Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lustigt el-problem i A3an
2850 besök totalt
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare

Hej, vi har fått ett ganska lustigt problem med elen. Länk till bilen här på rejsa finns nedan
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82112&postdays=0&postor . . . .

Elsystemet är helt nydraget. Allting är lött, krympslangat och säkrat, inga genvägar tagna. Det har fungerat alldeles kanon. För några dagar sedan så började batteriet bli urladdat och när jag satte på huvudströmmen så fick jag såklart ström i systemet, men slog jag på någon switch så försvann elen. Stängde jag av switchen så kom inte strömmen tillbaks, utan var tvungen att sätta på / av huvudströmmen ett par gånger så kom det igång igen, men det dör varje gång man sätter igång nåt.

Jag tänkte att det var för att det var för lite ström i batteriet, så vi laddade det fullt, men vi har fortfarande samma problem. Slår man på något så försvinner all el, och slår man av det så kommer strömmen ibland tillbaks och ibland blir den fortfarande borta.

Nästa så tänkte vi att kanske huvudströmbrytaren glappade eller nåt. Så vi bryggade den, men vi får fortfarande samma problem. Inga säkringar går. Jag vet att jag haft ett liknande fel tidigare där något kortsluter så strömmen försvinner men ingen säkring går. Men har kollat längst hela kabelstammen och alla kopplingar, där finns inget som ligger och kortsluter.

Finns det någon som är duktig på bilel som har en tanke på vad problemet kan vara?

Så här ser elsystemet ut..

Andreas Millbro
Stockholm
Här sen Dec 2002

Skulle tippa på att batteriet är dåligt, att det laddar ur kan bero på nån intern kortslutning eller liknande.
Mät spänningen på ditt fulladdade batteri, ska vara runt 12.8 volt.
Alternativt är + eller jord till och från batteriet dåliga, dvs dålig kontakt eller liknande.

Jag hade provat med ett annat batteri först, hjälper inte det så kolla + och - till och från batteriet till din säkringscentral.

Dina symptom låter precis som det man får med ett ordentligt urladdat batteri.

ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Ja så kan det vara. Det är ett batteri som stått tomt ganska länge och jag vet att det förmodligen är dåligt med sjuss i det. Men trodde inte det skulle vara så jäkla klent när det var precis nyladdat. Men ska testa och skaffa ett nytt och testa.

Det märkliga är ju att det fungerade felfritt och så bara kom det över en natt. Det var samma batteri i innan när det funkade väl. Sen som sagt hux flux så bara började det krångla.

Men ska testa med ett annat, så hoppas jag på att det fungerar

RZ
Örebro
Här sen Dec 2004

Tillgång till CTEK-laddare så du kan rekonditonera/ladda det från botten?

http://www.ctek.se/Archive/ProductPdf/MXS%205.0%20Test%20and%20Charge_ . . . .

Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Nja det var som vi testade. Men gick inte. Så jag tror det är ett kasst batteri som vi har på halsen. Kan inte förstå vad det annars skulle vara för fel och problem

Lillman
Upplands Väsby
Här sen Okt 2012

Hej.

Prova att belasta batteriet för att se om det är något klipp kvar i det. t ex. ta en 100w lampa och koppla direkt på batteriet. lyser den som F * N eller glöder den bara ?
(Visserligen är det bara ~8A)

Annars skulle jag göra följande

Du ser ut att ha B+ kopplad till en säkrings plint där allting är inkopplat på varsin säkring stämmer det ?

Slit ur alla säkringar -> slå på strömbrytaren kontrollera funktioner, allting ok Ja / Nej ?

Om ja fortsätt med att sätta i 1 säkring i taget tills du kommer till den säkring som orsakar problemet.

Om Nej, som tidigare talare sa viktigt att kontrollera så att B+ och jord punkter är ordentligt monterade.Hela vägen mellan Batteri + pol och säkrings plint, samt mellan batteriet - och bilens kaross.
Det är väldigt ofta man stöter på att en batteri pol är dåligt monterad eller att någon annan B+ eller jord anslutning är dåligt ansluten.

Har du B+ avsäkrad ? eller går den utan säkring till huvudströmbrytare och sedan fram till säkrings plinten ?
Om du inte har någon säkring vid batteriet, skaffa dig en ampere tång och mät hur många ampere som går genom kabeln när du slår på huvudström brytare. Är det orimligt mycket så har du kortis mot jord någonstans.

Kanske lite rörigt förklarat men svårt att förklara i text.

Lycka till hör av dig annars.

Mvh
Jonas Lillman

Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Jag ska prova belasta det så får vi se..

B+ är kopplad till plinten där alla knappar och funktioner är säkrade innan switcharna. Ska också testa köra ett system i taget och se om jag hittar problemet.

Jag har kollat alla jordpunkter, de är väldigt väl slipade till metall och dragna, samma sak med plus, inte hellt något som ligger emot och kortsluter. Elen är definitivt det som är mest pedantiska i bilen.

Jag har som du säger, dock inte säkrat batterikabeln. Det skulle ju kanske vara bra att göra. Annars tar ju huvudströmbrytaren stryket istället. Å den lär ju vara dyrare än en säkring

super7
Umeå
Här sen Nov 2002

Re:

ChriMa_Motorsport skrev:
Nja det var som vi testade. Men gick inte. Så jag tror det är ett kasst batteri som vi har på halsen. Kan inte förstå vad det annars skulle vara för fel och problem

Provade ni att ladda med en Ztek laddare och det inte går så är batteriet kasst!
Zetek laddaren är för smart den kan inte ladda ett batteri som är kasst.....för att börja ladda
kan man prova att parallell 2 st batterier.

MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002

Sätter en peng på dåligt batteri också. Om det varit urladdat så är det kass.
Dessutom det absolut enklaste att felsöka, bara att skifta dit ett nytt batteri och prova.

Om du har en "riktig" batteriladdare så kan du ju koppla på den och provköra systemet, det kan ju ge en fingervisning.

BMW 330i -05
Citera
ChriMa_Motorsport
Anderstorp
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Problemet identifierat!

En trasig kabel mellan batt och huvudström...

Tack alla för hjälpen!

Skruva banåkabil
2850 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande