Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
4707 besök totalt |
Stötdämparkurvor någon som kan tyda dom?
Finns det någon som kan stötdämpar kurvor ? Jag har KW Competition 2-way Med grundläget inställt av KW för mina nuvarande fjädrar finns det ju bara dessa antal klick kvar till hårdare läge: Fram 6 klick på rebound och 5 klick på bump Bak 9 klick på rebound och 5 på bump Så inte så många klick kvar till hårdaste av dom totalt 18 klick som går att ställa, så frågan är om de klicken räcker om jag byter till 42% hårdare fjädrar? Nu är det 240N/mm fram och 140N/mm bak och det ger 2.5Hz Vid 3Hz behöver jag 340N/mm fram och 200N/mm bak Men frågan är hur mycket hårdare ska jag vrida upp rebound till och kommer de klicken 6 resp 9 att räcka för 42% hårdare fjädrar? Eller ska jag bara välja kanske 25% hårdare fjädrar? ![]() ![]() _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Ca vikter
Fram 1050kg Bak 670kg Hur mycket räknar man med i ofjädrade vikten? hjul+bromsar+spindel+dämpare + fjäder+länkarmar? Då lär man ju lätt hamna över 50kg per hjul.. MR fram 0.7361 MR bak 0.7826 Däck antingen 270 slicks eller 265/35-18 R-däck cup1 / cup2 _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Hjul, bromasr, spindlar, bromsok,mm. Allså alla ski... som som inte rör sig med karrosen per hörn. Dämpare: Den vikt, de delar, som rör sig med hjulet. Fjäder: Halva fjädervikten ca Länkarnar, drivaxlar: ca 1/2 vikten. Japp ligger nog garanteart över 50kg per hörn.
Fjädrat och ofjädrad vikt, eller? _________________ Johan Sjölinder |
||||
Ok får väga lite delar i helgen..
Detta är total vikten med mig i och full tank som vägdes 2013 så inte helt exakt idag.. Fram 1050kg Bak 670kg Men dom vikterna som KW utgick ifrån så nuvarande setup är gjort för det, alltså 240N/mm fram & 140N/mm bak och dom inställningar osv. som jag skrev om i första inlägget. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Vikter fram vid 1 hjul:
Ett hjul = 25kg Spindel med nav ca 10kg Bromsar ca 15kg =50kg länkarmar ca 5kg stötdämpare + fjäder ca 10kg Drivaxel 10kg =25kg /2 =12.5kg Så räkna på 63-65kg per hjul fram. Bak bör vara lite lättare så 55-60kg per hjul. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
Jag vill ha dämparna hårdare. Om nu indatat är korrekt.
Lite tumme pekfinger ca 1,8fram och ca 2ggr bak hårdare. Sen med med justermån upp och neråt. Förmodligen bör man åka en del underdämpat fram pga viktfördelingen. Jag tog sifforna för hastighet, retur och kompkraftena från tabellena. Sen tror jag inte det blir någon panik detta pga att dämparna borde vara hårdare även med den mjukare fjädersättingen. Dämparna bör vara ca ca ca 15% hårdre med de hårdare fjädrana. Ta nu detta inte som en sanning utan som ett riktmärke. _________________ Johan Sjölinder |
||||
Men säger kurvorna något om hur mycket hårdare jag kan ställa dom?
Eller visar kurvorna bara min nuvarande inställning ? Frågan är ju då hur mycket hårdare varje "klick" ger då jag fram bara har 6 klick kvar och bak 9 klick på rebound. _________________ Martin Ehrsson RS8 ![]() Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
4707 besök totalt |