Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Kumho Ecsta XS KU36, erfarenheter?
5695 besök totalt
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare

Hej, jag har läste en del om detta däcket och det verkar ganska intressant.
Det verkar ligga bra till prismässigt och finns i många olika storlekar.

Ettdäck som går att köra på till vardags och även nöta varv på bana till ett bra pris
är väldigt intressant när man inte ha bagageutrymme i bilen.

Jag läser tråden om Federal 595 RSR och det verkar ju helt klartett intressant däck,
fasten del verkar ha problem med sprickor.
Detta däcket ligger i ungefär samma prisklass som Federal 595 RSR.

Är det någon som har erfarenhet av detta däcket?
Skulle vara intressant om någon har jämfört det mot just 595 RSR.

Mvh, Per

Söderköping
Här sen Jun 2007

Jag har kört på det däcket några säsonger och är väldigt nöjd, priset är ju kanon och tycker prestandan och livslängden är mycket bra.
Bytte från Dunlop sp sport maxx och skillnaden var markant på bana, ca: 2 sek på mantorp.

Planerar att byta till riktiga R-däck vart efter men ekonomin hänger inte med så i år lutar det åt KU36 igen men med lite bredare dimensioner.

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Wärhner
Huddinge
Här sen Nov 2002

Vart hittar ni det däcket i olikabredder?

Där jag hittat det däcket så finns det endast i typ EVO X dimension (245/35-18)

Nu: Legends car Ford 37 sedan
Tidigare: 968CS, 997.2 T, 997GT3CS, 996GT3CS, E46M3, Skyline R32GTR, Corsa A 2.0 16V "Jäger", MGB GT -69
Citera
Aerodynamic
Alingsås
Här sen Sep 2005

Trådstartare
Re:

NIzmo skrev:
Jag har kört på det däcket några säsonger och är väldigt nöjd, priset är ju kanon och tycker prestandan och livslängden är mycket bra.
Bytte från Dunlop sp sport maxx och skillnaden var markant på bana, ca: 2 sek på mantorp.

Planerar att byta till riktiga R-däck vart efter men ekonomin hänger inte med så i år lutar det åt KU36 igen men med lite bredare dimensioner.

Låter intreseant, kan du ligga och nöta varv efter varv eller överhettar du däcken? Hur ser dom ut efter en
dags bankörning?
Känns som Kuhmo kanske har bättre kvalitet, men dom som har fått sprickfria RSR däck verkar anse att det är ett snäpp upp mot Ku36, enligt vad jag läste på utrikiska forum, dock verkar det inte vara mycket tyngd i deras slutsatser.

Mvh, Per

Söderköping
Här sen Jun 2007

Tycker jag kört flera hårda varv efter varandra utan att märka av nån överhettning eller försämring av grepp, oftast kör man ju trackday-pass på ca: 15 - 20min men brukar köra så hårt det går när trafiken tillåter.
När man kör avkylningsvarv i lugnt tempo och rycker lite i ratten fram och tillbaka så känns det lite svampigt men inget som märks när man kör med högre tempo.

Hur däcken ser ut efter en dag är nästan det som man förvånas mest över då dom inte alls ser ut att bli slitna (som man läst att riktiga r-däck kan bli efter en dag), lite gummikorvar här o där som det ska vara men annars inga konstigheter, framdäcken ser iof lite "glansiga" ut på ytterskuldran men tror det hasar lite lätt för mig då jag tror jag haft för lite camber fram.

Kan vara värt att nämna att jag inte testat nått annat däck "anpassat" för bana mer än detta så har svårt att säga om det är bättre eller sämre än t.ex Federal

Wärhner skrev:
Vart hittar ni det däcket i olikabredder?

Där jag hittat det däcket så finns det endast i typ EVO X dimension (245/35-18)

Där jag tittar just nu är däckonline.se , verkar även finnas på infosite.se

200sx rs13 - Mantorp 1:34.56 (2011) Sviestad 1:05.15 (2012)
Honda Civic Type-R - Mantorp 1:34.293 (2018) Sviestad 1:05.67 (2019)
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Testat på en BMW 325ti Compact E46.

Nu har däcken fått bekänna färg för första gången under en heldag på Mantorp Park. Blev fyra pass om 20 min vardera under dagen. Jag körde med ca 2,6 grader camber fram och ca 1,3 grader bak. Det var torrt på banan hela tiden och tempen låg väl mellan 14-18 °C under dagen.
Däcken i fråga är Kumho Ecsta XS KU36. 225/45-17" fram och 235/45-17" bak

Beteende:
Mitt första intryck av däcken på bana var att de inte var "gatdäcks-hala" ens när de var kalla. Självklart så behöver de ett par varvs uppvärmning och när de är uppe i temp så bjuder de på riktigt bra grepp. De känns ganska pålitliga och bjöd egentligen inte på några obehagliga överraskningar under dagen. De få gånger som det blev lite dramatiskt så upplevdes det mer som att däcken "tuggade" än att de "kasade", vilket jag bedömmer som väldigt r-däcks-likt beteende. (Mina referenser är Yokohama A048 och Toyo R888, båda på en Miata).
Det där sista lilla supergreppet som man får med ett rent r-däck saknas så klart, men det är inte långt därifrån.

Däcktryck:
Det är svårt att veta vad man ska lika på för tryck med ett ganska så oprövat däck. Jag försökte ligga på 2,5 bar varmtryck hela tiden. Efter första passet hade jag 3,0 bar varmtryck så då släppte jag ut 0,5 direkt och sedan lite efter varje pass för att ligga på 2,5. De två sista varven på tredje passet tyckte jag att bakänden började kännas lite sladdrig så då släppte jag ur till 2,3-2,4 bar bak. Men jag skulle nog egentligen tryckt i 0,1-0,2 bar istället för de blev sladdriga i slutet av sista passet också.
Framdäcken märkte jag aldrig några tendenser till överhettning eller liknande på.

Vet dock inte om det är rätt att försöka ligga på 2,5 bar för att få ut max grepp ur däcket. Någon med erfarenhet av däcket eller liknande däck får gärna ge sin syn på saken

Slitage:
Såg ut som att jag lyckades använda i stort sett hela slitbanan på framdäcken. Men inget jätteslitage noterat, så håller nog många liknande bandagar till. Jag ska försöka komma ihåg att ta kort på däcken efter nästa bankörning.

Sammanfattningasvis så är jag jättenöjd med däcken så här långt. Känns inte som att däcken är någon stor begränsning för att åka fortare med min bil än så länge. Är betydligt mer likt ett r-däck än ett gatdäck.

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Bumpar tråden lite. Borde finnas fler erfarenheter nu.

Hur är:
Stabiliteten i däcken? Mina Goodyear eagle f1 vek sig så jag nästan nötte på sidan trots högt tryck
Hållbarhet per krona?
Våt/kallgrepp?

Jag kör en impreza som är elak mot ytterkant/sidan på framdäcken så jag behöver en stadig stomme och hållbar blandning där.
Jag kör mest konbana och gata så det blir sällan långa pass (risken för överhettning är alltså inte så stor).
Är det ett däck för mig?

Var inne på Nankang Ns2r men dessa har stigit i pris och sedan har jag stött på detta däck som också lockar.

Citera
seagull

Här sen Feb 2012

Som standarddäck. Veka stommar. Vid bankörning, bästa greppet i första kurvan, sedan bara sämre, överhettar snabbt. Av någon anledning mycket tysta. Sålde mina och köpte V70.

Erik Nilsson
Köping
Här sen Jun 2014

Då blir det att kolla vidare då, tackar!

Citera
Däck för banåka
5695 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande