Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Välja r-däck till Volvo V70 2009 (ca 300hk)
2547 besök totalt
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare

Hej vänner!!

Ville slänga ut en fråga till er som är mer kunniga i ämnet!!

Jag har en uppsättning fälgar 17" som skall vara 7" breda och gissar då att däckstorleken kan vara 215/45.

Vill i dagsläget inte lägga 10' - 15' på däck som skall användas 2-3 gånger per år.

Funderar på Federal, Nankang eller ev KUMHO TL KU36 som det finns ok pris på.

Vilket skulle vara att föredra och vilket pallar vikten bäst?!

Maciek Matwiejczuk
Göteborg
Här sen Jul 2003

Hej .
Jag provade R däck i denna dimensionen du vill ha på min 850 med liknande effekt som du har och kan säga att dom är alldeles för smala och kommer inte klara bilens vikt , du kommer elda upp dom på nolltid när du börjar skruva upp tempot . Du måste gå upp i minst 8" fälgar samt 225 däck för att dom ska klara av tyngden på bilen . Och den viktigaste saken , har du diff? Annars är det bortkastade pengar på däck , du kommer rita svart streck med utterrhjulet i varje kurva annars . Hoppas du blev lite klokare , jag har provat fram mig i många år nu men gick över till Slicks till slut , kommer aldrig mer köra R däck nu 😉

--VVTS--
Citera
FreddieL
Vårsta, Grödinge
Här sen Feb 2014

Trådstartare
Re:

Maciek Matwiejczuk skrev:
Hej .
Jag provade R däck i denna dimensionen du vill ha på min 850 med liknande effekt som du har och kan säga att dom är alldeles för smala och kommer inte klara bilens vikt , du kommer elda upp dom på nolltid när du börjar skruva upp tempot . Du måste gå upp i minst 8" fälgar samt 225 däck för att dom ska klara av tyngden på bilen . Och den viktigaste saken , har du diff? Annars är det bortkastade pengar på däck , du kommer rita svart streck med utterrhjulet i varje kurva annars . Hoppas du blev lite klokare , jag har provat fram mig i många år nu men gick över till Slicks till slut , kommer aldrig mer köra R däck nu 😉

Hallå!!!

Gick faktiskt superbra och det är en jämn slitbana på alla däcken... superfäste hela tiden, lite skrik i parisern samt i kurvan till depån... kan säkert vara så att det på sikt behövs bredare däck men i dagsläget är det funkis!!

Däck för banåka
2547 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande