| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
SÄLJES: BMW 1602 Turbo -75
|
6039 besök totalt |
|
Jag trodde jag var kapabel att hantera 2st entusiastbilar på en gång. Har nu kommit till insikt med att så ej är fallet. Det är med vemod jag blir tvungen att sälja den här underbara bilen för att kunna färdigställa mitt andra projekt. Jag glömmer säkert skriva en del här i annonsen då det finns hur mycket som helst att berätta om den här bilen (den var tex med i Bilsport nr21 2001) men jag börjar med att visa "receptet" : BMW 1602 -75 Original kulör Golf-gul Registrerad med turbo sedan tidigt 90-tal Besiktigad till 2016-05-31 Skattefri Kostar mig 160:- i månaden i helförsäkring Motor : M10B20 80mm slag Standard 135mm smidda vevstakar (skall klara minst 450hk utan problem) VW Mahle smidda kolvar 90,5mm borr (motormekano halmstad) 1,8i topplock med orginal 264'kam samt lätt portade kanaler 8,2:1 Kompförhållande Ireland Engineering polyuretan motorfäste Orginal vattenkylare samt mekanisk fläkt Skärringspackning Elring ARP topplockbultar "Saab tryckplatta" Sachs typ 228 Sachs förstärkt organisk lamell t04e turbo (nyrenoverad för 500mil sedan) HKS 40mm wastegate (äkta HKS samt 0,70bars grundtryck) 300*300*76mm IC Bosch plastdump (varianten som skall klara minst 1,1bar) 3" downpipe med återcirkulerande rör från wastegaten samt 1st uttag för avgastemp och 1st lambda Resterande avgas 2,5" Bränslesystem : 875cc/min Precision spridare Ombyggd orginal btr DW200 intank pump 8mm bränsleledningar Tändsystem/ motorstyrning : Stummad fördelare MSD 6A MSD Blaster 2 spole NGK BCPR7ES tändstift Biltema blåa silicon tändkablar Autronic SM2 1.93chip Vevtrigger honeywell gt101 med 2 tänders hjul Tändkabel No1 givare Autronic laddtrycksstyrningsventil Mätare / Interiör : Autometer "indash" Varvräknare Autometer avgastemp Autometer oljetryck Autometer laddtryck VDO oljetemp MTX-L bb-lambda Corbeau Alpine Classic tidsenligt racestol Chassie : Jamex fjädrar Bilstein sportdämpare Alla bussningar i polyuretan eller nylon Nyrenoverade frambromsok från 2002tii Ventilerade 260mm skivor e21 323 Ferodo DS2500 belägg (inte ens inkörda) Nya hjulcylindrar samt bromsbackar bak Justerbara Krängningshämmare 02depån Förstärkta bärarmar m,m Drivlina m,m : Getrag 265 overdrive 5vxl låda från 535 e28 Ombyggd kardanaxel 3,73:1 188mm diffbroms från e30 Bridgestone Potenza RE002 195/50-15 däck Alla specialgrejjer som jag har utfört är noggrant dokumenterat med bilder och ibland ritningar (typ ombyggnationen av bakvagnen) så att om någonting pajjar så vet man vad som just är special. Karossen är väldigt fin och rostskyddad undertill, hela fram och bakvagn är blästrad samt lackerad av tidigare ägare. Har precis fått hem reparationsplåt till dörrarna från tyskland, då de behöver rostlagas nedtill. Det arbetet samt lack blir utfört innan försäljning. Utöver rosten i dörrarna så finns det någon liten blomma på motorhuven, bagageluckan, fronten samt höger bakskärm. Men för sin ålder så anser jag den vara helt okej i skick, dock inte "utställningsskick". Bilen är fantastisk att köra. Har endast kört ca 100mil med den sedan jag "blivit klar" men får ständigt höra "cool bil", "wow, sådana ser man aldrig längre". Den är idag kalibrerad på e85 bränsle till 0.7bars laddtryck där den ger ca 220hk samt 350nm. Med sin låga vikt går den verkligen som ett spjut. Allt i motor och drivlina är byggt för att klara ganska mycket mer effekt än så om man önskar gå vidare. Jag har kostat på bilen väldigt mycket de 10 månaderna jag ägt den, kvitton finns kvar på det mesta. Är du seriöst intresserad så ring eller maila mig så kan jag berätta mer om bilen. Vill du kika på den har jag även möjlighet att hissa upp den på lyft så du kan titta undertill. Ser allt bra ut avslutar vi med en provtur där jag kan garantera att du ej blir besviken ;-) Begärt pris är 90000:- (med tanke på hur mycket som är nytt på bilen, MEN vid snabb smärtfri affär är det förhandlingsbart) Mitt telefonnr: 0763917181 Mail: martinsoderlind84@gmail.com
_________________ Martin Söderlind |
![]() |
SÄLJES Sportbilar, banpreppade gatbilar
|
6039 besök totalt |