Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Luftfilter?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23364 totalt)
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Luftfilter?

Jag har 1st orginalfilter som är helt igensatt (jag damsög bort det värsta igår )
och 1st spoilernyttfilter (som satt på när bilen köptes) som är rent...
och inga pengar att köpa ett nytt filter för, ska jag sätta på spoilernyttfiltret till nästa lön kommer eller ska jag köpa ett biltemafilter för 50kr tiss dess.
Bilen har börjat dra onormalt mycket soppa och det luktar ordentligt med bensin om avgaserna (om det nu har något med saken att göra)
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Kör på Biltema (!). Papperfilter har bra mycket bättre reningsverkan än K&N, även om dom kommer från Biltema. Soppaförbrukning bör inte ha med filter att göra, kolla luftmassemätare.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Eddie Varvstopp
Kävlinge
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3129



Detta sitter jag och våndas över...
Jag har också sett uppgifter på att orginal pappfilter renar bättre än "koniska". Men jag tycker bilen låter tråkig och jag är svag för insugningsljud. Därför funderar jag på att byta till ett K&N på min "räser".

Så frågan är: sätta kapen i luftburken eller skaffa K&N att sätta på ett kallt ställe??

(Det riktigt tråkiga är att bruxet med kapad luftburk låter skönare än räsern )

_________________
Edvin Persson
#lifeisbetterinracesuits | Porsche 944 -84 | PCS - PCSR - MSCC | Min blogg: http://eddievarvstopp.se
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002
Inlägg: 4337



Kombinera? Ett runt pappfilter är väl det bästa? Det har jag ett liggande som väntar på montering, istället för K&N. Gick in på OK och valde ett filter till Saab 900 79-84 tror jag, det är runt och rätt stort. Borde funka för de flesta bilar under 200hk kan jag tänka mig (utan nån vidare bas för min åsikt). Kräver dock en liten adapter som man kan svarva sig för anslutning och att man "limmar på" med typ sikaflex en platta på änden (som är öppen).

_________________
mvh Micha3l Bl1x
Porsche 911
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



De flesta som åker rallycross i div 1 använder monsterfilter i papp.
Tror det är ngt från lastbilssidan. Får man bara plats så lär det vara mkt pang för pengarna.

om sedan filtret är runt, koniskt eller sexkantigt lär spela flaska... Bara det filtrerar bra, släpper igenom tillräklig mängd luft och får massor med kall luft.

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
RS 1800
Göteborg
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3337



Jag kan erkänna att enda anledninge till att jag valde ett K&N filer var just för ljudet, för låter gör det

_________________
:: Mikael Lindqvist
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
De flesta som åker rallycross i div 1 använder monsterfilter i papp.
Tror det är ngt från lastbilssidan. Får man bara plats så lär det vara mkt pang för pengarna.

om sedan filtret är runt, koniskt eller sexkantigt lär spela flaska... Bara det filtrerar bra, släpper igenom tillräklig mängd luft och får massor med kall luft.


appappapp herr ingenjör

ju större filteryta desto mindre motstånd. ett runt filter har oftast större yta än ett platt.
mitt runda ivecofilter(200:- som originaldel) har ca 3-4m2 yta.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Jag hade nog köpt en bit plåt för 50Kr och kört med spoilernyttfiltret. Då har du något som kan skärma av värmen från motorn, så du slipper dra in varmluft.
Problemet med sportluftfilter är väl annars inte själva filtreringen(om det är ett bra filter) utan att oljan kan sätta sig på lmm och förstöra. Hur farligt det är vet jag dock inte, men hittils har det i varje fall funkat bra på min bil. Hursomhelst vågar du väl använda det tills du har råd med ett nytt originalfilter, om du hellre använder ett sånt.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

sportfilter suger häst och har inget att göra i en seriöst fixad bil eller ens din bil andrew

köp biltemafiltret som dessutom förmodligen är 10ggr bättre än ditt danmobility-filter.


oooooops!!! avslöjade jag dig nu........

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Någon som mätt luft tempen vid insug/luftfiltret?
Kall luft är väl iaf. det man strävar efter..sen börja prata flöde..eller?

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Stenis skrev:
Någon som mätt luft tempen vid insug/luftfiltret?
Kall luft är väl iaf. det man strävar efter..sen börja prata flöde..eller?


har man dåligt flöde, så spelar temperaturen en sekundär roll.
men i slutändan måste båda sakerna vara bra.
dessutom är det bara fördelar med pappfilter thumbs up

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Stefan Stenbeck
Norsborg/Stockholm
Här sen Maj 2004
Inlägg: 856



Dude skrev:
Har man dåligt flöde, så spelar temperaturen en sekundär roll.

Är benägen att hålla med dig till fullo på detta. Men om man har bra flöde, vilket jag tror dom flesta här strävar efter och i viss mån denna tråd handlar om i grund och botten, så spelar väl temperaturen i högsta grad en prioriterad roll?

Dåligt flöde = Lite varmluft
Bra flöde = mycket varmluft

_________________
Tjänstepulkaåkare..- / "Stenis"
Legitimerad tvålkoppsförare..
Citera
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3615


Trådstartare
Dude skrev:
sportfilter suger häst och har inget att göra i en seriöst fixad bil eller ens din bil andrew

köp biltemafiltret som dessutom förmodligen är 10ggr bättre än ditt danmobility-filter.


oooooops!!! avslöjade jag dig nu........






Du kunde svarat på frågan bara istället för att ta tillfället i akt och reta mig samtidigt >
Citera
MaZ
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 19046



Man kan få de effekter man vill (pys och insugningsljud) med pappfilter också, det är bara en fråga om att bygga resten rätt...

_________________
/Mats Strandberg
onemanracing.com

BMW 330i -05
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8281



Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
De flesta som åker rallycross i div 1 använder monsterfilter i papp.
Tror det är ngt från lastbilssidan. Får man bara plats så lär det vara mkt pang för pengarna.

om sedan filtret är runt, koniskt eller sexkantigt lär spela flaska... Bara det filtrerar bra, släpper igenom tillräklig mängd luft och får massor med kall luft.


appappapp herr ingenjör

ju större filteryta desto mindre motstånd. ett runt filter har oftast större yta än ett platt.
mitt runda ivecofilter(200:- som originaldel) har ca 3-4m2 yta.


om du läser lite fortare än du skriver så hade du hunnit med just den delen med "släpper igenom tillräklig mängd luft"...
Sen att det är platsen som styr filtrets form är ju snudd självskrivet. igen

Men ofta verkar folk tro att det är konformen som är det primära.
Har sett sådana filter som har (mkt) mindre filteryta än original...

_________________
E36/8
www.cornerweight.se
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Andreas Lidström skrev:
Dude skrev:
Andreas Lidström skrev:
De flesta som åker rallycross i div 1 använder monsterfilter i papp.
Tror det är ngt från lastbilssidan. Får man bara plats så lär det vara mkt pang för pengarna.

om sedan filtret är runt, koniskt eller sexkantigt lär spela flaska... Bara det filtrerar bra, släpper igenom tillräklig mängd luft och får massor med kall luft.


appappapp herr ingenjör

ju större filteryta desto mindre motstånd. ett runt filter har oftast större yta än ett platt.
mitt runda ivecofilter(200:- som originaldel) har ca 3-4m2 yta.


om du läser lite fortare än du skriver så hade du hunnit med just den delen med "släpper igenom tillräklig mängd luft"...
Sen att det är platsen som styr filtrets form är ju snudd självskrivet. igen

Men ofta verkar folk tro att det är konformen som är det primära.
Har sett sådana filter som har (mkt) mindre filteryta än original...


äääh!! gjorde bara som ingenjörerna gör.
läste hälften, fattade en tredjedel och skrev ett svar på en fråga ingen ställt.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Dude skrev:
sportfilter suger häst och har inget att göra i en seriöst fixad bil eller ens din bil andrew

Vad skall man använda på en seriöst fixad bil då - om man vill ha bra luftflöde(på exempelvis en turbobil, där det gör lite mer skillnad än för en sugis)? Jag skulle gärna byta mitt K&N-filter mot något där jag slipper riskera filterolja på lmm bara jag kan få ett bra luftflöde, så det vore ju kul om det finns bra alternativ.
Citera
beepbeep
Uppsala
Här sen Feb 2003
Inlägg: 3454



Dom har gjort tester på K&N vs. papperfilter, papperfilter filtrerar mycket mer och flödar ungefär lika mycket. K&N släpper mer skit initialt och flödar sämre så fort dom sätts igen.

_________________
G o r a n A m c o f f
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Vad skall man använda på en seriöst fixad bil då - om man vill ha bra luftflöde(på exempelvis en turbobil, där det gör lite mer skillnad än för en sugis)? Jag skulle gärna byta mitt K&N-filter mot något där jag slipper riskera filterolja på lmm bara jag kan få ett bra luftflöde, så det vore ju kul om det finns bra alternativ.


det största pappersfilter du kan få plats med och jag skulle vilja påstå att motståndet är exakt lika viktigt på en sugis som en turbobil. det är fysiklagarna som talar inte motorkonceptet.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Alexi Törnqvist
Sigtuna
Här sen Nov 2003
Inlägg: 967



Det var som tusan, varför har man hittat på sportluftfilter över huvud taget?
Är det bara att leta upp någon bilmodell(tips?)med stor luftbox, eller finns det några runda/koniska filter att få tag på(förutom Saab-filter, eftersom jag inte kan svarva fästen)? Det får nog bli nytt filter istället för dumma rengöringsgrejor till K&N-tjaffset.
Citera
Dude
huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003
Inlägg: 9880

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Alexi Törnqvist skrev:
Det var som tusan, varför har man hittat på sportluftfilter över huvud taget?
Är det bara att leta upp någon bilmodell(tips?)med stor luftbox, eller finns det några runda/koniska filter att få tag på(förutom Saab-filter, eftersom jag inte kan svarva fästen)? Det får nog bli nytt filter istället för dumma rengöringsgrejor till K&N-tjaffset.


jag tror du vet svaret varför det kommer nya/usla produkter med ett högt pris.

jag har själv gått på niten och köpt ett itg-filter för en massa år sen och ingen utom tillverkaren/affären blev lyckligare när jag köpte det.

det finns hur många runda filter som helst, men i princip alla kräver lite handlag och modifiering/tillverkning för att kunna användas. saab 900 är det i särklass billigaste/prisvärdast av dom alla, men har du gott om plats, så kan jag rekommendera iveco 35-8/10/12 runt 95-99.

koniska filter har nog blingbling-tillverkarna copywrite på, så det får bli ett runt för din del.

_________________
Dodge pickup -58
Dodge Dart -67
Plymouth Cuda -71
Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Skruva banåkabil
Luftfilter?
1, 2, 3, 4   >>
1 besök senaste veckan (23364 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande