| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga stötdämpartorn! Hur då?
|
1 besök senaste veckan (3034 totalt) |
|
Håller på att bygga 4wd på min Saab-räcer! Har nu kommit till det stadiet att det är dags att planera för fjädertornen bak! Bygga med balk? Bockad plåt? hur ska man isf bocka plåten? Frågorna är många! Till kännedom ska jag också säga att bilen ska bli reggad genom SFRO så det krävs att det blir seröst och bra! Slänger upp en bild på hur jag tänkt. Det jag ritat är alltså en plåt som är bockad i 90grader som sedan har öron ut för stötdämparen!
Vad tror ni om detta? Är jag helt ute och cyklar? _________________ Gustav Altzar |
|
Det är lite svårt att se hur du tänkt men de flesta bygger med ett runt rör eller en mer "fyrkantig" konsol som ansluter mot innerskärmen. Den stagar då normalt sett både mot innerskärm och golv, gärna ramben också.
Det kanske är så din skiss är menad? Så här ungefär gjorde jag: Nu hade jag kvar betydligt mer av innerskärm och ramben men principen går kanske att förstå. Ett tips är att göra övre infästningen skruvad mot stötdämpartornet, så du enkelt kan justera höjden med distanser eller byta stötdämpartyp utan att behöva bygga om tornet så mycket. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Tack för bra input!
Tänkte göra som du säger, att bygga ett litet"ok" som sitter mellan karossen och stötdämparen. Tänker bygga allt som jag gjort i kartong i bilderna nedan i 2mm plåt som byggs i lådbalkar (skott i varje vinkel). Vad tror du om detta? Ska alltså sitta en platta mitt under plana plåten rätt över dämparen. Borde inte det vara tillräckligt hållbart? Självklart tillkommer ju förstärkningar i form av trianglar lite överallt där det finns infästningar!
_________________ Gustav Altzar |
|
Det verkar väl vettigt som grundtanke, kan jag tycka. Se till att du får bra längsgående "rambalkar" i underkant av strukturen också som håller ihop bilen.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
|
Sådär, nu är det nästan färdigbyggt. Det ska i skott i varje bockning av plåten och sedan en överliggande plåt med rörhylsa för skruvarna.
Verkar detta vettigt? Satt och lusläste SFRO-boken igår och vart lite nervös över att det liknar för mycket monocoque och att det inte skulle godkännas?
_________________ Gustav Altzar |
|
_________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
|
Det är lite svårt att se hur du har gjort men om du "lockar" balkarna ska det nog funka. Kanske kan jag tycka att det är en tvär vinkel mellan tornet och balken bakom (där subframen är skruvad), den skulle må bra av en triangel så det inte blir så mycket spänningskoncentration i "knäet". Även om bilens vikt till stor del vilar på tornen är det bra om subframen inte kan flexa balkarna.
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (3034 totalt) |