Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 -90 Varvtidsjägaren - Dyster racerapport Mantorp | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 46582 besök totalt |
Kanske skulle kosta på med en egen projekttråd istället för att bara sitta å glutta efter bra idéer i andras byggtrådar
Köpte mig en halvsliten och original rx-7 turbo-II som gått nästan 16.000mil under sommaren 2009 mest för att jag hade svår wankelabstinens (redan nu ser ni ju tecknen på svåra hjärnskador). Blev hursom rätt förälskad i bilen efter min första bankörning med bilen på ACR, Mo i Rana. Såhär såg den ut (nästan, ingen IC som syntes i fronten) första gången på bana. Fortsättning följer om nån dag eller några år... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
För att fortsätta på historien så kunde jag inte släppa bankörningen ur huvudet utan tankarna började snurra över hur fort de skulle kunna gå eftersom det redan första gången blev riktigt fina tider.
Det som var gjort på bilen var bara en uppsättning beggade coilovers, ett bussningskit för 500 på ebay och R-däck. Bara med dom modsen så va man bland dom snabbaste på banan och då borde de ju bli jättesnabbt med dubbel motoreffekt!? Eller?? Hittade iaf en likadan bil med nybyggd och portad motor som inhandlades för vad kostnaden skulle bli att renovera/trimma min gamla motor. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Motorn plockades ut och fick en gt35r snurra monterad och ett apexi sprut till en nyare RX-7 modifierades till att passa.
en beggad torsen diffbroms plockades också från en nyare RX-7 Sen skulle ic kittet monteras, blev tyvärr nåt skräp från ebay _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Fick tillslut bilen klar och mappad till 410hk så allt tycktes vara frid och fröjd, tyvärr va de ju inte så enkelt som man hade trott att få allt att funka och sommaren 2010 gick åt med olika former av värmeproblem.
provade till och med att köra utan huv under motorveckan i lycksele då jag provade på lite drifting. De värsta va nog att hur man än försökte provocera så fanns inga tendenser till vamgång när man körde på väg utan problemet visade sig bara efter några varv i racetempo. Drygt när man har har långt till närmsta bana Till 2011 så byggdes därför hela kylsystemet om ordentligt, ic:n flyttades in närmare kylaren och oljekylaren byttes mot dubbla kylare som flyttades till sidorna sen gjordes nya utsläpp från både oljekylarna och upp genom huven även en splitter tillverkades för att tvinga in luften lite extra och för att hålla fast lite bättre in i kurvorna. Funkade långt över förväntan och har aldrig haft problem med värmen efter det! Tyvärr så varade lyckan inte mer än något körpass innan bränslesystemet började bråka men det tar vi någon annan gång _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Nu har jag ju kommit av mig igen tyvärr både med den historiska biten och den nutida biten i garget...
Iaf tillbaka till historien: efter att ha fått kontroll på värmen och bokat in mig på 2körningar samma helg (135mil mellan) så bestämde sig soppapumpen för att den inte ville leverera soppa för mer än 0,4 i laddtryck! Extra dystert då den lättspolade turbon laddar 0.75 med fullt öppen wastegate... Fick försöka shortshifta vid 6.000 och svänga förbi hemma mellan körningarna för att åtgärda innan söndagens JDM-faceoff på Mantorp. Tiden va knapp så jag försökte porta upp alla anslutningar som hade med wastegaten att göra och gjorde även en stypning i downpipen precis innan där wg-röret gick in för att bromsa ut ur turbon och få avgaserna att välja vägen genom wg:n. Hann tyvärr inte testa utan bara montera ihop och hoppas på det bästa... Gick fetdåligt kan jag berätta, lyckades få ner laddtrycket något så jag kunde varva nästan 7.000 men soppapumpen som redan va dålig blev inte bättre och efter några träningspass va de tillbaka på runt 6.000 som maxvarv igen. Tur rakan är lång på Mantorp så man hinner titta på lambdamätaren medan man kör men de blev inte så upphetsande tider om vi säger så... 1.33 som bäst _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Hittade en bild från förödelsen på Mantorp... Det har (tro de eller ej) varit många roliga turer också bla på mittsverigebanan där jag och en Wankelbroder låg och jagade varandra i 30knyck i de värsta hällregn jag varit med om. Höll knappt på hitta tillbaka till depån... Hursom så när vi då stod å diskuterade efteråt så visade det sig att vi skulle åka till Gotland samtidigt bara 2 dagar efteråt på Puppans spontanresa Gotland blev en trevlig resa men tanken på mazdan gillar inte kombinationen av kurvor och krön på Gotland ring, kunde bara använda 10-15 liter ur tanken innan den börjar suga luft! Händer inte på någon annan bana förrän mätaren är nere på röda men på gotland måste jag ha minst 3/4 i tanken annars dör den i flera kurvor. Lite surt då jag tänkte komma under 1.30 och jag tror att det hade lyckats om jag inte behövt släpa på 50liter extra i tanken hela tiden... Kunde ju hjälp till lite att ha fräscha däck också... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Nu är vi framme vid 2012 o den säsongen startade ovanligt tidigt!
Va nu då? Jo jag tänkte prova fartkörning på is! Speedweekend here we go! Slutade med en snittfart på 207km/h. inte alls vad jag hade tänkt mig men isen va allt annat än slät och ordentligt med vatten på! Splittern sitter 12cm från marken och den agerade slaskplog vilket fick till följd att luftstyrningarna i motorrummet flyttade till dom sälla jaktmarkerna! Tur att det är mellanrum mellan splittern och kylarna så dom klarade sig iaf! Det är förresten Speedweekend redan imorgon så för er som har lite göra så rekommenderar jag en trip till årsunda utanför Gävle i helgen! _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Nä ingen körning i helgen, har inte tid tyvärr så världens (officiellt men ej godkänt av guiness) snabbaste bakhjulsdrivna bil på is får nog inte Mazdan vara många timmar till.
Men nu råkade vi hoppa fram till 2013 å de va ju inte planen än.... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Ja då fortsätter vi väl historien om räcermazadan...
Fick för mig att motorn tryckte ur sig lite väl mycket olja efter speedweekend och eftersom jag hade haft lite flyt och stött på en kille som hade en alldeles nybyggd motor men med pengabrist så inhandlades den och stoppades in lämpligt till vårtreffen på ACR. Tänkte att den inte skulle få vänja sig med några slöfasoner så de fick bli rullande mappning och inkörning på bana! Blev dock ingen större skillnad, den nybyggda motorn tryckte ut lika mycket som den gamla... _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Bjuckar väl på en film till från samma helg! för övrigt tror jag detta är den enda film jag provat att klippa till lite... film är inte min starka sida _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Jaha 2012 var ju också året då MadMike skulle komma till Skandinavien för första gången å de fanns ju inga alternativ, de va ju bara lasta mazdan och dra iväg!
Blev inte så mycket bättre än såhär, jag som många många andra fick inte köra pga ljudnivån Stod i inbjudan att de var 100db som gällde men de var inte förbikörning som vi är vana utan 30cm bakom avgasröret Stoppade i årets propp så jag fick ungefär 150hk och bilen bara väste men fick ändå svartflagg efter 2varv i regnet... Jaja, vi gjorde det bästa av resan och drack bira istället och på hemvägen blev det race efter motorvägen med några finnar, inte så snyggt (eller smart) att ligga 170 blås med boggievagn bakom men polaren som körde tyckte de va fränt me lite race. _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Aug 2012 va de återigen för en resa till ACR på hösttreffen och det blev nog hitintills den bästa resan jag och mazdan haft dit! Hade med mig ett par vänner som hade husvagnen med sig så jag behövde inte bo i släpvagnen, sen hade jag också med mig NRX här från forumet så jag hade sällskap även på banan.
Det började dock inte så lovande, när jag som omväxling kände att jag hade ordning på bilen så fick arrangören inget tillstånd för timeattackkörningen som skulle gå på fredagskvällen Men det som hände istället va nästan ännu bättre! När vi fick beskedet att tävlingen skulle strykas så släpptes alla som tänkt tävla ut tillsammans på sista kvällspasset tillsammans med ett antal "vanliga" banåkare... Kunde ju bara sluta med spontanrace och detta dessutom med lite rörliga hinder på banan Har nog aldrig haft så roligt och jag körde upp 50liter bränsle i ett svep! Saken blev ju inte sämre av att passet avslutades med att smiska en GT1 byggd corvette C6! Denna har dessutom placerat sig bra under gatebil extrem så de kändes riktigt fint! https://youtu.be/MH72NzS2_SY?t=32m1s _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Fyfan vilken jävla skitbana det var på filmen på speedweekend, ska man försöka åka fort på det där underlaget? :P
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
Jo de va ingen lek när det kördes i Orsa!
Numer kör dom ju utanför Gävle, Årsunda. Betydligt bättre is då det inte är reglerad sjö _________________ Per Lindqvist ACR 1:40,2 Botniaring 1:59,97 Mittsverige 1:04 Gröndal 42,4 Gelleråsen 1:13,791 Kinnekulle 0:56,86 |
Våra race- och banåkarbilar Mazda RX-7 -90 Varvtidsjägaren - Dyster racerapport Mantorp | 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 46582 besök totalt |