Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Prisvärd ecu till S14 (bmw)
1822 besök totalt
Johan E
Säter
Här sen Apr 2007

Trådstartare

Jag lurar lite på att uppgradera motorstyrningen på min M3E30 och funderar därför hur pass "dyrt" styrsystem som behövs.
Det är ju inte nåt elektroniskt monster det handlar om utan den är ju relativt basic.
Så ni som kan det här med styrsystem, vad rekommenderas?

Bilen ifråga är nr 85 på m3e30.se #0085

Johan Eriksson
Citera
Rolle Scirocco
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: Prisvärd ecu till S14 (bmw)

Johan E skrev:
Jag lurar lite på att uppgradera motorstyrningen på min M3E30 och funderar därför hur pass "dyrt" styrsystem som behövs.
Det är ju inte nåt elektroniskt monster det handlar om utan den är ju relativt basic.
Så ni som kan det här med styrsystem, vad rekommenderas?

Bilen ifråga är nr 85 på m3e30.se #0085

Vad som behövs beror nog mest på vad du vill ha för funktion och finesser, samt hur hög ambitionsnivån är.

Det mest prisvärda (och väl fungerande motorstyrningen) är nog ignitech, men det är helt naket och utan finesser.

Börjar du vilja ha finesser som automappning mot lambdavärde, antislir, launch Control etc drar priset snabbt iväg.

Fixhult
Här sen Apr 2004

Sikta på ett system som brukats till de sensorer, spolar, triggerskivor etc som är vanligt på S14.
Sen bakar du in möjlighet att få mappningshjälp.

Priset på själva elektroniken är den lilla delen.

Johan E
Säter
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Det jag vill göra är egentligen bara att få till ett uppgraderat tändsystem samt att eventuellt kunna köra kolfiberinsug (men det är längre ner på priolistan).
Har haft en del strul med tändsystemet och kablarna så lite modernisering där hade inte skadat.

Johan Eriksson
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Körde DTA på min S14 funkade fint. Du kan få min mapp som utgångsläge om du vill.
Annars rekommenderar jag Emerald som jag också kört med.
Stabilt som hundan och bra support.

Pm för mer info.

Umeå
Här sen Nov 2002

Bara några funderingar, sitter det kamgivare,
hur djupt ner sitter tändstiften?
Med andra ord går det att köra sekvensiell tändning?

Patrik mappen kan vara intressant att få titta på

//Nisse

GunnarÖ
hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

Som Niklas är inne bör du fundera över vilken hårdvara du skall använda. Det är det runt omkring som lätt drar iväg.

Orginal triggergivare på S14 är lite ovanliga eftersom den använder startkransen (116 tänder) plus en lägestrigg. Det är inte så många eftermarknadssprut klarar detta.
Skall du dessutom köra sekvensiellt med krävs det en kamaxeltrigger. Dvs tre triggeringångar = ännu mer ovanligt.

Så det vanligaste är att eftermontera ett standardutformat triggerhjul på remskivan typ 62-2 som alla sprut stödjer.
Då slipper du även tretriggerproblemet.

Nästa detalj är spridarna, dessa är lågohmiga. Kolla att klarar att sprutet klara att driva dem direkt utan (dyra) effektsteg.
Samma sak gäller om du tänker köra köra separata tändspolar.

Bredbandslambda är väldigt trevligt och informativt. Fler och fler sprut får inbyggd drivelektronik för bredbandslambda, har sprutet det slipper du en extra kostnad på ca 1000:- för bredbandslambdaelektroniken.

Om du bara tänker få den mappad och aldrig kolla eller justera något kan du i princip strunta i programvaran utan bara kontrollera att din tilltänkta mappare är van/villig att jobba med den.
Är ditt intresse större bör du själv utforska programvaran och känna på den.

Johan E
Säter
Här sen Apr 2007

Trådstartare
Jag är ju en sån där person som gärna vill veta och förstå allt så programvaran vill jag också förstå. Jag vill inte bara lämna bort och få det klart utan jag vill veta vad som händer och varför. Det är därför jag frågar runt först för att få kött på benen. Därför är det väldigt uppskattat med alla era tips.
Så att satsa på ett modernt system där jag har flera möjligheter att eventuellt bygga vidare om jag skulle vilja det och som är mer kompatibelt med dagens givare och komponenter är i så fall billigare än att skaffa något som "bara" klarar det jag är ute efter för stunden.
Triggerskivan och kamtrigger har jag förstått att jag lär fixa i alla fall.
Bredbandslambda har jag i min etanol-E30 för att hålla lite koll och det är väl också något jag skulle vilja ha även i denna. En vink om att saker står rätt till tänker jag.

Johan Eriksson
Citera
AL
Göteborg
Här sen Mar 2006

Jag hade alla dagar i veckan kört MaxxEcu och sen lämnat till PPF för mappning. Kamsignalen fixas "enkelt" med grejorna ifrån m5e34 3.8 (lock, rotor, givare mm).

Har haft bilar med alla möjliga ECUer och detta var absolut mest överskådligt och lätt att förstå sig på.

/AL

M2 F87 Competition +
1M E82 +
iD4
Sodi DD2
Citera
nkro
Ösmo
Här sen Mar 2008

Ingen egen erfarenhet, men ett tips

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=13826&start=455

hyffsat nära Gelleråsen
Här sen Nov 2002

MaxxECU är dem som jag också finnner intressanta.

Efter vad jag kunnat förstå stödjer den original S14-triggergivaruppsättning. Och baserat på den stödjer tre triggers (finns exempel på någon Audi-maskin) så är det värt att kolla om det går köra med de två original på svänghjulet och kamgivare med tillbehör från M5E34.

Den var lätt att installera mha medföljande kabelpiska och programvaran är ganska rättfram. Loggarna är vanlig textfil dvs lätt öppna och hantera i valfritt progam.

Skruva banåkabil
1822 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande