Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Däckstryck R-däck generellt
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (12722 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Vissa storlekar av PZero Corsa har lite vekare stommar vilket betyder att man måste ha några hekto högre tryck än i "värsting r-däck". Men det beror lite på hur tung bil man har (och kanske mest på bilar med mycket tyngd på framdäcken) Men vi snackar fortfarande lägre tryck än i gatdäck förstås.

Färingsö
Här sen Dec 2002

Har prescis slängt på Corsa 225/40-18 på min bil. Vilket tryck rekommenderar ni för gatåka? Hade 225/35-18 gatdäck förut och då åkte jag på 3,3kilo. Med detta tryck i R-däcken blev det stötigt och känns inte alls bra. Vad säger ni: Är det ca 2,0kg på bana och 2,5 på gata som gäller? Bilen är en M3 E30 på ca 1400kg.

Sverige
Här sen Jun 2004

Ännu en fråga om R-däck...

Hur "kör man in" dem på bästa sätt?

/Mvh Per-Anders.

Slåtte
Här sen Nov 2002

Focus RS skrev:
Ännu en fråga om R-däck...

Hur "kör man in" dem på bästa sätt?

/Mvh Per-Anders.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=1303

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Sörpan:

Tack för tipset!

/Mvh Per-Anders.

Malmö
Här sen Maj 2003

ice skrev:
Mycket slarvigt kan man säga; att på bana skall man höja trycket ett halvt bar om man åker på gatdäck,
och sänka det ett halvt bar om man åker på R-däck.

Är det någon som verkligen VET VARFÖR man skall HÖJA trycket med gatdäck på bana????

Finns det inte en viss risk att detta är en kvarleva från diagonaldäckens tid eller nått. Eller kanske anpassat för däck på "standardbilar" med höga däckssidor(195(75-15 eller nått)

Jag har ALLTID kört med lågt kalltryck även i gatdäck (dock bara lågprofil Z,Y,W klassade) så att varmtrycket hamnar lite över tillverkarnas spec. Jag har aldrig haft problem med att kränga av däck eller dålig känsla (förutom när jag "var tvungen" att köra med 0,8 bar eller nått till macken, men det räknas inte=)

Ge mig en VETENSKAPLIG och VERIFIERAD förklaring, annars kommer jag slå er i huvudet med formler

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
porschedriver
Malmö
Här sen Maj 2003

ice skrev:
Mycket slarvigt kan man säga; att på bana skall man höja trycket ett halvt bar om man åker på gatdäck,

Är det någon som verkligen VET VARFÖR man skall HÖJA trycket med gatdäck på bana????

Finns det inte en viss risk att detta är en kvarleva från diagonaldäckens tid eller nått. Eller kanske anpassat för däck på "standardbilar" med höga däckssidor(195(75-15 eller nått)

Jag har ALLTID kört med lågt kalltryck även i gatdäck (dock bara lågprofil Z,Y,W klassade) så att varmtrycket hamnar lite över tillverkarnas spec. Jag har aldrig haft problem med att kränga av däck eller dålig känsla (förutom när jag "var tvungen" att köra med 0,8 bar eller nått till macken, men det räknas inte=)

Ge mig en VETENSKAPLIG och VERIFIERAD förklaring, annars kommer jag slå er i huvudet med formler, analyser och beräkningar

Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

porschedriver skrev:
ice skrev:

Ge mig en VETENSKAPLIG och VERIFIERAD förklaring, annars kommer jag slå er i huvudet med formler, analyser och beräkningar

Min egen erfarenhet är att detta är normalt att rekomendera pga:

Bilar med gatdäck har oftast sämre koll på saker som hjulvinklar = lite camber.
Gatdäck har som regel svagare stommar och för mig så fick jag mindre slitage på yttersidorna med mer luft i däcken och det kändes bättre och det slets jämnare helt enkelt. Med för lite luft i däcken så såg det ut som falukorvar i miniatyr på däcket efter ett pass. Däremot så var det lätt att överhetta om man hade i för mycket.

Detta vågar jag säga är kliniskt bevisat, ALLA personbils tillverkare (normala modeller) skriver i handlingarna till bilen att man skall höja trycket om man vet om att bilen skall pressas hårt och/eller snabbt. Men då pratar vi i regel om standard ballong dimensioner

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med en tung bil som tex en Golf VR6 syncro och de gatdäck jag använt så måste man höja trycket för att slippa köra på texten på däckssidan... Vet jag av egen erfarenhet Att det kunde hjälpt med mer camber är säkert sant men för en ren gatbil för allroundanvändning så frångår man kanske inte originalvinklarna bara för att köra någon/några få banträffar per år. För många är däckstrycket det enda man har tillgång till att ändra på (förutom att tömma ur bagageutrymmet !

Jag brukar säga såhär på frågan om lämpligt däckstryck vid banåka:
"Så lågt tryck som möjligt utan att däcken viker sig (dvs att man inte kör för långt ner på däckssidan)."
och så tipsar jag om att man ganska lätt kan se på däcket hur långt ner på däckssidan man varit efter varje pass och samtidgt helst mäta vad däckstrycket hamnat på.

Kommentarer? Bok, formler osv i huvet?

Malmö
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:
Med en tung bil som tex en Golf VR6 syncro och de gatdäck jag använt så måste man höja trycket för att slippa köra på texten på däckssidan... Vet jag av egen erfarenhet Att det kunde hjälpt med mer camber är säkert sant men för en ren gatbil för allroundanvändning så frångår man kanske inte originalvinklarna bara för att köra någon/några få banträffar per år. För många är däckstrycket det enda man har tillgång till att ändra på (förutom att tömma ur bagageutrymmet !

Jag brukar säga såhär på frågan om lämpligt däckstryck vid banåka:
"Så lågt tryck som möjligt utan att däcken viker sig (dvs att man inte kör för långt ner på däckssidan)."
och så tipsar jag om att man ganska lätt kan se på däcket hur långt ner på däckssidan man varit efter varje pass och samtidgt helst mäta vad däckstrycket hamnat på.

Kommentarer? Bok, formler osv i huvet?

Frågan uppkom egentligen p.g.a. att t.ex. porscheklubben brukar rekomendera, höj 1 bar. på mina 255/40-17 har jag med gatdäck istället legat lite lägre. Samma sak med miatan på 195/60??-15.

Man får iofs mer grepp med lägre tryck (vilket jag optimerat på) men bilen blir ju mer lättkörd med "för högt" tryck (snällare break-away). sedan tycker jag största problemet med gatdäck är överhettning och det blir ju värre med ökat tryck. De "nära avkörnings" upplevelser jag har haft har i många fall berott på "plötslig" överhettning med gatdäck.

Sedan är det ju så att man MÅSTE köra in värme i däcken, detta ger ju i sin tur en rätt bra värmeökning.

Så frågan är är det RÄTT att rekomendera detta???? Borde man inte säga se till att ni har rekomenderat tryck!

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Tror det helt enkelt beror på vilken bil man har. En "vanlig" stor framtung gatbil med original hjulvinklar ger däcken helt andra förutsättningar vid banåka än en Porsche eller än lätt och välbalanserad bil.

Däckens lastindex måste väl spela in osså eller hur?

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

porschedriver skrev:
...

Så frågan är är det RÄTT att rekomendera detta???? Borde man inte säga se till att ni har rekomenderat tryck!

Det hela är en bra frågeställning! Som jag ser det så är det viktigt att tala om att det inte finns någon enkel generallösning utan att man bör ha en däckstrycksmätare, titta o känna på däcken osv.

Malmö
Här sen Maj 2003

Magnus Thomé skrev:
porschedriver skrev:
...

Det hela är en bra frågeställning! Som jag ser det så är det viktigt att tala om att det inte finns någon enkel generallösning utan att man bör ha en däckstrycksmätare, titta o känna på däcken osv.

Då är vi pretty much överens.

Citera
Focus RS
Sverige
Här sen Jun 2004

Hej!

om ett par helger så hade jag tänkt att "inviga" mina nya R-däck (Pirelli PZero Corsa) på bana. Jag är nybörjare både vad det gäller kunskap om R-däck och bankörning.

Jag har läst igenom ett antal av Era trådar angående däckstryck och inkörning av R-däck och försökt komma fram till ett så enkelt och bra sätt som möjligt att köra in mina däck på.

Som jag tidigare skrivit i denna tråden så rekommenderar Ford att köra med 2.3 bar fram och 2.1 bar bak på min bil. Min tanke är att köra (som pålsson föreslog) med en halv bar mindre i R-däcken, vilket innebär 1.8 respektive 1,6 bar.

Däremot så stod det på (http://www.vanadisgummi.se/pcorsa.htm) att kalltrycket i Corsa-däcket inte får understiga 1.8 bar. Bör jag då istället lägga mig på 2.0 respektive 1.8 bar eller vad tycker Ni?

Jag har även försökt följa tråden om "heat-cycling"/inkörning av R-däck och förstår tankarna bakom det. Men kan man på något sätt förlänga/förbättra livslängden/prestandan på däcket genom att använda det som gatdäck ett antal mil innan det är dags för banan? Jag är ju trots allt nybörjare och kommer ju definitivt inte att stressa däcken på samma sätt som många av Er med erfarenhet gör...

Funkar det att montera på däcken hemma i garaget med "rätt" kalltryck, för att sedan i "laglig" hastighet ta sig till banträffen (10-20 mil) och köra eller har Ni några andra tips/förslag?

Tack på förhand!

/Mvh Per-Anders.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Focus RS skrev:
Som jag tidigare skrivit i denna tråden så rekommenderar Ford att köra med 2.3 bar fram och 2.1 bar bak på min bil. Min tanke är att köra (som pålsson föreslog) med en halv bar mindre i R-däcken, vilket innebär 1.8 respektive 1,6 bar.

Däremot så stod det på (http://www.vanadisgummi.se/pcorsa.htm) att kalltrycket i Corsa-däcket inte får understiga 1.8 bar. Bör jag då istället lägga mig på 2.0 respektive 1.8 bar eller vad tycker Ni?
Jepp. Och ha koll på trycket när det blir varmare och justera efter behov.

Focus RS skrev:
Funkar det att montera på däcken hemma i garaget med "rätt" kalltryck, för att sedan i "laglig" hastighet ta sig till banträffen (10-20 mil) och köra eller har Ni några andra tips/förslag?
Inte för heatcycling men bra för att få grundtemp i däcken. Mitt förslag är att inte bry sig om heat cycling. Det är lite överkurs. Jag har själv inget system för att göra det så det får vara...

Sverige
Här sen Jun 2004

Magnus Thomé:

Tack för dina kommentarer!

/Mvh Per-Anders.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Lyfter en gammal tråd, eftersom den behandlar r-däck och däckstryck generellt.

När jag frågat andra på banträffar vad de kör på för däckstryck varmt för att jag själv är nyfiken på vad som funkar, så upplever jag att folk ligger på låga däckstryck varmt generellt sätt, jämfört med vad tillverkarna rekommenderar och vad jag själv kör. Klart att olika däckstryck kan fungera bil, körsätt med mera. Till exempel min bil är hyfsat tung, 1650 kg med mig och halv tank.

Toyo rekommenderar följande till R888:

Toyo Tires recommends the following general set up guidelines for the Proxes R888:

operating Temperature: 160°F to 220°F
Hot Inflation Pressures: 32 to 38 (psi)
Det vill säga däckstryck på mellan 2,2-2,6 bar varmt.
Camber: -2.5° to -5.0°
Caster: As much positive as possible

Kuhmo (TireRack) rekommenderar för V70A:

The Ecsta V700 V70A will work well on most cars with inflation pressures between 35 and 40 psi ("cold" inflation pressures for autocross use and "hot" inflation pressures for racing use). Cars that are light, well-balanced and relatively easy on tires will find slightly lower pressures may work for them, while heavy, high horsepower cars that are generally harder on tires may find that they need slightly higher inflation pressures.

Det vill säga däckstryck mellan 2,4-2,75 bar varmt.

Michelin rekommenderar för MPSC:

ROAD RACING (psi)
Front: 25 cold; 32 hot
Rear: 28 cold; 36 hot
Note: If your road-racing hot pressures are too high, start
with slightly lower cold pressures.
AUTOCROSS (slalom)
32-36 psi hot (front/rear)
Note: Though autocross hot target pressures are the same
as those for road racing, you may need to start at a higher
cold inflation pressure to compensate for the lower pressure
gains in autocross racing.

Det vill säga däckstryck mellan 2,2-2,5 bar varmt.

Vad tycker ni funkar? Skriv gärna en liten kommentar varför det funkar för er också, samt vad som inte funkar.
Skriv gärna någon rad vad ni kör för däck och tryck enligt följande:
Bilmärke, modell och vikt.
Däck, fälgbredd och däckstryck fram/bak.
Ev hjulvinklar, camber fram och bak samt toe.

BMW M3 E46, 2002, 1650 kg inkl förare och halv tank.
Toyo R888 235/40 18", 9X18", varmtryck ca 2,3-2,4 runt om efter direkt avkylningsvarv.
Camber 2,9 grader neg fram och lite toe ut, bak camber 2,4 grader neg och lite toe in.

Har inte provat gå ner på lägre tryck än så, varför ändra på något som funkar med bra slitage men det är alltid intressant med andras åsikter.

Stockholm
Här sen Sep 2004

Ingen som vill dela med sig vad de kör på för däckstryck och info om bil samt övriga synpunkter?

Jag skulle gärna se att man kunde använda det som en liten typ av "samlad erfarenhetsdatabas". thumbs up

HELSINGBoRG
Här sen Maj 2011

Re:

Joan skrev:
Ingen som vill dela med sig vad de kör på för däckstryck och info om bil samt övriga synpunkter?

Jag skulle gärna se att man kunde använda det som en liten typ av "samlad erfarenhetsdatabas". thumbs up

Jag famlar fortfarande i mörkret om vilket tryck jag skall ha.. bilen väger 1280 och jag kör på Toyo Proxes T1-r men har inte hittat bra däckstryck annu. 2.5 varmt fungerade bra på ringen. men inte alls på Sturup och Knutstorp

Porsche 911 Carrera 3,2
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Med 1650 kg M3 -96 körde jag helst varmtryck 2,3 - 2,5 men ibland drog det iväg mot 2,6. På ett ungefär. Har hamnat på att jag gillar 1,9 i kalltryck o tutar o kör och stämmer av lite då och då. Jag vet flera som säger att de kör på klart lägre varmtryck konstigt nog (inte bara lättare bilar utan även tunga). Fast de tycker väl jag är konstig

Umeå
Här sen Maj 2007

Re:

ice skrev:

Eftersom jag ska till en bana som, såvitt jag vet, inte har utrustning för att fylla på luft i däck så tänkte jag chansa hejvilt och köra på detta tips.
Kommer däcknördar att börja kasta hjulbultar på mig om jag efteråt ställer dumma frågor och liknande?

Det är samma dimension som originaldäcken (195/55-15) och till dessa är det angivet 2,6bar framtill och 2,4bar baktill. Kapa 0,5 från det när de är förrådstempererade och sen bara hoppas på det bästa?

Bonusfråga: däcken som sitter baktill är ganska slitna, borde jag ta det i beaktande på något sätt?

Mellan två banåkabilar..
Citera
Däck för banåka
Däckstryck R-däck generellt
<<   1, 2
3 besök senaste veckan (12722 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande