Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,0 -94 *Vilar sig i form...* | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (51285 totalt) |
Mitt i påbörjat motorbygge till min 323ti för att krama ur några hästar till dök ett mycket oväntat och lyckat tillfälle upp som skulle innebära 116 extra hästar, så jag slog till!
Härligt ljud och den går riktigt bra tycker jag nu, men det är bara en tidsfråga innan man vänjer sig. Funkar fint att köra på vintern, jag har inte plats att ha den stående i garaget där jag skruvar. Den känns som ett bra utgångsobjekt. -Frisk i plåten och maskineriet vad jag vet -Defekt AC så jag kan plocka bort den med gott samvete -Igenlagd baklucka med regplåten ditslängd mitt på kofångaren, ingen designmässig fullträff så jag skaffade fort en glasfiberlucka -Tyvärr har den taklucka, så den får stelopereras -Snygg färg, diamantsvart metallic -Fin svart skinninredning jag tänkte försöka sälja -19" sommarfälgar som också ska säljas Det som är påbörjat nu är att byta bagageluckan, jag gillar CSL-looken och hoppas det blir bra och gör lite nytta även på e36. Det verkar kunna bli bra... Lite färg på den så blir det nog bra. Har också bytt ut stylingbaklamporna med alger inuti mot original eller om det nu är kopior. Vi får se vad det landar i men den skall i alla fall bli lättare och roligare! _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Jättekul! Jag ska bara kolla med Greken, som kanske skulle komma och köpa lamelldiffen från 200:an, annars är det en perfekt roadtrip. Nu sitter det några slitna orginal dämpare på som passar bra så här års, och inget annat skoj än, men diffen är nyrenoverad och mina GAZ från compacten skall passa... Det kan ev bli lite pyssel bak med längden men det ska lösa sig.
Tack! Det här ska bli skoj! 200:an är på väg bort i delar, karossen är kvar ännu. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Nu har jag skruvat en stund i tysthet. Det har inte skett några enorma framsteg men har i varje fall kommit en bit på väg.
När jag summerar vad jag gjort så kommer jag fram till att jag mest pysslat med kosmetika. Hmm, inte likt mig. Tanken först var att hemmalacka alla åka-fort-delar i blanksvart och göra det enkelt då jag aldrig någonsin blivit nöjd med resultatet när jag gett mig på metallic. Men garagekompisen David hejade på mig och bakluckan har fått diamantsvart metallic-färg och blivit monterad, det man saknar i talang att lacka får man kompensera med noggrannhet och uthållighet med våtslippapper... Tur att även David har bra tålamod och hjälpte till. En bit på väg, men lite mycket apelsinskal och inlackat skräp Sådär, någonstans får man hejda sig, det är ju bara en räserbil... Hade ingen bra bild på när nummerskylten är uppflyttad Sedan kände jag ett starkt behov av att få ordning på frontpartiet, jag gillar verkligen inte (de lätta) stylingframlamporna och compacten såg ju mycket kaxigare ut. Så den fick släppa till GT-läppen. Ordningen återställd! Fronten är monterad med oerhört sportiga snabblås och dessutom sitter det mycket snabba bogseröglor på bilen nu. Framlamporna är utbytta till mer originalliknande varianter. Sedan funderar jag på att byta till orange blinkers runtom och blåvita BMW-emblem, jag har en komplett uppsättning blinkers liggande... Sedan har jag lärt mig vad B-ware på tyska ebay betyder, typ andrasortering, reklamationsgrejer. Ljusbilden var lite överraskande: Fick roterat linsen så blev det mer som man är van vid. Har botaniserat lite bland fälgarna med och provat gatdäcksfälgarna: Räserfälgarna: Och sedan monterade jag de vansinniga 19"-fälgarna (19" är inte klokt ) för att ta snygga kort och sälja de, men nu såg det riktigt styggt ut så jag får nog behålla de ändå. Att-göra-listor i nuläget: Inför första bankörningen (12/4): -Service, olja/filter -Byta bakaxelolja (nyrenoverad) -Byta bromsvätska (urgammal) -På med sportiga belägg -Bygga bromskylning -Ev. byta camberstag -Hjulinställning -Valsa skärmkanter -Kolla hjullager bak, har fått för mig att det väsnas bak i högerkurvor (de är nästan nya) -Distanser till bakdämparna för att få mer drop På sikt: -Felsöka och få ordning på ABS -Byta fläktmotstånd så fläkten går på fler lägen än 4 -Slänga bort AC-kompressor, hela systemet var ruttet så bara att slänga tyvärr -Köpa och montera passagerarstol -Byta njurar -Fullbur _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Ääh, du ska inte ha neonljus också när du ändå håller på
Bromskylning säger du...det har jag också funderat på att bygga. Vi skulle ju kunna slå våra (o)kloka huvuden ihop och snickra ihop något. Har funderat på varianten rör - svetsad avgasklamma som fästs i fjäderbenet. "Räserfälgarna" = _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||
Hydroscand har slang , 1561 heter den. 2,5" räcker nog bra och passar rörstumpen. Liten begränsning av styrutslaget med distans i styrväxel är bra också. _________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Bromskylning bygger man snabbt på dessa bilar. Jag tog loss bromssköldarna på min och svetsade in avgasstumpar.
Vad är det för fel på njurarna? Jag har original på min turbo om du vill byta? Och ABS-punkten är väl redan löst Felsökt iaf ... //AL _________________ A1exander Wi1borg M2F87 Competition + V70II Sodi DD2 |
||||||||
Tack! Det ser vi fram emot!
Då ska jag inte nämna vad jag gjorde med framlamporna... Ja det blir riktigt bra med Team Dynamics-fälgarna, får valsa lite bak bara.
Jag köpte någon slang där i 2,5", de hade inte den tunnaste så jag fick någon som var någon my tjockare. Styrstopp har jag liggande på hyllan, vill ha så lite som möjligt så det finns marginaler att hämta hem förväntade och oväntade sladdar. Stort tack för tipset förresten, nu har jag en fullbur liggande hemma!
Det såg inte så dumt ut heller med att bara svetsa in en stump. Njurarna är spruckna på några ställen också är fästena lite halvkass. Framförallt så fick jag ett infall med eBay framför näsan. Jag har faceliftnjurar förresten. Nja, jag har haft isär bromslägesgivaren och lödningarna var helt kass. Så jag lödade ihop det och monterade den igen, men får inte bort ABS-lampan, ska upp till en kompis i helgen och koppla upp och kolla felkoder. (Jag har en manick till det men den funkar inte på så gamla modeller) Har kommit en bit på väg i alla fall. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Snarare ljusare. Efter älgepisoden med Nissan tänker jag lite mer på hur det lyser så nu sitter 200:- Kina-xenon på 55w i helljusen. Det blev inte bara bra, det blev lysande! (Man vet aldrig med billiga eBay"fynd") Nu är bakskärmarna valsade, fram får det plats tror jag, skulle det skita sig får jag ställa lite mer camber, på bekostnad av caster vid det tillfället. GAZ-dämparna från compacten sitter nu på plats, de är lite kortare bak så vid första monteringen fick jag förspänna så hårt så jag fick bara 10 mm drop för att landa på en vettig höjd. Det blev lite nervöst så jag gjorde mellanlägg mellan dämpare och fjäderbenstorm, och sänkte lite så nu har jag 40 mm drop och det känns betydligt trevligare, men lite till hade inte skadat. Det är fullcoilover så bak sitter förstärkningsplattor och fram är de nu monterade med Millways topplagringar, riktigt bra att muttern är försänkt så man kan få till den där lilla extra cambern och castern samtidigt. Började också känna på camberstagen bak som skall bytas för att se om det var Max camber och så det är uppmjukat inför bytet, men yttre excenterskruven satt helt sjukt så jag kommer få gå loss med gasverket ordentligt och då är det säkert någon bussningar i armen som går åt skogen så det får vänta. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
För mig räckte det faktiskt med värmepistol en bra stund på bult/mutter, bussning var nog aldrig i fara. Har nya bultar om du behöver. Och justerbara camberstag men det har du kanske redan.
_________________ M @r cus S v e nning son Bmw 328 coupe -95 VW Golf GTE Skoda Enyaq VW Caddy -16 |
||||||||
Det var värst, jo jag har stag med nya skruvar till liggande hemma, det är bara att de ska bytas och jag kände inget större sug att sänka ner diffklumpen, det är lite annat som behöver ordnas till innan första bankörningen och som får gå före. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Den där skruven hade fastnat totalt när jag bytte mina armar. Slutade med att jag drog av den och fick borra ut den. När det gäller de inre skruvarna så lossade jag k-staget och samtliga skruvarna till diff-fästena så den gick att sänka något. Lite trixigt innan man fick till rätt vinkel samt sänkt den till rätt nivå men väl där gick det smidigt att få ut skruvarna. _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||
Det låter bra, har du gjort det så kanske till och med jag löser det, vi har en hel del finurliga verktyg i garaget med så det ska nog gå att komma åt. Då var årets/bilens shakedown avklarad Kinnekulle 12/4 med Gruffman Racing, många trevliga och snabba bilar (och team/förare). Bilen går fint och jag känner att jag inte känner bilen alls på samma vis som compacten, men vi ska nog hitta dit. Spänd förväntan med en allt för skiten bil, det trilskades när jag provkörde med R-däcken kvällen innan, vi fick ta in den igen på kvällskvisten för att valsa bakskärmarna ytterligare och höja den något bak istället för att tvaga fordonet. Inför körningen gjordes de flesta planerade förberedelserserna. Distansbrickor mellan bakre fjäderbenslagringar och fjäderbenstorn Bytte oljor i bakaxel, motor och bromsvätska Gjorde ett tappert försök att få ordning på ABS:en, "Brake travel sensor" som sitter i bromsservot brukar kunna vara en felkälla om det är konstiga felkoder tipsade AL om Mycket riktigt så hade lödningarna släppt och efter att ha lödat ihop och satt tillbaka den hade jag gott hopp om att det skulle fungera, men icke! Förra ägaren (som jag känner väl) sade att den hade fungerat tills han stod och gjorde en brinn-ut för att göra slut på de gamla däcken och då hade den plötsligt dött. Så det känns lite osannolikt att flera fel skulle ha uppstått samtidigt. Hur som helst så körde jag några varv och konstaterade att då däcken började närma sig något som liknar temperatur var beläggen överhettade och rent farliga, efter att ha kört ett par kortare stinter så blev bromsarna marginellt bättre. Men fortfarande värdelösa, jag muttrade lite över bromsarna efter ett par varv och körde in emot depån gång på gång. Jag var sent ute med att beställa och var lite extra krånglig så därför var de inte bytta innan, jag tänkte att nya standardbelägg skulle klara en körning. Men nä. Det märktes att det var kallt i asfalten med. Det blev ett fåtal varv, kanske 20 totalt i makligt tempo för att känna på det och försöka få upp lite tempo. Men då såg jag oljefläckar där bilen hade stått i depån, anslutningen till en servoslang hade börjat läcka och det var rejält söligt under bilen. Det ihop med bromsarna och att det var första körningen gjorde att jag lastade bilen på kärran igen för att få ordning på allt hemma i lugn och ro. Det blev i varje fall personbästa, fast ett dåligt sådant och det ska kapas 2 sekunder till på det under säsongen hade jag tänkt. 1:03.78. Ca 0,5 sek snabbare än compacten i sina glansdagar. Bra att börja med en hög tid så jag kan kapa lite åt gången och vara nöjd med alla käcka uppgraderingar som görs under gång. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Eftersom det är Falkenberg på torsdag och Kinnekulle på lördag så var det bara att ligga i, och ta tag i de bekymmer som varit. Sedan får man hoppas att det inte dyker upp allt för många eller allvarliga nya.
Först ut var servoläckan. Troligen läckte det vid ena anslutningen till behållaren. Efteråt bytet fyllde vi på ny olja och försökte lufta ur systemet, vred från stopp till stopp och såg till att det var bra med vätska i behållaren. Men det låter som att det är luft i när man närmar sig ändlägena. Nu är det torrt och fint vid slangar och under bilen, hoppas det håller i sig när det pressas lite mer på bana. Sedan fick vi hem ett gäng klossar, det blev inte samma uppsättning som planerat, jag var nöjd med det jag hade på Compacten men det är alltid kul att testa lite Fick lite Farbror Frej-feeling när vi lade fram det här: Sedan fick vi på lite färg på det och gjorde fästen innanför fronten som känns som att de blev stabila och bra. Nu kluras det på på att få till trattar i fronten som inte krånglar till det när fronten ska loss snabbt och lätt. Sedan åkte min gamla bil iväg på nya äventyr. Eller rättare sagt det som var kvar av den. Känns skönt att kunna släppa det projektet. Fick även äntligen bytt fläktmotståndet, skönt att kunna köra fläkten på mer än 0 och 4. Felsökning av ABS:en gav att Brake pedal sensor (bromspedalslägesgivaren) nu gav rätt värden, 250 ohm med pedalen i utgångsläge och när det börjar ta emot steg den upp emot 500 ohm. Max är 1000 ohm men det uppnår man normalt inte med avstängd bil vid test, så den ska vara ok nu. Sedan mättes hjulgivarna upp, det går att göra smidigt vid ABS-enheten, samtliga låg nära 1100 ohm precis som de skall. Efter det testades voltsignalen vid rotation, den mäts med multimetern i växelspänningsläge, man skall hålla samma hastighet på hjulen man provar och det gav 0,25 V på båda framhjulen. Sedan hissades bakänden upp och då blev det 0,25 V på VB och 0,15 V på HB. Avvikande signal innebär att det är bara att byta, så nu ska det handlas givare, jag är inne på att köpa original för att minska risken för krångel och de borde kunna finnas på hyllan. Det hade varit kul att få igång ABS:en innan torsdag då bilen skall introduceras för Falkenbergs motorbana. Med de nya beläggen känns det som det är sjukt bra bett i bromsarna och risken för bromsplattor är rätt stor med den ovanan. Det biter som attan redan vid lättare pedaltryck. _________________ VW Golf Sportswagon R -17 |
||||||||
Snyggt jobb med bromskylningen! Om regbesiktningen går vägen denna veckan kan jag ta mig en sväng till Varberg för lite inspiration. Tror dock inte jag hinner hänga med till Falkenberg, mycket på jobbet nu. Får ta de ledighetstimmarna senare istället!
Gött att du fick iväg Nissan också! _________________ David Jovén BMW M3 3,2 -96 |
||||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW M3 3,0 -94 *Vilar sig i form...* | 1, 2, 3, 4 >> 6 besök senaste veckan (51285 totalt) |