| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
sachs supertouring stötdämpare
|
1677 besök totalt |
|
Har köpt ett mindre parti Sachs dämpare. I satsen ligger ett par märkta bmw med art nr 115 995 080. Har googlat runt lite men kan ej finna vad dom kan vara till. misstänker att dom är ca 10 år gamla. nypris 3300 kr styck Någon som har någon gammal lista så man kan identifiera dom ?? _________________ Mikael Brandstedt |
||
|
Artikelnummer passar varken in på BMW eller Sachs.
BMW har xx xx x xxx xxx (oftast anger man bara de sju sista siffrorna). Sachs har xx xxxx xxx xxx. Tex min gamla Sachs Super Touring dämpare till min BMW E34 535i hade 10 1500 170 729. Har du läst av rätt? Har du en bild på hur artikelnumret är angivet?
_________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
|
Re:
De till vänster ser ut att kunna vara tvåtums/51 mm ersättningsinsatser till fjäderben, vilket gör att de KAN passa mekaniskt på en hel del BMW-modeller, såväl som andra bilfabrikat. Passande att bygga om till 5.25"/60mm "coilovers" också. Mät den "nedre", insmalnade diametern på bilden, så vet du. T ex på E30 hade 318iS och uppåt 51 mm, medan enklare modeller hade klenare, om jag minns rätt. Sen behöver ju längden och dämpkarakteristiken passa, förstås. _________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
|
Ok, det nummer verkar ju vara ett riktigt Sachs artikelnummer!
Så jag gick direkt till ZF-Sachs katalog och började att slå upp mina gamla Super Touring dämpare och de fanns där!
Men när jag sökte efter 88 1500 995 080 dök ingenting upp :-( Körde lite wild cards, och det dök upp några runtomkring (085 och 086) men inget på 080. Dessutom är dessa Performance Sport och inte Super Touring. Det är faktiskt så att alla 88 1500 995 ??? är av typen Performance Sport (fick 92 träffar), inga är av typen Super Touring.
EDIT : Kollade för skojs skull vad 085'an och 086'an satt på - om man kunde dra lite ledtrådar därifrån. Men 085'an satt på VW Golf III, Golf IV Cabriolet och Vento. Och 086'an satt på Opel Astra III (F). Så där fanns inga ledtrådar heller. _________________ Henrik Johannisson BMW 323i E30 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1677 besök totalt |