| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulvinklar för banåka, grundtänk?
|
1 besök senaste veckan (10561 totalt) |
|
Re:
Inte en aning men jag är oxo intresserad av att veta. Hursom så är ju din cambervinkel inte negativ vid krängning om man tittar på din avantar.... Nått liknande har jag på min bil.
Kollade med stötdämparverksta'n för ganska länge sedan och han hävdar att största problemet sitter i dämparna. Klent ställd "bound" skulle vara anledningen. Detta kunde de bygga om för ~1500kr dämparen.....vilket kändes "lite väl". Dessutom måste det matchas ihop med fjädrar av rätt modell för att det skulle harmonera och där hade de en tysk leverantör av fjädrar för "club-sport a' 1800kr/st . Klart mer än vad jag är sugen på......
Har vart där o grävt redan =). Hittade ett par Ford Sierra fjädrar som såg rätt stabila ut och som skulle kunna passa med ögonmåttet. Har inte kollat upp de mot "biltemafjäderlistan" än hur hårda de igentligen är.
Ja jag vet.....problemet är att jag är så jäkla snål Hade bestämmt att inhandla ett par i vinter men då blev ju kronan så svag.....så nu är de förmodligen ännu dyrare.
mvh Jonas |
||||||||
|
Re:
Dämparna kommer inte att bli permanent skadade, men de kommer inte att dämpa tillräckligt mycket. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
om vinkeln du tänker mäta är Camber; 'tänker du rätt. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||
|
Re:
Hmmm, visst f-n har de nyare OG 900 krängare bak? Men du bör ju snarare få mer överstyrning genom att göra den styvare bak. mvh Jonas |
||||||||
|
I morgon är det dax för en inställning.
Kommer att köra -3° camber och 1mm toe in men märka upp styrstagen för 1mm toe out så jag kan testa skillnaden på bana . Sedan skall det hårdtestas på Knutstorp i helgen
|
||||||||
Typ fom ca ca ca 88 finns krängre fram och bak som std men inte på alla bilar Turbon har krängre fram och bak, årmodeller=???
Nja, pga viktfördelingen och samma däck runt om kommer ALLTID og900 vara understyrd. Under förutsätting att däcken har typ vättiga cambervinkar mm. Även som 3-hjuling, inner bakhjul i luften, har man mer grepp bak än fram. och när innerbakhjul är i luften kan inte ta mer viktförflytting utan all resterande viktförflytting hamnar på ytter framhjul. Mao en FWD bil som lyfter mycket på innerbakhjul bör man styva upp fram i roll-led. Låter det sjukt?? Sen vist man kan få en FWD bil överstyrd med då med misshandel, typ gasuppsläpp mitt i en böj eller dyligt. _________________ Johan Sjölinder |
||||||||
|
Hur gick det Jonas?
Håller själv på och testar lite olika inställningar. Jag kan iofs justera toe & camber både fram och bak samt har hjulinställningsutrustning på jobbet. _________________ Pelle Ahlqvist "If you're in control, you're not going fast enough." // Rufus "Parnelli" Jones |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
Lämpliga hjulvinklar för banåka, grundtänk?
|
1 besök senaste veckan (10561 totalt) |