Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2996 besök totalt |
Placeringa av lamdasond
Jag undrar lite över placeringen av lamdasonden. Som bekant är det en porsche med boxersexa som håller på konverteras till singelturbo. Det jag undrar är om jag kan placera lamdasonden på ena hälften av cylindrarnas grenrör, eller måste den sitta där avgaserna möts just före turbon? Det är jättedåligt om utrymme just där avgaserna möts före turbon så kunde jag sätta den på ena grenrörets 3 cylindrar går ihop vore det underbart. Dett är smalbandslamdan, kommer göra ett till uttag för bredbandslamda utmed inför mappningen. _________________ Rickard Eriksson |
||||||
Men jag har hört att man ska ha lamdasonden före turbon, det har diskuterats friskt på andra forum. Fast jag monterar den gärna efter turbon, ca 10cm efter. Är det ok så åker den dit istället, mycket enklare!
_________________ Rickard Eriksson |
||||||
Friska diskussioner
Jodå, dem finns det gott om... ![]() ![]() Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Nu finns inte budget för en avgastemp, men motorn kommer köras himla snällt i sommar, inte någon bankörning eller liknande. Så en mappning med bredbandslamda kommer räcka (inkörning av helrenoverad motor nya kolvar/cyl, lager osv. Till nästa säsong kommer det nog garanterat sitta avgastemp, då ska bilen börja köras ordentligt
![]() ![]() _________________ Rickard Eriksson |
||||||
Avgastemp
Tänk inte ens på att mappa utan avgastemp, enbart lambda ger inte tillräcklig information.. Har du inte budget för det så går det faktiskt att hyra för en billig penning, både bredbandare och avgastemp. Kan inte nog poängtera det, avgastemp på! ![]() _________________ Peter ovner |
||||||
Har aldrig hört talas om att man sätter lambdan före turbon, låter som ett perfekt sätt att sabba både sond och turbinen (när sonden ramlar av och in i turbinen)
Sätt den efter turbon där du har plats. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||||
Re: Avgastemp
Var kan man hyra sånt ,vet du det?? (törs jag skriva att jag har mappat min bil på känsla och gehör än så länge) ![]() _________________ Petri Sanaksenaho Mercedes C36 AMG 1995 |
||||||
Hyra prylar...
Då vill jag faktiskt varmt rekommendera Etapp Engineering, de kan både hyra ut utrustning samt ge dig lite goda råd på vägen. Du når dem på nedanstående sätt: www.etapp.se 031-57 97 90 0706-80 59 49 Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Det dar att man inte kan mappa utan EGT ar inte sant
![]() Satt lambdan direkt efter turbon, lana/hyr bredbandaren och grovmappa pa vagen sa blir det billigast. Etapp och dylika foretag kostar skjortan och jag tvivlar att dom har koll pa Megasquirt. Deras mappning kommer troligtvis att kosta lika mycket som din motor och Megasquirt tillsammas och du har inte sa himla tilltagen budget savitt jag minns. Inget illa om Etapp och dylika foretag men det finns betydligt billigare satt att mappa. Forlat att svenska bokstaver saknas, ar i Prag i nagra dagar...ska ner och hamta nya falgar ![]() _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Mappa utan egt!
Visst, du kan ju mappa utan bredbandare också..... ![]() ![]() Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Re: Mappa utan egt!
Hur monterar man EGT:n de "slänger med"?? _________________ /Erik Petersson Cupra Leon ST VZ Extreme -25 |
||||||
Re: Mappa utan egt!
Man köper en "bung" av dem, kostar typ 2-300:- Denna gängas i grenrör eller turbo. Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Knackindikering
Att kalibrera en knacksensor riktigt är en hel vetenskap. Därför används i det här fallet en HKS knocking monitor, denna filtrerar bort allt (nästan) annat motorljud. Denna består av en mikrofon som placeras på maskin, en enhet för att filtrera bort ovidkommande (o)ljud, samt hörlurar. Då hör man spikningarna i sin inledningsfas, innan dessa blir skadliga för maskin. Priset ja, jag tycker det är överkomligt, värt varenda spänn. Mvh, Peter _________________ Peter ovner |
||||||
Hej
Ridern kan få låna min avgastempmätare och sond nån dag om han vill...jag tror att vi har "bungs" för M14 som är en smidig standardgänga, så sätt in en sån mutter i röret när du ändå håller på. Bredbandslambda är underbart men avgastemp hjälper till när man mappar tändningen också, det är i alla fall mina erfarenheter. Knacksensor är fint men innan man är säker på att den är justerad i rätt ballpark är man gråhårig ;-) /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||||
Re: Mappa utan egt!
Jag var tydligen lyckligt ovetande om grunkan som heter bung, för jag gjorde ett eget hittepå som funkade och fortfarande funkar utmärkt, kostnad ca 20 kr. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Pär Hylander |
||||||
Lite OT kanske, men ändå:
Förstår inte riktigt det här med att justera bilen på gatan?! Körde min bil på rullande landsväg för att få webrarna rätt injusterade och bestyckade. Kostnaden minns jag inte exakt på kronan men mellan 1500 och 2000 kr var det inkl munstycken. Peanuts i sammanhanget... Borde inte vara dyrare att justera ett programmerbart sprut, det är ju egentligen enklare, eller? ![]() _________________ Rikard Ahlin |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
![]() |
1, 2 >> 2996 besök totalt |