Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Släcksystem - var skall munstycken placeras?
1172 besök totalt
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare

Jag tänkte med tiden ha släcksystem i bilen. Egentligen inte för min egen säkerhet, utan för det extrema antalet arbetstimmar som gått åt till att bygga den. Ja, och egen säkerhet då också...

Det är ett tag kvar innan bilen blir klar, men jag tänkte dra rör nu medans den fortfarande är nerplockad. Tanken och släckmediat köper jag inte förrän bilen blivit klar. Onödigt att sitta på det i ett par år nu.
Frågan är då var man ska placera munstycken och hur många man kan ha på en 4kg-tank.
Tänkte köra nån fogmaker eller AFFF eller liknande.

100L ATL-tank (plast/gummiblåsa/skum) i bagaget. Golvet mellan omvärlden och bagaget är tätt, så när som på lite dräneringshål här och var.
Pumpar monterade inuti tanken, filter i baklucka. I övrigt blir det oskarvat rör ända fram till motorn.
Bränsleledningar går under bilen och fram på högersidan/passagerarsida. Sitter inte som lägsta punkt någonstans, enda risken att de skulle gå sönder skulle vara vid en svänghjulsexplosion då det teoretiskt kan träffa rören.
V8, insprutning, motorn monterad långt bak i motorrummet.
Torrsumpstank vid torpedväggen på passagerarsidan. Torrsumpspump på högersidan och ett gäng slangar fram och tillbaka på denna sidan som hypotetiskt kan spruta olja över grenröret.

Så, hur många munstycken har man att spela med innan trycket blir för dåligt eller tuben tar slut för fort?
Hur ska man fördela munstycken mellan bagage/kupé/motorrum?
Knappast lönt att ha något under bilen?
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Trådstartare
Och var skall de placeras?
Dvs vad vill man spruta på?

Är det så ovetenskapligt att man bara sätter tex ett i varje ytterkant av torpedväggen som sprutar snett in mot motorn och typ dränker hela?
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004

Lite material att sno inspiration ifrån:
http://www.lifeline-fire.co.uk/firesafety/instructions.asp

Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
Och var skall de placeras?
Dvs vad vill man spruta på?

Är det så ovetenskapligt att man bara sätter tex ett i varje ytterkant av torpedväggen som sprutar snett in mot motorn och typ dränker hela?

Störst risk för att något börjar brinna är väl i ordning motor, låda, bakaxel och då oljeläckage från dessa samt elbrand.

Du vill väl ha möjlighet att duscha sittplatserna också, brukar väl vara 2 utlösare. En för motor/låda och en för kupe?

Men även en bakaxel där tex ett lager börjar skära, tar det eld i fettet så kan det brinna ganska bra och svårt att komma in bakom hjul utifrån för att släcka...

Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

Rolle Scirocco skrev:

Störst risk för att något börjar brinna är väl i ordning motor, låda, bakaxel och då oljeläckage från dessa samt elbrand.

Du vill väl ha möjlighet att duscha sittplatserna också, brukar väl vara 2 utlösare. En för motor/låda och en för kupe?

Men även en bakaxel där tex ett lager börjar skära, tar det eld i fettet så kan det brinna ganska bra och svårt att komma in bakom hjul utifrån för att släcka...

Jag hjälpte en rally åkare i fjol vinter att plocka ut ett släckningssystem ur en rally bil.
Det var 2 st dyser i motor utrymmet, och några inne i bilen bland annat under instrumentbrädan och ovanför tanken.

Sen så säger reglementet i rally att när man utlöser släcksystemet så skall huvudströmmen slås i från
alltså elektriskmanövrerad huvudströmbrytare.

Skruva banåkabil
1172 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande