| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad kör ni långa med för stol i E36 Limo?
|
2783 besök totalt |
|
Hej, Med mina 2m och 100kg passar man inte i vilken stol som helst. Problemet med 4-dörrars E36 är B-stolpens position, där öronen på stolar som är breda, gärna tar i. Vad kör ni lite längre pågar med för stol i E36/E46 Limo/sedan? Stolen får gärna fungera även till långfärd (behöver inte vara supertight). _________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||
|
Har aldrig haft problem med B-stolpen även med breda stolar. Tricket är att få in stolen nära kardantunneln, annars sitter du inte rakt bakom ratten heller.
Är 1,92 själv och samma vikt och har OMP ARS.
_________________ Rikard Ahlin |
||
|
182cm 115kg e36 kompact
Fartfabrikens stolsunderrede och en Sparco EVO II Helt perfekt på alla vis! Som Richard säger, kommer du nära kardanen är det lugnt och med fartfabrikens underrede kommer du närmare än med dom flesta andra. _________________
NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||
|
182cm är långt ifrån mina 200cm, hur får du julgransstjärnan på topp egentligen?
Har en OMP Extra liggandes jag vill få in. Slaktade idag en originalstol och håller på att bygga ställbart underrede med möjligheten att justera i sidled med (likt Fartfabrikens). Har inte en E36 Compact lika långa dörrar som en Coupé i stort sett? _________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||
|
Nu tillhör jag inte den längre skaran av rejsas population men lågt vill man ju sitta ändå!
Jag testade först ett Sparcounderrede och "vanliga" sidomonteringsplåtar till min Sparcostol, det blev för högt och inte centrerat. Köpte sedan Fartfabrikens underrede vilket gjorde att stolen kom både längre ner och centrerat, dvs så långt in mot mitten som möjligt. Sidomonteringsplåtarna bygger ju lite på höjden så har man möjlighet att skippa dessa vinner man några centimeter. Stolen måste då kunna bottenmonteras, lite svårare att justera lutningen på stolen med denna montering. Den ultimata "sitta lågt-modellen" där man kan vinkla stolen borde vara där sidomonteringsplåtarna fästs direkt i originalinfästningarna i golvet. Någon sådan lösning har jag dock inte sett men det borde ju relativt lätt gå att göra egna sådana infästningar. _________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
|
Mockade ihop ett enkelt underrede baserat på original, men den stora jävla stolen kom ändå inte förbi B-stolpen utan våld..
Så jag gav upp och beställde ett Schroth Quick Fit för E36 istället.
_________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||
|
Nu är jag ju partisk men jag hoppas att det anses ok att jag gör detta inlägg ändå, efter som att problemet med att sitta långt ner, långt bak och långt åt höger diskuteras. GTIDave nämnde att fästa sidoplattor direkt i golvet, vilket inte går med vanliga sidoplattor. Här iaf en lösning som FF tagit fram för race-bilar.
_________________ Fredrik Rapp BMW E21 -78 Toyota Corolla -75 Toyota Supra -84 |
||
|
Vad jag har förstått det som så är det fortfarande problem med att komma närmare kardanen och längre bak än att b stolpen ska ta imot.
Varför rekomenderar ni enbart detta fästet till racebilar? =) mvh rasmus _________________ Rasmus Andersson Bmw 525 92 Turbo Bmw M3 97 https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1362722#1362722 |
||
|
Som jag skrev ovan gav jag upp och beställde ett Schroth Quick Fit för E36 av Anders på Rallyshop.se.
Perfekt för trackdays om man inte vill böka med stol men ändå sitta fast i svängarna.
_________________ BMW M2 -18 Audi A3 Cab -18 VW Up! -12 |
||
|
Re:
Se där ja! Precis så jag menade Hur mycket lägre ner kommer man med dessa jämfört med "vanligt" FF underrede och sidofästen?
_________________ David Jovén BMW M4 BMW M3 3,2 -96 Såld |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2783 besök totalt |