Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 5 besök senaste veckan (58208 totalt) |
nobtec i norrköping har hjälpt mig med likande grejjor på några timmar efter tidsbokning
då är det ju gångavstånd till leons för lunch å glass ![]() dem brukar vara rätt billiga med så skadar ju inte att ringa å höra, om du nu ändå måste ha det iallafall inspekterat så är det väll bara boka en tid för det å ifall dem kan låta dem lösa det direkt tänker jag _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
Kom just på en sak... måste ju då även få bilen till Norrköping... känns sådär att köra den med bromsvätska sprutandes ur oket. Jag glömde nog nämna att det inte var lite vätska som kom... varje gång pedalen trycktes ner (med åtdragen nippel) så var det en 2 cm hög stråle upp från nippeln... :/
Får nog montera lös oket om jag ska ta det till Norrköping, men det kanske är ett litet problem i sammanhanget. _________________ Andreas Lindström |
Jag är ju lite sinnesslö, men jag fattar inte var det läcker? Där bromsslangen går in i oket el vid luftnippeln?
Sen fattar jag inte hur det kan uppstå, det var ju länge sen du fick bromsdetaljerna bytta? Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
Luftningsnippeln, den tätar inte. Och ju mer den dras desto sämre tätar den, får se vad som slutliga resultatet blir dock. Fick just ett trevligt mess där det stod att en ny yta var fixad på oket, dock saknas en nippel som kan täta ännu.
Har jag väldigt tur så kanske jag inte behöver göra någonting alls... sen är det ju det här med mig och tur just nu... har inte haft mycket av den varan det senaste året. Men någon gång måste det ju vända, eller hur var det nu? ![]() Edit: Jag vet inte heller hur det kan ha uppstått, var ju som sagt tre veckor sedan grejerna åkte på. Det har dock blivit gradvis värre, sist jag parkerade bilen var hela fälgen täckt med bromsvätska. _________________ Andreas Lindström |
_________________ Nathan Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk. 06 Subaru STI Spec D PPP 09 Rotax max Intrepid Sirius |
No need to buy a new caliper. You can always buy used. But, even better brembo also sells replacement nipples and rebuild kits for STI brembo brakes. if you buy and install both kits your calipers will work again. Calipers are super simple and the kits below replace every part except for the pistons.
![]() Rebuild kit: brembo part number 98.5032.40 new nipple: subaru part number 26238fe001 or http://www.scoobyworx.com/stainless- Here's a diagram so you can troubleshoot (evos use the exact same brembos as stis) http://www.viamoto.co.uk/prodimages/ _________________ Nathan Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk. 06 Subaru STI Spec D PPP 09 Rotax max Intrepid Sirius |
Först får jag be om ursäkt för igår, hade jag tänkt klart hade jag börjat med en beskrivning av felet och frågat efter bästa sättet framåt. Men, jag tänkte inte klart... jag var fruktansvärt frustrerad och uppgiven på att (de stora) utgifterna aldrig tar slut (jag är i en pressad situation just nu och hade sett fram emot lite körning som avkoppling).
Tack till alla som trots allt fick mig att se det hela mindre negativt och börja leta alternativ till att byta oket, sen kanske jag landar i att byta ok trots allt men jag har i alla fall fler saker att kolla upp innan jag ger upp fullständigt på säsongen. Tack! ![]() _________________ Andreas Lindström |
En fråga, har någon här någonsin varit med om att en luftningsnippel inte tätar p.g.a. galvanisk korrosion i ett aluminiumok? Ju mer jag läser på Google desto mer säker blir jag på att det är ett handhavandefel från teknikern som utförde åtdragningen av nippeln på mitt ok.
Det verkar som att det finns ett par vanliga fel: * Bultarna som håller fast oket mot bilen fastnar p.g.a. galvanisk korrosion. Och då drar man sönder gängor eller drar av bulten. * Nippeln fastnar p.g.a. galvanisk korrosion. Och då drar man sönder gängorna eller drar av nippeln. * Man drar åt nippeln för hårt och då sabbar man tätningsytan i oket, d.v.s. då tätar inte nippeln utan det kommer vätska genom den. Jag har inte läst om något fall där nippeln inte tätar p.g.a. galvanisk korrosion i sätet för nippeln. Vad säger ni andra om detta? _________________ Andreas Lindström |
I haven't had this happen but it's undoubtedly possible. Remove the nipple and give us pictures of the nipple and the threads. they should show evidence of corrosion. Aluminum oxide is white and very hard, iron oxide well you know what that looks like. You can use a heat gun on the caliper to heat it up and expand it, as this will help the nipple to come loose.
I'm not sure but Subaru insurance or your car insurance might cover the repair as it is part of the driveline. Have you checked with them? Your car is only 4 years old. _________________ Nathan Det går bra att skriva svar på Svenska, är bara för lat att skriva på landets språk. 06 Subaru STI Spec D PPP 09 Rotax max Intrepid Sirius |
Här har det varit dött ett bra tag nu, ingen körning på bana för mig under 2015, och mest troligt inget under 2016 heller.
Just nu är bilen hos Subaru för byte av bottendel, renovering av toppar och byte av turbo... får väl se vad mer framtiden har att erbjuda. _________________ Andreas Lindström |
Kämpa på! Du gillar ju att köra på bana så det kommer nog bättre stunder.
Och nu är ju bottendelen fixar för att hålla ihop. Mvh Mangan _________________ Magnus Karlsson, Scott Genius 750 The older I get, the faster I was... |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6 5 besök senaste veckan (58208 totalt) |