datsun Hjulinställning Track/Autocross For 225 to 245 width radial DOT tires try these alignment settings: Front Camber: 3 to 3.25 neg Caster: 6 to 7 positive (even on both sides) Toe: 1/8" to 3/16" out Ride height: 5 1/2" to 6" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. Rear Camber: 2.5 to 3 neg Toe: 1/16" to 1/8" in Ride height: 5 3/4" to 6 1/4" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. For tire widths over 245 try these alignment settings: Front Camber: 2.75 to 3 neg Caster: 6 to 7 positive (even on both sides) Toe: 1/16" to 1/8"" out Ride height: 6" to 6 1/2" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. Rear Camber: 2.25 to 2.5 neg Toe: 1/16" to 1/8" in Ride height: 6 1/4" to 6 3/4" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. Street For 225 to 245 width radial DOT tires try these alignment settings: Front Camber: 1.25 to 1.5 neg Caster: 4 to 5 positive (even on both sides) Toe: 1/16" out or 0 Ride height: 6" to 6 1/2" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. Rear Camber: 1.25 to 1.5 neg Toe: 1/16" to 1/8" in Ride height: 6 1/2" to 7" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. For tire widths over 245 try these alignment settings: Front Camber: 1.25 to 1.5 neg Caster: 4 to 5 positive (even on both sides) Toe: 1/16" out or 0 Ride height: 6 1/2" to 7" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. Rear Camber: 1.25 to 1.5 neg Toe: 1/16" to 1/8" in Ride height: 7" to 7 1/2" measured at the front of the rocker outboard of the pinch weld seam. _________________ Sebastian Ekelund 1977 Datsun 280Z (SCCA widebody) |
||||
Re:
Eftersom man inte vet resten av vinklarna.....så är det inte till någon nytta. Dessutom är dessa för radialdäck. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Det är inte så enkelt att hitta bra bilder men...
![]() Det verkar vara en liknande konstruktion även på F30 förresten. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det therealpinto pratar om är.
http://www.edmunds.com/car-reviews/t Samma typ av framvagn på e34 e39 e60 kanske fler |
||||
Re:
Seb280z som ButterflyRacing säger så hade de ju inte varit fel med lite mer info. Typ kpi vinkeln iallafall. Sedan är de ju en annan däcks typ. Men tack ändå! _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Nu ser jag hur det funkar, Det är ju klart en ide man skulle kunna testa, slipper ju konstiga brytningar i dämparen och lite sånt plus att jag får i allafall lite mindre skrub.
Tack för tipset och bilderna therealpinto och Coupe76. Ska se om jag inte kunde rita upp de i caden och simulera lite :-) _________________ Joakim Larsson "Så har den här modellen drabbas av design som jag brukar säga" -Christer Glenning |
||||
Ska du besikta bilen..???
Det är bara SFRO som tror att man kör i diket med mycket skrub. Jag snappade upp att BMW Motorsport använde fälgar med et-7 mm på e46. Original var det väl et40....eller nått. EDIT: Har ni åkte BMW 34......? Den framvagnen är ju inte känd för några goda saker. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Nej, på plan bana utan potthål och andra konstigheter så är väl skrubb diskutionen inte så viktig.... _________________ Magnus Svedlund BMW M3 SMG -02 BMW 318i -06 BMW 318is -93 Såld. BMW 535d -04 Såld BMW 320d -02 |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 12507 besök totalt |