Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
6437 besök totalt |
Regninställningar?
Om man har ställt in bilen för torrt underlag och fått den ganska bra, så kommer man till trackdayen eller tävlingen så regnar det! Vad gör man? Finns det lite enkla knep? Upplever min sämre i regn än orginal chassie mm. _________________ Ulf Sanden |
||
Ställ in den som du optimerat för regndäcken
![]() Att få bästa möjliga regnbetende med ett torrdäck så blir det att fokusera på att fuska för att få däcket att bete sig, och då kan hårdare inställningar fungera. |
||
Re:
Jo precis, mitt team sköter det. _________________ Ulf Sanden |
||
Enklast är en omgång mjukare och kanske lite smalare däck som får upp värmen. Det gäller ju att få upp värmen på däcken fast vattnet minskar friktionen och kyler däcken. Att minska cambern är ju bra men lite svårt på en vanlig bil på bana utan verktyg att ställa in hjulen. Ta bort krängarna om bilen är balanserad utan.
Fuskisen kan vara att ha i rejält med luft så däcken typ 3kg så de blir lite ballong, då går däcket bara på en smal yta i mitten så man får upp värmen i ytan där samt att om det är mycket vatten får vattnet plats på sidorna om mitten. Lite beroende på hur däcken beter sig. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Har surfat runt lite och en del rekomenderar släppa båda krångare och en del bara bak.
Men mjuka upp fast få temp i däck verkar vara ledord? Problemet är väl att testa på regn är blir sällan . Kan man "simulera det" ? _________________ Ulf Sanden |
||
Re:
Lyckas du överhetta däcken runt om på 2-3 varv utan att överköra så borde det vara en bra start.... Har aldrig provat så men tvärt om har hänt. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Kortfattat - gör den så mjuk du kan. Och helst lite mer bak än fram för att öka understyrning så uppträdandet blir tryggare.
Dvs har du både ställbara dämpare och krängare så mjukar du upp alltihop. Har du andra däck så ta smalare däck för att minska risken för vattenplaning och lättare bygga temp. _________________ Revline 968 GT1 Gustaf Burström. |
||
Mjuka bilen är ett sett att få den röra sig lika som på tort med mindre grepp. Andra alternativet är att ställe om hjulvinklarna så de är rät vid regn utanan att mjuka fjädringen, finns många vägar att gå. Ett sett till att få upp värmen på däcken är att ställa mycket toe out/in så däcken gnuggas varma även på rakorna.
_________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||
Re:
Inte för att trampa någon på tårna här, men hur många som rekommenderar det tror du har egentligen själva grundligt testat regninställningar? Jag har alltid också hört just dessa sakerna, släpp krängarna, mjuka dämparna, mindre camber mm. så i alla år har jag gjort så, utan att själv testa regninställningar. I sommras var vi på Kinnekulle och precis innan vi skulle ut öppnade sig himlen. Det enda som hanns med var att lägga på regndäck...gamla slitna regndäck och det var skyfall. Gissa om jag blev förvånad när jag kom ut på banan och hade kanongrepp! Mitt råd: Åk på regnträningar! Testa inställningar, lär dig att köra riktigt fort på regn. Det är skitkul och riktigt tillfredsställande när man kommer på att det gäller samma fysiska lagar som på torrt. Bara lite lägre kurvhastighet. För övrigt skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att de flesta förare skulle vara mycket snabbare på regn med träning och torrinställningar än utan träning och regninställningar. ![]() _________________ Fredrik Moberg |
||
![]() |
Racetech
![]() |
6437 besök totalt |