Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Nybörjarsvängåkaforum Offsetets betydelse | 4396 besök totalt |
Letar efter nya fälgar till min 4C. Inte mycket på marknaden om man vill ha den mindre storleksuppsättningen som krävs för att det ska gå att hitta några R-däck. Novitec har en uppsättning men de breddar en del, det är säkert snyggt men jag är väldigt nöjd med hur bilen beter sig och bryr mig extremt lite om kosmetiska hänsyn som fyllda hjulhus.
Fram flyttar de ut 8 mm och bak 14 mm. (Per sida.) Är jag sjåpig och borde egentligen bara kamma mig eller kommer det att påverka vägegenskaperna? Och i så fall på vilket sett? _________________ Johnny Lindén |
||||
Det blir ju lite annan scrubradie osv, jag hoppar ut 30mm när jag slänger på bandäcken. Det ger rätt mycket mer tillbaka i ratten (inget servo), skump och bump tar sig tillbaka mer, men också lättare att känna när det låser upp. Sen såklart lite tyngre att ratta, men på bana passar det rätt bra.. Du har ju betydligt mindre, lär ju inte vara nån megaskillnad direkt.
_________________ Cédric Nyberg Porsche 924 Turbo Toyota GT86 Formel Vee Veemax MKIVB 1970 www.instagram.com/garagecedric/ |
||||
Bara för det skall jag ge min input . Har liknande erfarenhet som Cedric, min bil reagerade riktigt bra på lite spårviddsökning. Numer är det en mod jag förespråkar dock gissar jag att man nog får hålla koll på hjullager, det blir en lite annorlunda belastning när man flyttar ut hjulen (eller in).
_________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||
Och??? Olika bilar är ju olika känsliga.. Finns det bara dom fälgarna du har från fabrik, eller finns det andra alternativ med annan bredd och ET? OM det finns så kan man se om dom har liknande ET som dina tilltänkta. _________________ Christian Carlsson http://www.nogg.se/christianracing http://gtr.forum24.se/gtr.html Porsche 944 3,0 16v pcs#14958 |
||||
Det är väldigt tunt med fälgar till 4C i den mindre storleken. Min bil kom med de större, 18 fram, 19 bak men i de storlekarna finns det inga R-däck. Så antingen ska jag köpa en omgång OEM, ganska dyra och lite tråkiga eller så blir det en omgång Novitec och det är de som dels är en halv tum bredare, dels något tyngre och dels flyttar ut spårvidden lite.
_________________ Johnny Lindén |
||||
Jag har inga erfarenheter att dela med mig av ang offset-ändring men en tanke bara...
4C:n tog väl tillbaka 5x98-bultcirkeln, så du kan köra 5x100 och få massvis med valmöjligheter om du tycker att flytande kona är okej. Annars är frågan om de dimensioner/offset du behöver finns bland äldre Alfor med 5x98-fälgar, men då blir det ju begagnat och dessutom är de ofta rätt tunga. Ett par funderingar bara. _________________ Filip Norén, Malmö | Miata NA | BMW E46 Touring |
||||
Ok, jag hade ingen aning om att man kunde köra 5*100, jag trodde att man var tvungen att ligga exakt. Samtidigt ska jag erkänna att jag nog skulle vara lite feg att köra något annat än vad det är byggt för.
_________________ Johnny Lindén |
||||
Jag måttbeställde mina från Compomotive. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Så här intresserade var Compomotive av att sälja fälgar till mig:
Good day, Thank you for your message, Sorry to say that we do not have the style / diameter / fitment combination that you are looking for in current production. Regards Barry Barry Dixon www.compomotive.com _________________ Johnny Lindén |
||||
Nybörjarsvängåkaforum Offsetets betydelse | 4396 besök totalt |