Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Saker jag bör veta om E85
3325 besök totalt
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Saker jag bör veta om E85

Ja, så var vi ju här vid punkten att bilen ska bli sprit beroende, men de är med en viss skeptis jag närmar mig detta
Så hur är de nu då gott folk, är kvaliteten väldigt varierande fort farande så man ska vara orolig?
Är de fortfarande rekomenderat att köra någon form av tillsats i spriten och vilken i sådana fall?
Biverkningar eller positiva grejer om tillsatser
Hur ofta bör man byta oljan, efter varje eller vart annat rejs, eller finns de andra riktlinjer ni vill flika in med.
Ös gärna på nu med era erfarenheter, så jag kan äta mig mätt på info

Gäller då en Fa20 N/A motor, på 12,5:1 i grund komp.

Citera
Benny Steen
Umeå
Här sen Feb 2004

Jag har ingen erfarenhet kring e85 på sugisar. Men mängden etanol i bränslet varierar en del mellan mackar. finns både elektroniska mätmetoder och manuella med mätrör.

Det är om du ligger på spikningsgränsen som det är viktigt med andelen etanol i bränslet.

Sedan skall det ju också vara E75 på vinter och e85 på sommaren, när den övergången inträffar beror nog på var i landet man bor.

Tätare oljebyten i motorn är väl främst på turbomotorer som går fett förutom att man rent allmänt skickar på mera bränsle.

Upprepade starter med kall motor och där inte oljan får bli varm tillräckligt länge för att ventilera ut etanolen gör att oljan spjäds ut. "Vanliga" oljor blandar sig inte med etanol, utan etanolen ligger under oljan, precis där oljepickupen suger...

Motul har esterbaserade oljor som blandar ut etanolen precis som bensin.

BMW 330ci, BMW 325i,Toyota Celica GT4, Maranello RotaxMax,Kawasaki ZX6R, Yamaha XT660, KTM 250 SFx, cfmoto 450MT
Citera
Wiell
i hok utanför jönköping
Här sen Jul 2008

bara ett tillägg.
Mätmetoden med mätglas funkar i regel inte längre.
De blandar i tillsatser som binder bensinen till vatttnet.

Så du kan få orimliga värden som e90-e95.

Själva principen med mätglaset är ju att du delar spriten och bensinen med vattnet du tillsätter.

Höllviken
Här sen Jun 2006

Har kört min rejsbil på E85 i fem år nu. Motorn är en sugis baserad på Audi 1,8-20V.
Första två åren körde jag ren E85 och då fick jag avlagringar på insugsventilerna från de röda färgämnet i E85. Efter det har jag kört RedLine SI Alcohol tillsats, 40ml till 20l E85. Inga avlagringar sedan dess på insugsventiler. Motorn håller sig kliniskt ren invändigt och jag kan fortfarande läsa texten på mina kolvtoppar genom tändstiftshålet. Jag kan inte se något E85 utspädning i oljan och oljan håller sig ren och fin (Castrol Edge 10W-60). Kör 0,3bar vakuum i vevhuset så "blow by" är förmodligen ganska liten. Oljan byts innan och en gång under säsongen. Oftast för att jag måste meka med något. Tror inte att mitt i säsongenbytet behövs i praktiken. Tanken är tillverkad i 1050 alu.plåt, 6082 till anslutningar m.m. och 4043 tillsats och ingen oxidering eller annan korrosion/frätning är upptäckt.

www.MSCC.se
Citera
Supramannen

Här sen Feb 2003

Re:

Wiell skrev:
bara ett tillägg.
Mätmetoden med mätglas funkar i regel inte längre.
De blandar i tillsatser som binder bensinen till vatttnet.

Så du kan få orimliga värden som e90-e95.

Själva principen med mätglaset är ju att du delar spriten och bensinen med vattnet du tillsätter.

Källa..?

fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
Gjorde mätningar med Quick Fuel hemma i Söderhamn innan jag skicka bilen till Uppsala.
Och då löd mätningarna som följande.
St1 e72, började skikta sig omgående efter jag skakat ner mot 75 strecket på någon SEK.
Preem typ e94.
OKQ8 E-center vid E4, som då hade E95.

Citera
fricke.w
Söderhamn
Här sen Dec 2008

Trådstartare
De påverkar inte blandningen på E85, om jag skulle hälla på RedLine SI Alcohol tillsats.
Ja menar kan inte bli tendenser till spikningar, nu när jag mappar utan?
Eller påverkar de inte oktan värdet något?

Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004

Nej

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
Skruva banåkabil