Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Racetech
Regninställningar?
6437 besök totalt
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Regninställningar?

Om man har ställt in bilen för torrt underlag och fått den ganska bra, så kommer man till trackdayen eller tävlingen så regnar det!

Vad gör man? Finns det lite enkla knep? Upplever min sämre i regn än orginal chassie mm.

_________________
Ulf Sanden
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8045



ta bort krängarna

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Ok. Släppa på dämpare om möjligt?
Justera camber?

_________________
Ulf Sanden
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 20173



Ställ in den som du optimerat för regndäcken

Att få bästa möjliga regnbetende med ett torrdäck så blir det att fokusera på att fuska för att få däcket att bete sig, och då kan hårdare inställningar fungera.

_________________
Niklas Falk
www.SPVM.se
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Re:

Niklas Falk skrev:
Ställ in den som du optimerat för regndäcken

Att få bästa möjliga regnbetende med ett torrdäck så blir det att fokusera på att fuska för att få däcket att bete sig, och då kan hårdare inställningar fungera.


Jo precis, mitt team sköter det.

_________________
Ulf Sanden
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Enklast är en omgång mjukare och kanske lite smalare däck som får upp värmen. Det gäller ju att få upp värmen på däcken fast vattnet minskar friktionen och kyler däcken. Att minska cambern är ju bra men lite svårt på en vanlig bil på bana utan verktyg att ställa in hjulen. Ta bort krängarna om bilen är balanserad utan.
Fuskisen kan vara att ha i rejält med luft så däcken typ 3kg så de blir lite ballong, då går däcket bara på en smal yta i mitten så man får upp värmen i ytan där samt att om det är mycket vatten får vattnet plats på sidorna om mitten. Lite beroende på hur däcken beter sig.
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Har surfat runt lite och en del rekomenderar släppa båda krångare och en del bara bak.

Men mjuka upp fast få temp i däck verkar vara ledord?

Problemet är väl att testa på regn är blir sällan . Kan man "simulera det" ?

_________________
Ulf Sanden
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Re:

Uffe24 skrev:
Har surfat runt lite och en del rekomenderar släppa båda krångare och en del bara bak.

Men mjuka upp fast få temp i däck verkar vara ledord?

Problemet är väl att testa på regn är blir sällan . Kan man "simulera det" ?


Lyckas du överhetta däcken runt om på 2-3 varv utan att överköra så borde det vara en bra start.... Har aldrig provat så men tvärt om har hänt.
Citera
uffe50
Skåne
Här sen Dec 2011
Inlägg: 1209


Trådstartare
Tack då har jag lite att utgå ifrån!

_________________
Ulf Sanden
Citera
GustafB
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 4376



Kortfattat - gör den så mjuk du kan. Och helst lite mer bak än fram för att öka understyrning så uppträdandet blir tryggare.

Dvs har du både ställbara dämpare och krängare så mjukar du upp alltihop. Har du andra däck så ta smalare däck för att minska risken för vattenplaning och lättare bygga temp.

_________________
Revline 968 GT1
Gustaf Burström.
Citera
Björn
Tystberga
Här sen Mar 2004
Inlägg: 3839



Mjuka bilen är ett sett att få den röra sig lika som på tort med mindre grepp. Andra alternativet är att ställe om hjulvinklarna så de är rät vid regn utanan att mjuka fjädringen, finns många vägar att gå. Ett sett till att få upp värmen på däcken är att ställa mycket toe out/in så däcken gnuggas varma även på rakorna.
Citera
Skip
Malmö
Här sen Mar 2004
Inlägg: 895



Re:

Uffe24 skrev:
Har surfat runt lite och en del rekomenderar släppa båda krångare och en del bara bak



Inte för att trampa någon på tårna här, men hur många som rekommenderar
det tror du har egentligen själva grundligt testat regninställningar?

Jag har alltid också hört just dessa sakerna, släpp krängarna, mjuka dämparna,
mindre camber mm. så i alla år har jag gjort så, utan att själv testa regninställningar.
I sommras var vi på Kinnekulle och precis innan vi skulle ut öppnade sig himlen.
Det enda som hanns med var att lägga på regndäck...gamla slitna regndäck och
det var skyfall. Gissa om jag blev förvånad när jag kom ut på banan och hade
kanongrepp!

Mitt råd: Åk på regnträningar! Testa inställningar, lär dig att köra riktigt fort på regn.
Det är skitkul och riktigt tillfredsställande när man kommer på att det gäller samma
fysiska lagar som på torrt. Bara lite lägre kurvhastighet.

För övrigt skulle jag vilja sticka ut hakan och säga att de flesta förare skulle vara
mycket snabbare på regn med träning och torrinställningar än utan träning och
regninställningar.
thumbs up

_________________
Fredrik Moberg
Citera
Racetech
Regninställningar?
6437 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande