Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 19299 besök totalt |
Dödlig olycka på VLN 28/3 2015
Tragiska nyheter från ringen. Under dagens VLN-premiär har en bil gått av banan vid Flugplatz och landat bland publiken. Flera skadade och en död. ![]() http://www.swr.de/landesschau-aktuel http://www.vln.de/de/news/3844/vln-a |
Jag hörde det från dom som är där och körde
![]() Nissmo som gick över räcket vid flygplatz och träffade några fotografer ![]() Tävlingen rödflaggades efter 2 timmar. Turistkörniningen inställd imorgon. |
Mer info och film på eländet (vill ej lägga upp här så klicka själva om ni vill se)
http://bridgetogantry.com/2/index.ph |
|
Tänk att detta kunde vart alla av oss Ringen nördar som står och tittar på VNL race nere på sidan om ringen,
Snacka om sjukt känns som det sista ikväll handlar om är att bry sig om bilar! Alla mina tankar går till mina landsmän där nere som var inblandade i denna hemska olycka. ![]() Mvh _________________ Klaus Schöps. |
Fruktansvärt hemskt för alla inblandade MEEN jag läste på någon nyhetssajt att de drabbade befann sig innanför säkerhetsavspärrningarna. Alltså utgjorde dom isåfall en säkerhetsrisk, mest för sig själva och fick tyvärr idag betala ett dyrt pris för det. Jag säger inte på något vis att dom förtjänade detta, absolut inte. Men säkerhetsstaket, avspärrningar, avåkningszoner etc MÅSTE alltid respekteras om man har livet kärt.
_________________ Stefan Erlandsson Bmw 323ti E36 Compact -99 |
Enligt vad jag hörde så var det inte tillåtet att stå på det området för fotografer
![]() |
Som en konsekvens av olyckan så förbjuds många klasser just nu.
http://www.dailysportscar.com/2015/0 _________________ Jens Lanvin |
inte alls bra för Ringen som redan är hårt drabbad av en massa elända, förlusten av F1 var väl ett slag under bältet också..
Vi får hoppas dom löser detta så att både VLN och 24 timmars går att genomföra med dessa bilar på plats som är en stor del av upplevelsen. _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
Som de säger kan det ju inte vara "business as usual" efter en sådan här händelse, DET skulle äventyra racingen på ringen på riktigt. Vad man faktiskt kan göra för att förhindra att det upprepas är ju en verkligt svår fråga men att inte göra något alls måste faktiskt vara helt uteslutet.
_________________ Johnny Lindén |
|
Kanske dags att "släta till" krönet vid Flugplatz? Kanske Schwedenkreuz också? Liknande ändringar har ju gjorts tidigare. Att förändra banan lär väl ta tid så kanske någon form av hastighetsbegränsning i dessa "lyftpartier" tills vidare?
_________________ Fredrik Nyström EVO VI TME -00 C220 d kombi -16 |
Det stora problemet här är ju knappast varken biltyperna eller banans utformning eftersom det normalt sett fungerar och har gjort det under lång tid. Lösningen på problemet bör vara rejäla avspärrningar så att det inte finns någon för bilar att träffa om samma sak händer igen.
Börjar man ta bort de karakteristiska delarna av banan i alltför stor utsträckning tappar den sin dragningskraft. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
Tror det är fel väg att ändra banan. Tror nog mer på att göra ett te x aeropaket som är till nurburgring och ställa ner effekten på gt3 bilarna. Förbjuda att folk står i avvåkningszonerna i vissa kurvor som t ex flugplatz.
_________________ Peter Larsson |
![]() |
Nürburgring
![]() |
1, 2, 3 >> 19299 besök totalt |