Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3997 besök totalt |
Dunlop Direzza DZ03G
Någon som har erfarenhet av detta däck? Hittar inte mycket information här på rejsa. Kanske någon som kan göra en direkt jämförelse med Kumho Ecsta V70A som verkar vara populärt. Tack på förhand! ![]() |
Jag har kört det på min BMW några träffar.
![]() Körde 195/50 15" och jag tycker det funkar helt okej. Var inte jätteimponerad efter det jag hade läst om däcken. Hade sett nå'n tråd där däcken höjdes till skyarna. Jag har även kört V70A i samma dimension på samma bana två veckor senare för att jämföra. Dunlop-däcken misstänker jag hade hårdare gummiblandning än Kumho-däcken och jag tyckte att de inte hade samma absolutgrepp. När man laddar på så tycker jag båda släpper ungefär likadant. Om man jämför så släpper Toyo 888 greppet snällare. Skulle nog säga att jag föredrog Kumhosarna. Inte enormt mycket, men ändå. Kan dock vara lite vinklat då jag körde fortare med Kumho-däcken. ![]() Tror att 03G har hårdare stommar än V70A i den dimensionen. Spårar betydligt mer och är mycket jobbigare att kränga på fälgarna. ![]() Kan inte hävda att jag har gjort en jättevetenskaplig jämförelse, men lite inputs blev det ändå. ![]() Glöm inte att det kan skilja endel mellan olika däckdimensioner. _________________ ![]() |
Efter en säsong med #21 bmw cup så måste jag säga att det är ett riktigt bra däck.
Tål tyngre bilar bra. #21 väger 1400kg och det var ett mycket jämt och bra slitage på dom. Orsaken till att det inte går att hitta mycket info om dom måste ju vara att det inte varit någon tilldelning till sveriga förra året. Det mesta gick till någon enhetsklass i europa. Vi handlade på demon tweeks. /Calle _________________ Carl-Johan Sjöberg |
Jag har kört med dessa på min evo 6a sen förra året. Jag kör med hård blandning. De har varit väldigt slittåliga. Jag kommer nog kunna köra med dessa till säsongens slut. I regnet är de, såklart, livsfarliga och ja, de spårar jättemycket.
Väl på banan gäller dt att få upp tempen innan jag känner att de greppar riktigt bra och sen krävs det ganska många hårda varv innan jag känner att de överhettar. Jag vet ej om jag väljer hankook TD eller dessa igen nästa gång jag behöver nya. Men jag kan iaf rekommendera dem. Köptes på MrTyreMotorsport till en rimlig peng. _________________ Chris Marnoch |
Fick aldrig några 03G, men körde 02G på min m3 e46'a för ett gäng år sedan. Där jag tyckte de var bra mycket bättre än r888, de höll klart bättre och var trevligare i regn.
Men sen vart det svårt få tag på dem och även 03g, priserna vart löjliga. Men vad jag hört från dem som kört 03g verkar de mer än nöjda, och i jämförelse med Kumho verkat hålla lite längre.( Ej kört Kumho själv). _________________ Filip Åhrberg ----------------- Porsche 944 Turbo Cup 3.0l 16v |
Förmodligen jag som höjde dom till skyarna i en jämförelsetråd som är "klistrad" i däckforumet.
Mellan, michelin cup, 888, och 03G tycker jag att det är bra mycket bättre på alla punkter utom våtegenskaper där Toyona är outstanding. Man kan dela in det så här, Fäste/snabbt. Regn. Hållbarhet. Pris Dunlop. 1. 2. 2. 3 Michelin cup. 2. 3. 3. 1 Toyo. 3. 1. 1. 2 Många tycker att Toyona slits fort och får det så kallade toyovecket men det är inte min uppfattning. Toyodäcket kräver lite mer lufttryck för att gå bra och bli stabilare. Nu är min gammelporsche och kanske även min körstil förmodligen annorlunda i hur den hanterar däcken. Men detta är i alla fall min högst subjektiva uppfattning. _________________ Anders F@lk 993 C2 944 KULRÄSERN 997.2 GT3 3.8 GT4 2016 Ex. 964RS HÄRLIGT RÖD Ex. BMW M3 e46 Ex. Be yourself, everyone else is allready taken |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3997 besök totalt |