Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3476 besök totalt |
Blanda nya och gamla däck?!
Hej... slänger ut denna fråga då det finns mer erfarna förare än jag som garanterat stött på liknande problem med däck. Skall inhandla beg R-däck (toyo R888), dock är ett däck bredare/större än de andra... 215/45/17 resp. 225/45/17 pga felköp av tidigare brukare. Vågar jag köpa ett nytt Toyo-däck och köra det med de begade eller drar jag en ordentlig nitlott i fråga om slitage och prestanda? Kommer bilen att på något sätt ta skada ev detta? OM det nu går att mixa ett nytt med begagnade, vart skall det nya däcket nyttjas på bilen för bästa resultat?! Mvh Fredrik _________________ Fredrik Liljeroth TimeAttackNU.se crew |
||||||||||
Re: Blanda nya och gamla däck?!
Jag har blandat däck från 2004 med nya utan att märka nån större skillnad, men då var de vettigt lagrade och oanvända. Gamla använda däck är ett lotteri (utan riktigt vinstlott). Nu är ju gummit i R888 riktigt motståndskraftigt mot värmecykler, så det finns möjlighet att du inte märker stor skillnad på olika grad av användning heller. |
||||||||||
Re: Blanda nya och gamla däck?!
Ja, tanken var ju att köpa ett däck med rätt dimension (alltså 215). De skall vara ganska sparsamt använda och kördes en kortis i helgen med gott resultat! _________________ Fredrik Liljeroth TimeAttackNU.se crew |
||||||||||
Re:
Ok! Spännande tanke! Hur mycket påverkas det då av att det är olika höjd på däcken?! Framdäcken kommer i så fall att ha en större omkrets än backdäcken... _________________ Fredrik Liljeroth TimeAttackNU.se crew |
||||||||||
Re:
Sätt det felande däcket vänster bak. _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||||||||
Re:
Det jag tänkte är att de är tunga framtill, framhjulsdrivna och naturligt understyrda (om du inte slängt dit något roligare chassi). Lite mer däck framtill kanske kan få den lite mindre understyrd. Skillnaden i höjd är väldigt liten (4mm på radien) men kan ha lite motsatt effekt iofs, lägre bak gör att mer vikt hamnar över bakhjulen, men jag vet inte vad det har för effekt på det chassit. Jag var mest inne på bredden för att öka greppet fram och därigenom få bakvagnen/balansen lite roligare. ![]()
Nu blev jag nyfiken, varför inte höger bak? _________________ VW Golf Alltrack -20 |
||||||||||
![]() |
Däck för banåka
![]() |
3476 besök totalt |