Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Hur mäta ET på en fälg?
4 besök senaste veckan (5598 totalt)
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Hur mäta ET på en fälg?

Tänkte ev beställa bredare fälgar till min bil, nu kör jag med 18" Audi Rs fälgar med ET 42 och en bredd på 8"
Skulle vilja ha på 9-9,5" fälgar, med fälgarna jag har nu så kör jag med spacers på 16mm fram för att de inte ska ta i oken. Bak kör jag med ca 5mm spacers, kan man på nå vis mäta ut vilket ET man ska ha på fälgen för att slippa spacers o inte ta i oken?

/Tobbe

Karlskrona
Här sen Aug 2014

Det beror mest på ekerdesignen. ET talar bara om hur långt anläggningsytan är ifrån fälgens centrum.

Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Okej, då får ja leta efter en fälg som har rätt mått inåt mot fjäderbenet och så att ekrarna inte tar i oket o breddar mer utåt

//Tobbe

Skogstorp (Eskilstuna)
Här sen Aug 2009

Mäta ET

BMW E31 -92 850I
Citera
Coupe76
Mariestad
Här sen Aug 2005

Fram utan spacer borde det bli et13 för att få bakkant på fälgen på samma ställe som nu med de förutsättningar du nämnde.
et42 + spacer16mm= effektiv et på 42-16=26.
en 9"fälg breddar 12.5mm åt varje håll med samma et.

Sen om var det oket det tog i så skiljer det ju på olika fälgar.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
tobbeTURBO
Arboga
Här sen Feb 2010

Trådstartare
Re:

Coupe76 skrev:
Fram utan spacer borde det bli et13 för att få bakkant på fälgen på samma ställe som nu med de förutsättningar du nämnde.
et42 + spacer16mm= effektiv et på 42-16=26.
en 9"fälg breddar 12.5mm åt varje håll med samma et.

Sen om var det oket det tog i så skiljer det ju på olika fälgar.

Nu har jag kollat ut en fälg o den är 9x18" och ett ET på 30, då skulle jag behöva svarva av min spacer på 16 mm för att få det o lira va? Och detta är en fälg som är kopia på BBS LeMans och hur är de i kvalitet, håller de för banåka eller är de till för att bara rulla runt på vanliga vägar? Och vad för dimension på slicks kan man köra med på dessa fälgar, nu köra jag med nån porsche CUP däck. Kommer inte dock ihåg siffrorna på de, det sitter bra på mina 8" breda fälgar o skulle vilja ha på lite bredare på de nya.

http://www.tyrelia.com/lemans-gold-p-54910.html?wsChassis=362

//tobbe

Uppsala
Här sen Sep 2003

9" ET 30 och 8" ET 42 placerar fälgens innerkant på mer eller mindre exakt samma ställe. Frigången mot oket är en annan femma.

Guson

Mariestad
Här sen Aug 2005

Kopior är just kopior. Brukar vara betydligt tyngre och dessutom sällan helt runda jämfört med original eller kvalitetsfälgar. Håller inge vidare för curbskänning heller.
Hade äkta bbs rs 3 delade på kadetten en gång i tiden. Stod tom geschmiedet (smidda)innanför centrumkåpan.

Har monterat en hel del däck i ungdomen och la märke till vikten på att originalfälgar är ofta betydligt lägre.

Opel im Sports

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=40017
Citera
Skruva banåkabil
Hur mäta ET på en fälg?
4 besök senaste veckan (5598 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande