| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Frågor kring bränsletank.
|
1474 besök totalt |
|
Hej. Har lite frågor kring bränsletank och installation. Och ni verkar veta vad som gäller. Har sökt runt men inte hittat något svar. Har möjlighet att komma över tankar i rostfritt som har använts som filterbehållare till en tvättanläggning. Tjocklek på materialet har jag ingen aning om men vi har ca 6 bar i tryck på dom. Nu är dom cylinderformade och ca 80 cm höga och 20-25cm i diameter. Om man kapar ner en på längden så den rymmer 30 liter och ställer den upp i bagaget, finns det någon anledning att sbp skulle beklaga sig när jag ändå ska göra en reg besiktning. Om man kan ta med att tanken är flyttad till bagaget istället. Eller funkar det att ha den liggandes? Har visserligen inte räknat hur stor den blir men lättast är ju att ha en plan yta mot golvet. Hade passat fint under hatthyllan. Bilen är en 940 - 91 med rensad inredning och brandvägg i plåt. _________________ Jens Pedersen |
||
|
Från och med 1971 års modell ska tanken vara krockprovad, så ja, det finns anledning för besiktningsorganen att ha åsikter om att du byter tank.
Ska bilen pga andra ändringar reggas som ombyggt fordon är det dock en annan femma. Då krävs det inte att tanken är krockprovad om den är av metall. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Hoppades att du skulle svara
Nja inte ombyggt, ska bara ändra antalet passagerare. Krävs en hel del för att klassas som ombyggt fordon har jag för mig. Så då är det helt kört då? Om jag inte köper en krocktestad tank då. Kan man ta en mindre och mer kompakt tank från en annan bil och sätta i bagageutrymmet? Den är ju krocktestad? _________________ Jens Pedersen |
||
|
De flesta besiktningsorgan menar att det är både tanken och dess installation som ska vara krockprovad (hur tanken beter sig vid en olycka beror ju också på var/hur den är monterad), så en annan standardtank är inget säkert sätt att klara sig heller, tyvärr.
I praktiken är det alltså nästan omöjligt att byta tank på lite nyare bilar som inte går som ombyggt fordon. Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
Den befintliga börjar bli lite trött och sliten, och det känns lite tråkigt att hänga upp en ny när man kan få en smidigare installation genom att montera en i bagageutrymmet. _________________ Jens Pedersen |
||
|
Re:
Tyvärr som jag befarade. Kanske ska fundera över det här. Men gäller det även Fia godkända tankar eller bara hemmabyggda? _________________ Jens Pedersen |
||
|
Det gäller alla tankar, FIA-godkännandet är inte kopplat till kraven för gatbruk alls (det är ett ECE-reglemente som styr krockprovningen för gata).
Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1474 besök totalt |