Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (30941 totalt) |
Re:
I ärlighetens namn ligger jag nog en skvätt över hundra också, men det är 100 original! ![]() Min Solex var uppsliten för 10 år sedan, så då hamnade där en Weber 32/36 - som jag sedan dess svurit över för bilen aldrig gått riktigt bra. Förra året gav jag upp och köpte 38/38. Går bra nu, men enligt mätaren så är det lite magert på höga varv och fullgas (Och det vill man ju inte). Dessutom är det kul att se skillnaden man känner på t.ex. 12.5 jämfört med 13, där 13 ger mer oomph. Andra emulsionsrör är på väg och en större pump som orkar hålla fullt, så får vi se till våren. En lång parentes där, med kontentan att jag fuskar lite också:) Min 38/38, som jag är väldigt glad för. ![]() Och när jag monterade så bytte jag insug. Original har vatten i botten för uppvärmning, vilket jag i efterhand lärde mig kan ha varit hela problemet med 32/36. Den förgasaren kom från MISAB, som helt sonika hade struntat i det där med förvärmning och jag fick leda förbi vattnet. Insuget blir ju av några käcka fysiska anledningar kallt, och där kan då bli problem. Särskilt när man gasar på, och det blir mycket bensindimma i ett kallt insug. (I alla fall när det svänger 90 grader under förgasaren.) Hästkraftstörstig som jag var passade jag på att, i alla fall lite, matcha portarna i toppen med insuget. Med lämplig dryck intill, så klart. ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Ett steg framåt.
Det rör sig lite, i alla fall. Idag ramlade sumpen ner, för utbyte till en med skvalpplåt. TIG:ad av vänlig bekant. I 180-graders gasglad motorvägspåfart tändes i somras oljetrycksglampan, till min magknipna förtvivlan. Av någon anledning monterades inte skvalpplåt vid renoveringen, jag tänkte inte på det då, men nu ska det dit. För trygga långa böjar under året. I alla fall när bågen kommer i. Det är en lite knivig manöver, motorn får lyftas en bit för att få sumpen förbi oljepickupen, men det gick. Och det var inte så farligt som jag trodde. Nu blev det kvällen, men efter rengöring ska den andra knixas dit. Den gamla hamnar i bra-att-ha-lådan. Man vet ju aldrig. Sedan väntar nästa delprojekt, våren närmar sig! ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Weiter!
Endlich är räsersumpen på plats. Givetvis var det lite mer pyssel än tänkt, och innebar lyft av maskin samt nedsläpp av framvagn. För sump utan skvalpplåt räckte maskin-upp, men för sump med skvalpplåt fick man lägga till framvagn-ner. De är ju smått träligt konstruerade så sett, 02:orna, att framvagnsbalken liksom kramar tråget. Men, det gick. En regel och lite kätting fick hålla motorn uppe. ![]() Och framvagnen fick ramla ner så här mycket. (Och blev samtidigt väldigt oskarp. Men uppe i vänstra hörnet syns hur mycket den fick ramla ner för att ge plats nog. Medan den gjorde det så drog jag i längre bultar, för att styra bättre vid tillbakalyft (och så att framvagnen inte skulle försöka köra ifrån karossen under tiden)). ![]() Och helt plötsligt fanns det rum att peta in en räsersump. ![]() Och när alla bultarna 21 bultarna var dragna så satt den på plats, vilket så klart följdes av jubel, applåder och högljudda visslingar. Inombords. ![]() Nåväl, det hela gick smidigare än väntat. Och med relativt lite blodspillan. Kurvor ska nu ansättas med långt mindre ängslan. Intressant fynd under tiden var ett löst motorfäste på förarsidan. Den bockade plåten i blocket som håller gummikudden hängde fingerlöst, jag skruvade ur bultarna med fingrarna och monterade dem igen med stark Loctite och drog med extra oohmp. Eller så mycket extra oomph man får till nere i motorrummet intill bromsservon. Den stora frågan är om det har haft något med något annat att göra, t.ex. mina vibrationer i drivlinan. Man kan ju hoppas, men sådan tur har man ju sällan utan får nöja sig med att slika ting är bättre att uppmärksamma i garaget än någon annanstans. Och det påminner om det praktiska i att efterdra bultar. Näst är montering av bromskylningen som ligger och väntar, och sedan blir det nog båge. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Re:
Tackar! Och jo, det gick bättre än väntat. Lite tidsödande och jag har träningsvärk i axlar och hals idag, men det gick. Jag läste på en del innan också, så jag visste möjligheterna och omöjligheterna. Under årets rustning så har det faktiskt, än så länge, inte gått käpprätt. Det brukar ju alltid göra det någonstans:) (Och jag blir ibland sugen på något nyare;) (Helst i material som inte rostar)) _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Små, små steg.
Luftuppsamlingsbalja für sportische bremse på plats. Och över-skivan-mojäng på en sida. En sida kvar, och lite slangomdragning. Det blev lite knöligt. Gallret sitter med vingmuttrar, och senare ska det finnas en enkel aluminiumplåt att hänga dit om det börjar ösregna under längre tripp. Det blir nog bra. I år kanske, kanske bromsskivorna inte blir som åttor. Och blå Pagid är beställda. ![]() ![]() ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Ikväll slets det och svors en del igen. Till ganska lite nytta, men i alla fall något klokare på vägen hem.
Tanken: Jag vill ha en båge i bilen. På Kinnekulle så snörpte det lite i magen i slutet på rakan när jag undrade om det gick för fort och om jag var på rätt ställe. Rull gör jag hellre med en båge i bilen. Härom året köpte jag därför en bur som dök upp här på rejsa. En fullbur i 2 delar som skarvas ihop med hylsor, och som tydligen suttit i en Grupp H-bil. Röret i huvudbågen är bara 40, så den är inte godkänd - men jag ska ändå inte tävla eller så. Bara ha roligt på bana. Planen var att sätta i bara bakdelen och skära av framåt-stussarna och spara dem. Ifall jag vill bygga helbur någon gång. Dessutom kräver framdelen hål i instrumentbräda och så där. Problemet är att jag har taklucka. Det är rostigt runt den, så jag köpte en bil utan lucka för att sno det taket. (En liten större operation som inte blivit gjord.) Dessutom så fanns ju säkerligen inte någonting liknande inredning i den bilen, vilket jag vill ha lite kvar. Dessutom har jag börjat tveka till att skrota takluckan. Utan AC är det gott med lucka (om jag fixar den någon gång). Just nu struntar jag i rosten i taket och vill köra. Frågan är: Ska jag skära ned huvudbågen (ta i nederkant och sätta nya plattor) så att den går in - eller skaffa annan båge som får plats? En båge (för bil med taklucka) med bara stöttor bakåt i hatthyllan från Heigo går till ca 5000 med frakt. Och är inte lika stadig som den här med fler rör, fast har grövre huvudbåge. Det lutar åt att skära ned den här.. Hela apparaten. ![]() Och den del jag tänkte stoppa in. ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Besegrade till slut, nästan i alla fall, helghuvudvärken och tog mig till den grönes ide.
Fortsatte med fabricering av dragögla. Bra att ha, både på gata och på bana. Och originalöglorna är ju numera upptagna med att hålla luftintag. Här ska det bli, i gamla stötfångarjärnshålet. Och fäster så klart i hålen till den forna stötdämparen. ![]() Jag började med en profil som slipades ned så den gick fritt i hålet. ![]() Kapade den sedan ungefär i kant med plåten, och så gjorde jag en ögla. Svetsade ihop två järn istället för att borra och slipa i ett hål. Ångrar mig i efterhand, det hade gått snabbare att borra. ![]() Och så svetsade jag ihop det hela. Vilket låter enklare än det var. MIG:en vill inte bränna så djupt. 220V, förvisso. Jag skulle tagit pinnsvetsen, men orkade inte hämta den i det andra garaget. Men det blev en ögla till slut. Inte vacker, men det mesta syns inte sedan ändå. Och den ska nog hålla att dra i. Även om jag tänkt hålla behovet stånget bäst jag kan. ![]() Och så klurade jag vidare på buren. Eller bågen, som jag tänkt. Jag var osäker på passformen, eftersom den är till bil utan bling som innertak och slika bekvämligheter, och dessutom utan lucka. Och jag har inte skurit ned den i höjd än. Så jag gjorde en mall av kartong, satte ett dammsugarmunstycke för att trycka upp innertaket så mycket det gick och testade lite. Det blir nog inte helt dumt. Lagom med plats för orignalbältet där, tror jag. Det jag saknar i den här bågen är rör att fästa bälten i, det vore ju käckt. ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
|
||
Re:
Undermedvetet väljer jag nog vinklar för bilder ganska noggrant. Men tack! Till exempel, om någon läsare har ett par vettiga dörrar liggande så är jag spekulant(?). _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Härom dagen tänkte jag över mina svetskunskaper, kluddet med att kånka runt den här buren som inte riktigt vill passa, och om det verkligen skulle bli bra om jag svetsar om den.
Jag kom fram till att jag är inte tillräckligt vass på att svetsa för att inte sedan svettigt klura på vad som händer om jag rullar. Om jag i så fall rullar med ett plockepinn av järnrör i bilen. Och att det är jobbigt att kånka för att sedan oroa mig över det. Och att det antagligen inte blir riktigt bra med rundningen på bågen, vilket hade gett en hörna på bågen som är onödigt nära skallen. Så, efter några mejl till en tjänstvillig Marco på Wiechers Sport är en båge beställd. Som passar. Jag kan göra annat så länge, det finns en lista.. En början är att slå på olja och sedan provgasa och se om jag blev kvitt mina drivlinevibrationer "bara" genom att dra fast ett löst motorfäste. Efter lite klur på det också är tesen att med löst vänster motorfäste så tar sig motorn lite åt höger vid acceleration. Och hardy-skiva och knutkors kräver inte mycket för att börja jiddra. Med förhoppningen att solen kämpar vidare in i helgen, och ger torra vägar, går jag och lägger mig. Och drömmer om vår och morgnar utan frost. ![]() _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Mina blåa Pagid ligger på arbetsbänken. Bromskylningen är färdig. Skvalpplåt är på plats och Wieschers Sport lät mig veta att bågen är på väg. Vilket dag som helst landar nya emulsionsrör.
Man kunde tro att allt faller på plats, att allt snart är färdigt för att gasa runt bland andra tokar, men nej. Bilj#EUR"EUR skakar än. På sista provturen, efter att ha haft kardanen nere och återigen monterat, mätt och vattrat, släppte jag ändå gasen i 70 för jag var smårädd att rutorna skulle ramla ur. Smått oplanerat och inte helt genomtänkt provade jag efter vändning om det blev bättre efter ett antal meter med hjulspinn, men det blev det inte. Men det blev inte värre heller. Så jag kröp in under igen. Lös med lampa. Slog på saker. Drog och bände med däckjärn. Hittade till slut något som innan inte fanns, glapp i utgående medbringare i bakaxeln. De var tajta och fina när jag köpt och hängde dit den härom året, men nu flyttade sig medbringaren någon millimeter radiellt med ett tydligt klonk. Jag jublade nästan. Efter lite mer än ett år kan det vara gott att hitta ett fel, även om det är dyrt och jobbigt att lösa. Nu behöver jag inte sätta fyr på den och sänka den i hamnen längre. Lyckan grusades en smula efter diskussion med jänkare som menar att det är ingen fara med det. Så brukar det vara. Å andra sidan glappar allt amerikanskt någon tum eller så. Hoppet lyfte lite igen efter samtal med min äldre, men vise, rådgivare. Han servade små-BMW:ar när de var nya och lite efter, och har skruvat isär och ihop det mesta på dem. Hans svar på hur mycket de fick glappa var kort, "Inte det minsta! Då börjar ju både de, de inre knutarna och till viss del drivaxlarna leva j-ävel där bak. Det går ju inte! Det får du göra något åt.". Jag vet inte, men i helgen åker en E21-diff som jag hade liggande dit. För att se. Original går ju inte, eftersom jag bytte inre knutar för att få dit denna. Jag har inte provat den här diffen innan, men den verkar tajt. Jag borde ju lära mig något på manövern. Och tiden går, det är snart dags att gasa. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
En diffbromsad axel glappar en hel del på utgående flänsarna. Min glappade flera millimeter utan nått som helst problem med obalans. Axlar utan diffbroms glappar däremot inte. Tycker precis det låter som att du har problem med kardanen. Saknas balansvikter eller feljusterad? Kärvande knutkors? Har något delat på kardanen och satt ihop den fel på splinesen? Du får ej ha brytning i Hardyskivan.
Vibrerar det så kraftigt att hela bilen hoppar är det garanterat kardanen som har obalans. Hissa upp bilen på pallbockar eller på billyft. Lägg i en hög växel och lite varv och kryp under och kolla. Man blir rädd vad det skakar i en obalanserad kardan. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Re:
Tackar för lärdom! Jag har bråkat med kardanen i ett år ungefär. Den är renoverad för snart två år sedan med nya kors och mellanlager och har fungerat på plats. Den lackades då, så jag tror jag hade sett om någon vikt saknades. Det här började när jag bytte en tveksam hardyskiva. Lyfte ner och skruvade dit på samma märken, så det är lite märkligt. Bilen/nosen är inte helt rak så jag hade behövt sänka motorn för att få helt rakt, men nu är det väldigt lite. Jag har provat och shimsat och grejat utan att få det ok. Nu är det så rakt att jag tänkte jag att det är kanske något annat. Innan har jag åkt med lite brytning i hardyn, vilket har gått vibrationsfritt men med kortlivade hardy. Och det är precis vad jag gjort idag. Körde med karda och klump, men drivaxlar bortkopplade. Kardanen stod oväntat still när bilen vibrerade. Däremot tyckte jag hörde ett ljud i diffen som var i takt med vibrationerna, ett knackande. Så jag bytte till en annan diff jag hade liggande. Men det vibrerar likadant. Har fått tips att mäta utgående fläns på lådan med indikatorklocka. Jag ska köra den lite mer på bockar och flytta på låda och så under tiden och se vad som händer. Annars får axeln ner. Igen. Så jag kan mäta medbringaren. (Först måste jag bara dra fast fläktbladet igen. Hörde att det skramlade idag, och fattade efter en stund att plastbladet hänger lite löst på remskivan. Så nu måste jag ha ur kylaren så jag kommer åt att dra dem. Det går bra nu..) _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Om någon har delat på kardanens två delar och sen satt ihop den fel så kan du ha alla balansvikter kvar men dom har hamnat fel på varvet. Fick du upp kardanen i samma fart som när du körde när du låg under bilen? Den kan vara hyffsad på de flesta varv men sedan skaka kraftigt vid ett visst varvtal.
Du har styrpinnen på växellådsflänsen kvar? Har du lagret kvar i kardanen som skall centrera i styrpinnen? _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Re:
Kardanen har inte varit isär. Hade den isär tidigare, eftersom en göteborgare satte mellanlagret på fel håll, men satte ihop den efter märke. Och så har den funkat bra efter det. Det enda jag gjorde var att byta hardy. Och jodå, det är värst kring 65-70 och jag hade den där på 4:an hängande i luften igår. Vibrerar i hela bilen, men jag ser inget särskilt på kardan, hardy eller så. Styrpinnen är kvar (det är väl änden på axeln genom lådan?) och bussningen i kardanen bytte jag förra helgen. För säkerhets skull. Nu sitter där en E21 version, eftersom 02-varianten verkar ha utgått. Däremot tänker jag också att det låter konstigt att något skulle vara skevt, om det är värst vid en hastighet och blir bättre över. Om det vore skevt borde det väl bara bli värre och värre ju fortare det snurrar? _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
Du har ingen kardan som du kan låna av någon att prova med? Jag har väldigt svårt att tro det kan vara något annat än kardanen. Du har provat köra bilen i luften utan drivaxlar och den vibrerar. Du har bytt diffklump och problemet kvarstår. Då är det inte drivaxlar, däck, fälg eller diffklump. Vibrationerna är hastighetsberoende och ej varvtalsberoende. Då är det utgående axel efter lådan som är problemet. alltså kardan , stödlager eller medbringare.
Är det däremot varvtalsberoende på motorn så har du andra felkällor som kan vara möjliga. _________________ Fredrik Skog BMW 2002ti -69, BMW 1600-2 -71, BMW 1602 -75, BMW M5 -94, BMW 740iAL -01 |
||
Re:
Precis så jag tänker. Medbringare på lådan eller kardanen. Jag får leta begagnad kardan och försöka mäta medbringaren. _________________ Ola Gustafson BMW 2002 -75 (och Peugeot 104 -83 när jag åker mjukare) |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 2 besök senaste veckan (30941 totalt) |