Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29153 besök totalt |
Premiär på Gelleråsen idag med PCSR. Chassit är något AVO GTZ och lämnar lite övrigt att önska. Har vridit upp dämparna på nästan max och då känns bilen hyffsat stabil. 167 km/h toppfart GPS är cirka 15 km/h för sakta men förklaras av dålig kurva ut på rakan.
Bästa tid 1:19.5. Största problemet nu är att tvåan hoppar ut i vänstersvängar. Lite jobbigt att sitta och hålla emot samtidigt som man skall svänga. Varianten är att köra treans växel i vänstersväng men med minimalt vrid på låga varv så blir det sömnigt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Lådan;
- Byt olja i den, säkert inte gjort (använd bara Rover Oljan ) Unipart MTF-94 - Se över justeringen https://www.eliseparts.com/products/ - Köp dessa delar och få drivlinan stilla https://www.eliseparts.com/products/ https://www.eliseparts.com/products/ _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Lite info om bil. Saxat från annons:
lotus Elise S2 -01 Svart, högerstyrd. Importerad till Sverige 2007. Jag har haft bilen sedan 2009-08-30. Mätarställning 56 000 miles dvs. den har precis passerat 9000mil. Besiktad 2015-05-21. Mekaniskt och interiört är bilen i riktigt bra skick, dock är lacken sliten och det finns en skada i plasten framför höger bakhjul. Exteriör: Ny frontsplitter "Rear Panel Eliminator" kit från Hangar111 Tredelad diffusor från Hangar111 Bättre vindrutetorkare med integrerat spolmunstycke från Elise-shop Svart "Fuel Cap Surrounding" Svartlackerat rostfritt "Tow Mount" medföjer även en bättre bogseringsögla Quick Release Fasteners för att lättare kunna lossa de främre accesspanelerna och plåtarna under bilen Interiör: Lotus Exige stolar i svart skinn FIA godkända 6-punkts bälten från Luke Harnessbar Kit för bättre montage av stolarna från Sector111 Växelspaksknop och "gear gate" i borstad aluminium från EliseParts "Anti Rattle Door Striker Pins" från EliseParts Mini backspegel med sugpropp Chassie: Lättvikts aluminium bromsskivor från Eliseparts Pagid RS14 bromsklossar Renoverade bromsok Svarta stålomspunna bromsslangar från Elise-shop Utbyta handbromsvajrar AVO GTZ coilover kit. GTZ-1300 och A7300 fram. GTZ-1301 och A8425 bak. Ställbar damper rebound och ställbara i höjdled 0-60mm "Uniball Toe Link" Kit från EliseParts Team Dynamics Pro Race 1.2 fälgar Slitna Toyo R888 däck. Fram:195/50R16 Bak:235/40R17 Har en uppsättning likadana nya däck liggandes om man vill ha r-däck på. Dessa kommer att ingå i köpet. Vill köparen istället skaffa andra däck så kan jag behålla dessa och dra av lite på priset. Lättvikts aluminium hjulpinnbultar och muttrar från EliseParts Nybytta nedre kulleder höger/vänster Motor: "Pressure Relief Remote Thermostat" Kit från EliseParts K&N öppet luftfilter Större kyl i aluminium från EliseParts Utbytta kylfläktar och expansionstank Förstärkning till kopplingscylinder från EliseParts Motorsports växelvajrar från Elise-shop Quickshift och växelväljarlänkage kit från EliseParts AP clutch från EliseParts. Förbättrat gasvajerlänkage från EliseParts samt ny gasvajer Lättviktsavgassystem från Quicksilver _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Mycket är gjort mao. En gissning just nu är att motor och växellådsbussningar är slut om de aldrig byts. Skall prova imorgon att inte köra över curbs i vänstersväng.
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Japp ganska exakt rätt vikt. Med lite soppa i och kanske några andra bursträvor. Får dock bli ett senare projekt. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Re:
Kul - klart den har ![]() ![]() _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Förvånansvärt snäll bil får jag säga. Greppet i R888 var grymt och jag tänkte flera ggr att jag skulle passera gränsen. Ända gången jag fick drifta ut lite var vid ett glykolutsläpp från en inkontinent 944:a. Kul första bekantskap och kommer bli fler banmöten ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Kände att jag ville bidra till att stärka den europeiska ekonomin idag och då särskilt Englands:
![]() ![]() ![]() ![]() Hoppas att detta kommer att öka upplevelsen av en redan rolig bil. ![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Ett paket med höstmys har dykt upp. Topplockspackningen är inte bytt på 6 år och bussningarna i framvagnen har nog gjort sitt. Steglös justerbar krängare passar mig utmärkt. Har tränat vänsterbroms idag på småvägar i makligt tempo. Kan bli kul när det sitter perfekt. Har aldrig ägt en roligare bil när det gäller lagom tempo på småvägar och snabb fart i rondeller.
![]() _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Jorå, chassit har kommit hem så nu är det bara montage kvar och sedan fräsa av lite från styrarmarna fram så att jag kan nå 1.5 - 2 grader camber fram. Bussningar tror jag att jag väntar med att byta till i vinter då jag ändå tänkte blästra alla armarna och pulverlackera innan montage.
Kollade däremot Roadsport C och lade in värden på hemsidan och konstaterade att om jag inte missuppfattat det hela så måste bilen väga 942 kg, vilkte gör C ointressant. Frågan är om Emerald räknas som datasprut? Skulle isåfall ge 5% i viktökning. Diffusor är ju original så den är ju svår att krypa ur. Vore kul att eventuellt köra någon C tävling framöver då det endast är lite el som måste fixas och en sitta still stol. _________________ John Carlsson ________________________ Porsche 996 GT3 Cup 2004 |
||||
Bra
Nej du baserar C på std motorn, verkliga värden gäller inte så länge du håller dig till omodifierad motor ![]() Så det blir i vikt ; 122 x 1.05 ( sprut oavsett OEM eller eftermarknad) x 7 = 897 kg Du får ta bort eftermarknad diffusor och använda en S2 std cover utan fenor ner för att inte få 5% tillägg för diffusor Mvh Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
För kännedom så kommer ny reglementesperiod med start 2016 och fabriksstandard diffusors vara eller icke vara i beräkning är en detalj som diskuteras. |
||||
Ang prova tävling har du MSCC KM 5 höst-rejs som är bra att prova på
Knutstorp Många brukar vara med och snabba Eliser i C där ![]() Behöver inte vagnsbok bara bilen har brytare och vettiga bälten Sen som du sa - vill du fortsätta tävla skall du fixa bättre båge/bur över vintern. Finns lite olika options här ( helbur eller stöddig båge med petty steg ) Mvh Joachim _________________ Joachim Osbeck Lotus Elise S2 111 |
||||
Re:
Grattis till en finfint bilval John. Gillar verkligen utrustningslistan! Flera av intressenterna på våran 944 vågade inte slå till p.g.a. ingen abs, hehe. Att lära sig köra utan alla hjälpsystem är ju liksom hela grejen med racing ![]() / Stig _________________ Stig Svensson Toyota Celica RA23 Porsche 944 (S3) Porsche 944 S2 Toyota Celica ST182 Långloppa |
||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 >> 29153 besök totalt |