Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (23364 totalt) |
Luftfilter?
Jag har 1st orginalfilter som är helt igensatt (jag damsög bort det värsta igår ![]() och 1st spoilernyttfilter (som satt på när bilen köptes) som är rent... och inga pengar att köpa ett nytt filter för, ska jag sätta på spoilernyttfiltret till nästa lön kommer eller ska jag köpa ett biltemafilter för 50kr tiss dess. Bilen har börjat dra onormalt mycket soppa och det luktar ordentligt med bensin om avgaserna (om det nu har något med saken att göra) ![]() |
||||||
Detta sitter jag och våndas över...
Jag har också sett uppgifter på att orginal pappfilter renar bättre än "koniska". Men jag tycker bilen låter tråkig och jag är svag för insugningsljud. Därför funderar jag på att byta till ett K&N på min "räser". Så frågan är: sätta kapen i luftburken eller skaffa K&N att sätta på ett kallt ställe?? (Det riktigt tråkiga är att bruxet med kapad luftburk låter skönare än räsern ![]() _________________ Edvin Persson #lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se |
||||||
Kombinera? Ett runt pappfilter är väl det bästa? Det har jag ett liggande som väntar på montering, istället för K&N. Gick in på OK och valde ett filter till Saab 900 79-84 tror jag, det är runt och rätt stort. Borde funka för de flesta bilar under 200hk kan jag tänka mig (utan nån vidare bas för min åsikt). Kräver dock en liten adapter som man kan svarva sig för anslutning och att man "limmar på" med typ sikaflex en platta på änden (som är öppen).
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||||||
De flesta som åker rallycross i div 1 använder monsterfilter i papp.
Tror det är ngt från lastbilssidan. Får man bara plats så lär det vara mkt pang för pengarna. om sedan filtret är runt, koniskt eller sexkantigt lär spela flaska... Bara det filtrerar bra, släpper igenom tillräklig mängd luft och får massor med kall luft. |
||||||
appappapp herr ingenjör ![]() ju större filteryta desto mindre motstånd. ett runt filter har oftast större yta än ett platt. mitt runda ivecofilter(200:- som originaldel) har ca 3-4m2 yta. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Jag hade nog köpt en bit plåt för 50Kr och kört med spoilernyttfiltret. Då har du något som kan skärma av värmen från motorn, så du slipper dra in varmluft.
Problemet med sportluftfilter är väl annars inte själva filtreringen(om det är ett bra filter) utan att oljan kan sätta sig på lmm och förstöra. Hur farligt det är vet jag dock inte, men hittils har det i varje fall funkat bra på min bil. Hursomhelst vågar du väl använda det tills du har råd med ett nytt originalfilter, om du hellre använder ett sånt. ![]() |
||||||
sportfilter suger häst och har inget att göra i en seriöst fixad bil
![]() ![]() köp biltemafiltret som dessutom förmodligen är 10ggr bättre än ditt danmobility-filter. oooooops!!! avslöjade jag dig nu........ ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
har man dåligt flöde, så spelar temperaturen en sekundär roll. men i slutändan måste båda sakerna vara bra. dessutom är det bara fördelar med pappfilter ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Är benägen att hålla med dig till fullo på detta. Men om man har bra flöde, vilket jag tror dom flesta här strävar efter och i viss mån denna tråd handlar om i grund och botten, så spelar väl temperaturen i högsta grad en prioriterad roll? Dåligt flöde = Lite varmluft Bra flöde = mycket varmluft ![]() _________________ Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis" Legitimerad tvålkoppsförare.. |
||||||
![]() Du kunde svarat på frågan bara istället för att ta tillfället i akt och reta mig samtidigt > ![]() ![]() |
||||||
om du läser lite fortare än du skriver så hade du hunnit med just den delen med "släpper igenom tillräklig mängd luft"... ![]() Sen att det är platsen som styr filtrets form är ju snudd självskrivet. ![]() Men ofta verkar folk tro att det är konformen som är det primära. ![]() ![]() Har sett sådana filter som har (mkt) mindre filteryta än original... ![]() |
||||||
äääh!! gjorde bara som ingenjörerna gör. läste hälften, fattade en tredjedel och skrev ett svar på en fråga ingen ställt. ![]() ![]() _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Vad skall man använda på en seriöst fixad bil då - om man vill ha bra luftflöde(på exempelvis en turbobil, där det gör lite mer skillnad än för en sugis)? Jag skulle gärna byta mitt K&N-filter mot något där jag slipper riskera filterolja på lmm bara jag kan få ett bra luftflöde, så det vore ju kul om det finns bra alternativ. ![]() |
||||||
det största pappersfilter du kan få plats med och jag skulle vilja påstå att motståndet är exakt lika viktigt på en sugis som en turbobil. det är fysiklagarna som talar inte motorkonceptet. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
Det var som tusan, varför har man hittat på sportluftfilter över huvud taget?
Är det bara att leta upp någon bilmodell(tips?)med stor luftbox, eller finns det några runda/koniska filter att få tag på(förutom Saab-filter, eftersom jag inte kan svarva fästen)? Det får nog bli nytt filter istället för dumma rengöringsgrejor till K&N-tjaffset. ![]() |
||||||
jag tror du vet svaret varför det kommer nya/usla produkter med ett högt pris. jag har själv gått på niten och köpt ett itg-filter för en massa år sen och ingen utom tillverkaren/affären blev lyckligare när jag köpte det. det finns hur många runda filter som helst, men i princip alla kräver lite handlag och modifiering/tillverkning för att kunna användas. saab 900 är det i särklass billigaste/prisvärdast av dom alla, men har du gott om plats, så kan jag rekommendera iveco 35-8/10/12 runt 95-99. koniska filter har nog blingbling-tillverkarna copywrite på, så det får bli ett runt för din del. _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2, 3, 4 >> 1 besök senaste veckan (23364 totalt) |