| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Däcksbekymmer, vilka gatdäck ska man välja?
|
<< 1, 2 3816 besök totalt |
|
I mitt fall kommer däcken väga mer än fälgarna
Aja kommer tjäna cirka 25kg ofjädrad vikt iaf, lär iallafall göra nån skillnad hoppas jag, sen må det vara att man skulle kunna tjäna några kilo till på att gå till 15"... Kanske blir en uppsättning såna om man skulle köra väldigt mycke bana/rs...
|
||||
|
om jag inte misstar mig är 16-tum det minsta som går att få på en Cooper S, bromsarna är för stora för 15-tum. (Möjligt att det kan finnas någon special racingfälg som är extremt rymlig som kan gå.)
Vad gäller vikter på däck är det slående olika. Jag har ingen lista med exakta vikter men bara genom att lyfta olika däck, märken/modeller, märker man att vikten är olika. När vi förra våren sålde flera kompletta uppsättningar Lenso VPD fälgar med däck passade jag på att väga några. T.ex. var en uppsättning Lenso VPD 6,5 x15" med 195/50-15 Yokohama A539 lika tunga som VPD 7,0x16" med Toyo Proxes T1-S 215/40-16. Tilläggas kan att fälgvikten är 5,9 respektive 6,5 kg. Mvh Martin Gistell Wheelbase KB _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Beror på var du köper dem...
När det gäller dimension är det dock lätt, skall du åka något av de två märken du anger måste det bli 215/45-17. Varken F1 GSD3 eller AVS Sport tillverkas i 205/45-17. För att ge dig en prisindikation: Till medlem i bilklubb vi samarbetar med tar vi 1590 kr/st för Yokohma AVS Sport 215/45-17. Jag skulle gissa på ungefär samma pengar för den senaste F1 modellen GSD3. Mvh Martin Gistell Wheelbase KB _________________ ///Martin Gistell Z3 2.8 Coupé -00 - Roadsport B 2012 / 2013 / 2014 / 2016 / 2019 M3E30 -90 - tredje i ordningen! Passat GTS R-line -18 - personfraktare |
||||
Mina 100+ 17" väger 9 kg och mina Bridgestone RE540S väger 10kg så det där stämmer inte alltid. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||
|
Tar och fortsätter på denna tråd även fast den är ganska gammal.
Står inför den förvirrande uppgiften att inhandla nya däck och fälgar. Fälgar är iofs klart, Asa Imola 7x17 som ska sitta på en Volvo V40. Däck däremot är jag osäker på, kommer inte att bli banåka utan det är endast gatkörning som gäller. Åker dock ganska mycket, har ju 15 mil tur och retur till jobbet, och vill då förstås ha ett däck som inte försvinner efter 500mil. Ett däck som har bra grepp och våtegenskaper samt är relativt långlivade, vet att det är lite motsägelsefullt men det finns säkert något som har lite av bägge världarna. Dimension som gäller är 215/40-17. Har kikat på Goodyear F1 GSD3 för 1600:-/däck, Hankook K104 1160:- och Dunlop SP9000 för 1550:-. Priserna jag fått är hos Nässjö däck, de har bra priser på fälgarna så då är det enklast att köpa däcken på samma ställe. Går att hitta F1:orna för 1350:- iofs men då kommer montering och balansering på det så i slutändan skiljer det inte så mycket. Har åkt K102 förut och var väl inte så våldsamt imponerad av dess våtegenskaper. F1 GSD2 åkte jag på för x antal år sedan och om jag inte minns helt fel så var de ganska bullriga och slets fort, GSD3 ska vara bättre på just de punkterna. Dunlop har jag aldrig testat så där är jag ganska nollställd. Så vad tror ni, är något av dessa värda att köpa eller ska man se sig om efter andra däck till och med? Prisklassen får gärna vara i F1 och SP9000-klassen. _________________ Thomas Mattsson |
||||
Sorry, läste bara tråden och inte forumdelsnamnet. My bad.
_________________ Thomas Mattsson |
||||
|
Re: Däcksbekymmer, vilka gatdäck ska man välja?
Trådtitlen var ju klart lite lurig... Men det var däck för både gata o bana/slalom som var originalfrågan en gång för länge sen _________________ Magnus Thomé
|
||||
![]() |
Däck för banåka
Däcksbekymmer, vilka gatdäck ska man välja?
|
<< 1, 2 3816 besök totalt |