Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Crosskart XTREME - SBF-reglemente
2 besök senaste veckan (8991 totalt)
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Finns nog en del att kommentera, jag tar lite saker i fullständig oordning


CKX T 1.4 Tak

Min 5 cm mellan hjälm till tak kommer inte ens medellånga klara, och absolu inte jag. 0 cm snarare precis som i alla ekipage jag kör.


CKX T 1.2 Golv

Ska vara helt tät från front till huvudbåge. Mitt golv har ett antal avrinningshål. Så jobbigt att ösa ur liksom...


CKX T 6.5 Framruta

Skall vara lätt demonterbar. Hur lätt då? Min ruta är nog halvpillig att få bort.


CKX T 1.1 Konstruktion

Har man verkligen stämt av denna punkt mot hur köpekartarna är byggda?


CKX T 3.3 Agassystem

Att både ha 95 dBregeln och att avgassystem inte får utmynna utanför bilens/karossens omkrets tror jag några får problem med. Vad är målet med regeln?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
CKX T 1.1 Konstruktion

Citat:
Stålrör med minsta dimension för ramen är:
Runda 30mm ytterdiameter, 2,0 mm godstjocklek
Fyrkant/rektangulära, kortaste sidan min 30 mm, godstjocklek 2,0 mm


Några rör längs golvet på min är nog bara 20mm i diameter. Det är ju en fabriksbyggd kart. Vad göra?

_________________
Magnus Thomé
Citera
Niklas Falk
Fixhult
Här sen Apr 2004
Inlägg: 19438



Magnus Thomé skrev:
Det är ju en fabriksbyggd kart. Vad göra?
Om det inte är några certifieringar på konstruktionen (som SBF bryr sig om) så är det ju bara att agera som med vilken standardbil som helst, riv ner och bygg om.

Är det stålrör eller VPrör?

_________________
Niklas Falk
www.MX5RacingClub.se www.SPVM.se www.SVKG.se
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Niklas Falk skrev:
Magnus Thomé skrev:
Det är ju en fabriksbyggd kart. Vad göra?
Om det inte är några certifieringar på konstruktionen (som SBF bryr sig om) så är det ju bara att agera som med vilken standardbil som helst, riv ner och bygg om.

Är det stålrör eller VPrör?

Säg det

_________________
Magnus Thomé
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Bågen är ju thumbs up

Det är rören längs golvet då, antar att fabriken tänker golvet o rören tillsammans räcker.


_________________
Magnus Thomé
Citera
S.Ir lander
Sollentuna
Här sen Okt 2003
Inlägg: 313



Jag skulle tolka det där som fästen för stolen. Inte som en del av ramen.
Fast jag har ju gått i Bistings skola så jag kan inte garantera något!

_________________
S tefan Ir lander
Citera
MXSCANDINAVIA

Här sen Jan 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Jättebra med synpunkter, detta är ju det första reglementet vi har för denna klass och ingenting är skrivet I sten bara för det. det kommer att vara en hel del synpunkter som dyker upp under det nya året och dom skall tas I beaktning inför nästa års regelverk, men nånstans måste vi ändå börja för att få igång detta.
Detta regelverk är baserat på 3 olika regelverk från Europa där sporten är stor, och tanken var att ha ett så lika reglemente med övriga Europa som möjligt för att ej låsa fast oss med tanke på tävlingar bade på EM nivå som NEZ.
Givetvis så kommer detta regelverk inte att passa alla , därför pågår ett arbete med ett Europa reglemente som mest trolig kommer att vara baserat på det Franska reglementet.
Då det gäller I år så kommer nog en stor del av avvikningar från regelverket att passera med tanke på situationen.

Då det gäller avståndet mellan hjälmen och takplåten så måste säkerhet gå före, personligen skulle jag inte vilja landa på taket med hjälmen kloss mot takplåten, prova att sänka stolen så mycket det går eller vicka den mer bakåt så man kommer lägre ned, I värsta fall byta ut huvudbågens rör. Då man beställer dessa kartar ny så är det vanligt att man uppger sin längd ifall man behöver en förhöjd variant.

Givetvis får man ha avrinningshål, bör utan diskution skrivas in till nästa år, kommer ej att skapa några problem I år.

Framruta: Detta gäller plastruta för att underlätta vid tävlingar då det börjar regna och tävlingsledningen påkallar ruta av innan ett heat I och med vi saknar spolning och torkare.

Konstruktion: Dom flesta kartar har I dag en ram av 30mm, en övre och en under del samanbunden med min 20 mm rör samt en huvudbåge I 40 mm, I visa länder homologerar tillverkarna in sina chassien då dessa aviker från reglementet, detta är en sak vi får titta på till nästa år.

Avgassystem: 95 db regeln kommer vi aldrig ifrån, att begränsa utmynningen är nog mest för att det inte skall sticka ut för mycket utanför bilen med risk för ihakningar och flygande slutburkar, här får man använda sunda förnuftet

901 Robert Cameron

_________________
Robert Cameron
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
MXSCANDINAVIA skrev:
.


thumbs up

_________________
Magnus Thomé
Citera
Barrdahl
Bromölla
Här sen Apr 2009
Inlägg: 425



Magnus , vilket år är din byggd och vilket fabrikat är det på ramen?

_________________
Peter Barrdahl

Peter @ norreskog . com
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 41416

Forumägare
Forumägare
Trådstartare
Piddan skrev:
Magnus , vilket år är din byggd och vilket fabrikat är det på ramen?


Får kolla det. Finns en skylt på ramen.

_________________
Magnus Thomé
Citera
Kristian.T
Trollhättan
Här sen Feb 2006
Inlägg: 11



Ja det här var ju strålande! Varför skall svenska crosskart extrem strypas till max 600cc på 312kg när alla andra länder åker på 750cc på samma vikt? Och vill man åka 750cc ja då får man lägga till 100 pannor va fan? thumbs down

_________________
Kristian Tervakoski
Citera
MXSCANDINAVIA

Här sen Jan 2015
Inlägg: 3

Ny på att skriva
inlägg i forumet


Kurisuchianu !!
Så här ligger det till, 90% av alla I Europa kör denna klass på 600cc det är bara Finnland som har 750cc, då det gäller finnlad så började det som ett eventföretag och fortfarande är inget annat fabrikat välkommen att köra tillsammans med dem på sina tävlingar.

Tanken var att ha så lika som möjligt med övriga Europa då man planerar att det skall köras EM I denna klass
och då är det 600cc som gäller. I vårat reglemente så är det 315kg utan förare I 600cc och för att dom som har en 750 skall kunna vara med och så att det skall bli så rättvist som möjligt så är det en straffvikt på 40 kg samt att man väger med förare, 40 kg + förare 80 kg + 315 kg =435 kg, Fördelen med 750 blir således att om du själv väger mycket så kan du räkna ifrån detta på ballasten,detta blir ett rättvisare förhålande för dom som väger mycket.

Robert Cameron

_________________
Robert Cameron
Citera
Kristian.T
Trollhättan
Här sen Feb 2006
Inlägg: 11



MXSCANDINAVIA skrev:
Kurisuchianu !!
Så här ligger det till, 90% av alla I Europa kör denna klass på 600cc det är bara Finnland som har 750cc, då det gäller finnlad så började det som ett eventföretag och fortfarande är inget annat fabrikat välkommen att köra tillsammans med dem på sina tävlingar.

Tanken var att ha så lika som möjligt med övriga Europa då man planerar att det skall köras EM I denna klass
och då är det 600cc som gäller. I vårat reglemente så är det 315kg utan förare I 600cc och för att dom som har en 750 skall kunna vara med och så att det skall bli så rättvist som möjligt så är det en straffvikt på 40 kg samt att man väger med förare, 40 kg + förare 80 kg + 315 kg =435 kg, Fördelen med 750 blir således att om du själv väger mycket så kan du räkna ifrån detta på ballasten,detta blir ett rättvisare förhålande för dom som väger mycket.

Robert Cameron


Blev genast Mycket mer logiskt! Tack!

_________________
Kristian Tervakoski
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Kanske i fel tråd,
Kommer Crosskart xtreme att vara med på Is-SM tävlingarna?

_________________
SO Johansson
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002
Inlägg: 3187



NBC2 skrev:
Kanske i fel tråd,
Kommer Crosskart xtreme att vara med på Is-SM tävlingarna?


Jo dom kommer att köra om ett SM tecken på samma tävlingar som bilarna.

_________________
/ Niklas Sandström
BMW CS/SC
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back
Citera
NBC2

Här sen Dec 2007
Inlägg: 270



Kul ‼️
Detta kommer jag att följa.
🏎👍

_________________
SO Johansson
Citera
Allmänt banåkaforum
Crosskart XTREME - SBF-reglemente
2 besök senaste veckan (8991 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande