Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4805 besök totalt |
Storlek på huvudbromscylinder
Håller på med att bygga om pedalstället till dubbla cylindrar med bromsvåg. Så nu funderar jag på vad jag skall välja för storlek på huvudbromscylindrar? Orginal har bilen vanlig 19mm tvåkretshuvudbromscylinder och tvåkolvsok med 45mm kolvar fram och enkolvs flytande ok bak med 36mm kolv. Detta borde ge 60/40 fördelning av bromskraften enligt denna kalkylator http://www.tceperformanceproducts.co Jag kommer åka med 4 kolvsok med 31.25/36mm kolvar fram och två kolvsok med 45mm kolvar bak. Jag skulle vilja hamna rund 55/45 med den nya oken och bromsvåg. Kräver två separata huvudbromscylindrar dubbla pedalkraften jämfört med en vanlig tvåkretshuvudbromscylinder förutsatt att de har samma storlek? [/url] _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||
Sök via rejsas gamla sökfunktion så kommer det upp en del nyttiga trådar med just samma ämne
![]() Det som avgör om det blir hårdtrampat eller ej är hävarm på pedalen men i huvudsak den hydrauliska utväxlingen mellan HBC & dina ok. Liten HBC & stora ok kräver mindre pedaltryck än om HBC är stor & oken små. "standard" brukar vara att montera 0,65 fram & 0,75 bak. Justermån över vågen är i regel mycket god. Jag har själv, i dagsläget, 36+44 fram & 38 bak...en aning tungtrampat är det men jag räknar med att det lägger sig drastiskt när mina 4-kolvsok åker på med kolvar på 4x44mm. skillnad i kolvarea ökar ca 2,4 ggr. Kommer du köra med eller utan bromsservo? Det blir tyngre utan servo. Försök koppla bort servot på standardbromsar så förstår du ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
Re:
så trist för dig ![]()
Måste jag förklara så även du förstår vad jag menade?
nej Såg nu däremot att jag skrev fel på storleken man brukar ha fram. Det ska vara 0,625" & inte 0,65" ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
Re:
nej Såg nu däremot att jag skrev fel på storleken man brukar ha fram. Det ska vara 0,625" & inte 0,65" ![]() Om inte, varför sak man minska kolvarean i huvudbromscylindrarna när man ökar kolvarean i oken? _________________ Jacob Blomqvist Honda SC CC Elise S2 |
||||||||
bra fråga
![]() Vad säger att man ska öka det ena när man minskar det andra? ju större skillnaden är mellan HBC & den totala arean av kolvarna i oken, desto mindre kraft behöver du anlägga för att pressa ut kolvarna. Från fall till fall får man anpassa HBC mot oken. I mitt fall med Audis S2-ok fram & bak, ihop med 0,625" / 0,75" så låste jag bakhjulen vid feljusterad bromsvåg. När jag sedan ställde axeln i maxläge över framaxeln så nyper den som den ska MEN jag måste ändå trampa ganska hårt. Byter jag framoken till mina Brembo så ökar jag utväxlingen & kommer då inte behöva trampa lika hårt....troligtvis får jag även backa lite i justeringen över vågen. Då val av HBC är begränsat så är det med oken man sen får labba för att hitta balans. Jag vet inte om det finns någon tumregel för vad man ska ha att utgå ifrån, men att utgå från minimum den utväxling du har i dagsläget är nog bra. Sen kan du öka därifrån & anpassa beroende på om bilen är lättad fram/bak osv... Om inte detta var svar på din fråga så säg bara till. Annars finns en hel del folk här på forumet som säkert kan ge ett mer pedagogiskt svar på din fråga ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
Re:
Du kan ju även ändra utväxlingen på pedalen för att göra det mer lättrampat. Som i mitt fall är rekomendationen när man tar bort bromsservot att helt enkelt borra ett hål lite högre upp pedalen för att fästa stången till bromsvågen, då blir det ingen skillnad mot att köra med servo (mindre pedalväg iofs). _________________ Mvh /Marcus I garaget: Påffe 944 & Martini Seven |
||||||||
absolut kan man göra så
![]() Jag själv har dock ingen praktisk erfarenhet av detta. Man ska nog vara försiktig med att göra pedalaxeln till en schweizerost bara ![]() _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||||||
![]() |
Racetech
![]() |
4805 besök totalt |