| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Pump till Torrsump?
|
1, 2, 3 >> 7563 besök totalt |
|
Pump till Torrsump?
Vad ska man ha för pump? Det är till en tvålitersmotor. Har sökt på nätet men bara hittat lite info. Finns det någon bil som har detta originalmonterat? Har läst om Porsche men det finns dåligt med information på nätet. Sedan antar jag att en pump från Porsche kostar en hel del. Pumpar som typ Autoverdi är inte att tänka på för en fattig familjefar som jag. Förslag på pump eller länkar att läsa på. _________________ Per Wahlqvist |
||
|
Re: Pump till Torrsump?
http://www.paceproducts.co.uk/ _________________ Dodge pickup -58 Dodge Dart -67 Plymouth Cuda -71 Plymouth Cuda Conv -70 VaGinetta G20 Opel Speedster Ford Cortina Anders Bisting |
||
|
Detta är de billigaste jag har hittat! speciellt om man köper flera samtidigt! Blir det gruppköp ngn gång hänger jag på!!
http://www.manguspumps.com/products.shtml _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
En till som är intresserad!
_________________ M a t s K l i n g l ö f MGB GT 1967 |
||
|
Hej,
ytterligare en som är intresserad. Nu har vi ju då tre stycken så vi får det rabatterade priset (tre-stegs econo-pump $499). Med dagens dollarkurs blir det ju
edit - Jag kanske glömde säga att jag har en bror som bor i USA som vi kan frakta via för att slippa lite moms o sånt tjafs...
_________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
Jag tänkte göra min egen sump utifrån nuvarande stålsump, och sedan plocka ur innanmätet i originalpumpen. Borde bli lite billigare så. _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
ja skippar man eventiella originalkartonger kan ju alltid pumparna ha "varit en sväng i USA för moddning och sedan tillbaka till sverige"
Känner en pilot och föredetta flygmekaniker i Florida som säkert kan skriva ett "intyg på moddningen" _________________ Mattias Habenicht HMS |
||
Behövs inte. Jag har gjort detta många gånger förut. En skitig trasa och innehållsförteckningen innehåller ordet "begagnat" och ett lågt men inte orimligt värde funkar utmärkt! _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
|
Ett par polare byggde dragbikes & köpte kolvar från Venolia,CA. Innan de skickades hem till Sverige "antikbehandlades" (koande låga på gassvetsen) de av en annan polare som jobbade på en firma nästgårds till Venolia så de kom till Sverige som tullfria begagnade delar...
För att återgå till ämnet så är min åsikt att Pace är stället man köper på. _________________ Björn Larsson Life's to short for shortfillers. Lotus 7S1 -59 Lotus Elite -60 BMW E30 Baur TC2 -85 Sportscar F1000 van Diemen RF75 MG Midget -61 |
||
|
Pace's CC-pump klarar oftast inte att dra fullt vakuum i en motor av normal storlek exempelvis min c20xe. Ska man ha torrsump borde man väl ha tillräckligt kräm i scavenge pumparna så man kan ha fullt vakuum genom motorn och plugga alla ventilationer osv. Det är mitt mål iafl.
||
Vad är "fullt vakuum" i sammanhanget? Ger inte alltför lågt tryck trassel med skumning vid höga temperaturer? _________________ Pär Hylander |
||
|
Hehe, nej, alltså givetvis är det inte så lågt tryck att det blir skum
. Jag repeterar bara vad som står på SBDs hemsida om att CC-pumpen inte har lika stort sugkapacitet, vilket innebär att de rekommenderar en "breather" högst upp. Fördelarna med ordentligt undertryck vet jag inte, annat än att det hjälper väl nedrinningen och gör att motorn inte läcker? Nån som vet exakt vad man vinner?
||
|
Här har vi en till tillverkare
http://www.barnessystems.com/ Kan tillägga att Lamborghini körde 0,06 MPa absolut tryck i vevhuset i sina F1 motorer i början av 90-talet. |
||
Hmm -> 60 kPa -> 0.6 atmosfärer ( Bar(abs)) vad gäller tryck är mina referenser i gammalmodiga Bar.... Fast det känns som rätt rejält undertryck ändå. Hur mkt inläckage av (förbrännings)gaser blir det i en frisk motor? Borde ju bli en icke försumbar volym ivf. _________________ Pär Hylander |
||
|
Sannolikt så läcker det förbi mera gaser då man ökar lasten på motorn, så trycket kan nog inte vara konstant.
Vet inte vad de körde för pumpar på den tiden, men nu på senare tid så har ju tex Ferrari använt sig av en torrsumpspump med 12 sugsektioner, en för var cylinder och en för vart topplock. Men det borde ju även gå att använda en pump med färre steg som klarar att pumpa rätt bra ändå, men förmodligen krävs det lite för att uppnå dessa undertryck. |
||
|
Det verkar vara ganska många intresserade av ett gruppköp faktiskt, vilket är bra.
Mitt enda problem är att jag har själv inte tillräckligt med kosing i kassan att handla just nu.
Så frågan är vad ni som är intresserade har för tidplaner. Jag kan tänka mig att jag kanske har möjlighet att genomföra den här investeringen i typ slutet av november eller strax före jul. Vad har ni andra för tidplaner? _________________ mvh Micha3l Bl1x Porsche 911 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Pump till Torrsump?
|
1, 2, 3 >> 7563 besök totalt |